• yappermarty
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02-04 19:11
Hoi allemaal, ik ben Marty, 27 en Noors, daarom mijn Nederlands nog steeds niet perfect is na 4 jaar, dus pardon, maar ik wil graag sowieso in het Nederlands proberen schrijven.

Ik heb allebei een WO Informatica BSc en MSc gehaald (de MSc na deze maand), maar ik hou echt niet van programmeren. Ik had echt niet veel research gedaan over de verschillende banen voordat ik aan mijn studie had begon.

Daarom was ik heel blij toen ik een Field Service Engineering (FSE) baan vond en daarna had geregeld laatse maand, en dus zal ik rechtstreeks na mijn afstuderen aan de slag als FSE gaan.

Maar, ik wil graag verder groeien binnen elektrotechniek en ik wil mezelf verzekeren van toekomstige soortgelijke rollen. Daarom heb ik de HBO Elektrotechniek bij Breda uitgezocht, en dat je het in deeltijd kunnen volgen. Dat lijkt volgens mij helemaal prima.

Ik heb dus vier vragen:
1) heeft iemand een deeltijd HBO Eleketrotechniek gevolgd, en
2) denken jullie dat het een goede idee is, en
3) wanneer zal ik mijn werkgever laten weten dat ik dit plan heeft, en uitendelijk,
4) zal ik nu in september beginnen of de volgende september?

Qua de laatste vraag; ik zou in september bijna 6 maanden hebben gewerkt bij mijn nieuwe baan als alles goed gaat, en ik denk dat het misschien een beetje vroeg is om te vragen voor dit soort dingen met een deeltijd HBO bij het werken. Daarom is het misschien beter om nog een jaar te werken voor dat te vragen, maar dan ben ik ook nog een jaar later klaar met de HBO. Daarom begin ik liever in deze september.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nederlands gaat je heel goed af! Tekst met een aantal correcties:

Hoi allemaal,

Ik ben Marty, 27 en Noors. Daarom is mijn Nederlands na 4 jaar nog steeds niet perfect, dus sorry daarvoor. Ik wil sowieso graag Nederlands proberen te schrijven.

Ik heb zowel een WO Informatica BSc als MSc gehaald (de MSc rond ik deze maand af), maar ik hou echt niet van programmeren. Ik had echt veel te weinig research gedaan naar de verschillende banen voordat ik aan mijn studie begon.

Daarom was ik superblij toen ik een Field Service Engineer (FSE) baan vond en die ook laatst heb kunnen regelen. Ik ga dus direct na mijn afstuderen als FSE aan de slag.

Maar ik wil graag verder groeien binnen de elektrotechniek en mezelf verzekeren van toekomstige vergelijkbare rollen. Daarom heb ik gekeken naar de deeltijd HBO Elektrotechniek in Breda, en dat lijkt me helemaal prima.

Ik heb dus vier vragen:
Heeft iemand van jullie een deeltijd HBO Elektrotechniek gevolgd?
Denken jullie dat het een goed idee is?
Wanneer kan ik mijn werkgever het beste laten weten dat ik dit plan heb?
Zal ik nu in september beginnen, of beter pas volgend jaar september?

Over die laatste vraag: als alles goed gaat, heb ik in september bijna 6 maanden gewerkt bij mijn nieuwe baan. Ik denk dat het misschien een beetje vroeg is om dan al met zo’n deeltijdstudie te komen. Misschien is het slimmer om eerst een jaar te werken voordat ik het aankaart, maar dan ben ik ook weer een jaar later klaar met de HBO. Daarom neig ik er toch naar om al in deze september te beginnen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en advies!
Inhoudelijk: dit is een breed vakgebied, wat precies trekt je aan?

Ik vind het altijd een goed idee om je passie te volgen. Met een MSc (ongeacht het vakgebied) op zak ben je het waard om in te investeren voor een goede werkgever. Ik zou niet wachten met zo'n voorstel tot volgend jaar, dat is zonde van de tijd.

Je moet wel incalculeren als je baan je toch gaat tegenvallen en stopt met de studie of van baan verandert dat je mogelijk de studiekosten terug moet betalen. In Nederland moet je vaak een periode (bijvoorbeeld 3 jaar) in dienst blijven voordat kosten worden kwijtgescholden. Je kan bij de afdeling personeelszaken/human resources navragen wat de mogelijkheden zijn. Grotere bedrijven zetten dergelijke informatie op een intranetsite.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:18
Geen opleiding inhoudelijk antwoord, maar wel qua werkgever een mening.

Als je manager/werkgever blij met je is zou ik het snel bespreken. Als ze een beetje 'normaal' zijn ( :+ ) dan weten ze je achtergrond en snappen ze ook echt wel dat je amibities hebt. Als je kunt doorgroeien binnen het bedrijf willen ze vaak ook je opleiding betalen. Mocht het allemaal niet zo zijn, weet je het snel en kun je met die wetenschap je vervolgstap beter afwegen. Je kunt het ook terloops een beetje bespreken met collega's.

Dat laatste ook gelijk mijn 2e punt. Met je achtergrond en je wens om elektrotechniek HBO te doen zijn er genoeg bedrijven die jouw opleiding willen betalen en zelfs tijd reserveren voor je studie.

Punt 3, ik zag Breda, elektrotechniek, informatica, Noors en ik moest aan Wartsila in Drunen denken. Dan wel een Fins bedrijf, maar het is misschien een perfecte combo om daar als technicus aan de gang te gaan. Werken aan motoren van grote schepen is informatica/werktuigbouwkunde/elektrotechniek in 1. Een typisch bedrijf dat goed voor de mensen zorgt en wellicht jou kan helpen met je ambitie. Even een out-of-the-box gedachte.

Je zal het vast zelf nog niet zo voelen, maar je hebt een profiel wat interessant is voor veel bedrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Furion2000 op 15-03-2026 18:18 ]

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04 16:25
Ik ben nu bezig met de afstudeerfase voor Embedded Systems. Inhoudelijk heb ik geen 100% ervaring met Elektrotechniek, maar het ligt er wel dicht tegenaan omdat een deel van de modules, inclusief de volledige basis, op het HBO voor deze 2 opleidingen gelijk is.
Denken jullie dat het een goed idee is?
Studeren is eigenlijk altijd een goed idee, je wordt er nooit dommer van. Als je van richting wilt veranderen, geeft deze studie je bovendien een goede en brede basis.
Wanneer kan ik mijn werkgever het beste laten weten dat ik dit plan heb?
Ik zou beginnen met overleggen met je werkgever om te kijken hoe hij erover denkt en wat de mogelijkheden zijn. Kom je er samen niet uit, dan kun je, als het financieel haalbaar is, de studie eventueel zelf betalen en minder gaan werken. Mijn werkgever betaalt bijvoorbeeld wel de studie, maar alle studie uren zijn in mijn eigen tijd. Daarom werk ik zelf een dag minder per week.
Zal ik nu in september beginnen, of beter pas volgend jaar september?
Kijk hierbij vooral naar je eigen planning. Als je thuis alles goed op orde hebt, zou ik gewoon in september beginnen. Hoe eerder je klaar bent hoe sneller je je vrije tijd terug hebt.

Onderschat het niet: er gaan ontzettend veel uren in een opleiding zitten om deze in 4jr af te ronden. Je bent vaak iedere avond een aantal uurtjes bezig met studeren en regelmatig ook een deel van, of zelfs het hele weekend. Als je je dat goed realiseert en je daarop voorbereidt, is een deeltijdstudie prima te doen. Maar als je dit onderschat, is de kans groot dat je het niet afrondt. Bij ons begonnen we bijvoorbeeld met ongeveer 60 mensen (twee lokalen vol in de eerste periode van het eerste jaar) en uiteindelijk zijn er nu nog maar een handje vol (2 voor embedded systems, elektrotechniek niet heel veel meer) die volgens planning gaan afstuderen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kan je de hbo niet gewoon overslaan en gelijk een master volgen, eventueel met een schakelprogramma? Als je al een master Informatica hebt, dan zal de stof van het eerste en tweede jaar behoorlijk eenvoudig zijn (zeker de wiskunde en programmeervakken).

Verder, altijd je ambities uitspreken. Dat vinden leidinggevenden altijd positief (zelfs als je ambitie is om de baan van je leidinggevende over te nemen).

When life gives you lemons, start a battery factory

• yappermarty
Jullie allemaal, hartstikke bedankt voor de feedback. Ik zal even proberen om jullie allemaal te beantwoorden.

@mrmrmr:
Dank je wel voor de correcties. Ik zal hopelijk na mijn afstuderen verder nederlands leren en taalcafe's gaan, want tot nu heb ik alleen Duolingo en zelfstudie gedaan.
Ja precies, ik zal alles van de mogelijkheden onderzoeken qua studiekosten en als ik een periode moeten in dienst blijven. Maar ik denk sowieso dat als ik de opleiding volgt zou ik al dan tenminste 4 jaar hebben gewerkt, omdat het deeltijd is. Bedoel jij nóg 3 jaar na afstuderen in dienst blijven?

@Furion2000:
Goeie shout met de Finse bedrijf! Nou, ik vind het allerleukst met kleinere dingen om met te werken, en ik was oorspronkelijk geinteresseerd in allebei mechatronica en werktuigbouwkunde, maar ik vond het belangrijk om een specifieke gebied om zich te concentreren op en voor mij is dat elektrotechniek, en waarschijnlijk meer in het gebied van PCB's en design engineering. Dus is het misschien beter om in mijn huidige baan te blijven, of en andere vergelijkbare baan. Qua om te bespreken met mijn manager ben ik net nu nog steeds een beetje aarzelend. Ik wil tenminste mijn proeftijd vooltoien, en gewoon een paar maanden lekker hands-on werken na ongeveer 5-6 jaar informatica gestudeerd. Maar daarnaast snap ik dat je bedoel dat het helemaal oké is (in het nederlandse werkcultuur, dit is nog een nieuwe realiteit voor mij) mijn manager om te besprekken over een deeltijd HBO én misschien vergoeding van de studiekosten?

@raze88:
Perfecte info en heel interessant, dank je wel! Ik was zelfs erg geinteresseerd op de WO master's Embedded Systems bij TU/e voordat ik met mijn huidige Informatica MSc was begonnen. Helaas was mijn cijfers een beetje te laag :( sowieso, het klopt inderdaad dat Embedded Systems ligt dichtbij de richting dat ik uiteindelijk wilt volgen. Hoelang had je gewerkt voor jouw huidige werkgever voordat je met je studie begon (en doe jij duaal of deeltijd?), en is het een verwant vakgebied van Embedded Systems? Nog een vraag: weet je als je op Den Bosch kunnen studeren toch je bij Breda oorspronkelijk studeert? Volgens mij is de focus bij Breda Elektrotechniek meer naar het gebied van Energietechniek, terwijl Den Bosch richt zich meer op PCB's etc.

@KabouterSuper:
Helaas, dit is niet mogelijk doordat ik een master in Nederland al hebt gehaald, dus zou de studiekosten te veel zijn. De enige optie is om mijn afstuderen te uitstellen, maar ook dit lijkt onmogelijk vanwege mijn studiefinancering in Noorwegen moet ik op tijd afstuderen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat versta je onder elektrotechniek?

Wat ik al gedaan heb:
  • Huishoudelijke elektrische installatie from scratch doen, aarding in de grond slaan, schema's tekenen en laten keuren.
  • De soorten elektrische motoren (asynchrone, synchrone, kooianker,...) opstarten met ster-driehoek, frequentieregelaar,... en een generator synchroniseren met het net.
  • Berekeningen maken van kabels die niet teveel spanningsval mogen hebben, niet teveel opwarmen, voldoende hoge kortsluitstroom om de snelle kortsluitbeveiliging in een automaat te activeren en niet teveel kortsluitstroom om te voorkomen dat de automaat uit elkaar spat. Er zijn tabellen voor het dimensioneren van industriële installaties of wat een netbeheerder in de straten doet.
  • Auto-elektriciteit is een andere wereld waar kabels dikker dan verwacht moeten zijn om de procentuele spanningsval minimaal te houden. Een meter langere kabel is opnieuw uitrekenen. Dan ontdek je waarom we 230V en niet 12V in de huishoudelijke installatie hebben.
  • Elektronica zowel analoge als digitale. Schakelingen ontwerpen en printplaten tekenen.

• yappermarty
@rapture:

Ik ben heel meer aan de kant van elektronika en embedded systems. Ik heb een project gedaan voor mijn WO BSc Informatica waar ik een automatische WC opfrisser hebben gemaakt, en een automatische plantentwaterapparaat, allebei met solderen voor de breadboards, microcontrollers, en Arduino code daarop. Geen installaties van scratch, maar als jong heb ik soort van een "setup" van scratch gedaan met luidsprekers voor de kelder van mijn ouders, en daarnaast ook een beetje opstellingen van luidsprekers gedaan. Ik heb ook als AV retail verkoper gewerkt in het verleden.

Maar om samen te vatten vind ik analoge technologieen en embedded systems interessant, maar wil ook graag iets in de richting van semi-conductors, en misschien mechatronica en optica over leren. Ik vind ook energietechniek interessant en heel belangrijk, maar persoonlijk vind ik die technologie iets minder interessant.

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-04 16:25
[b]yappermarty schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:02:

Hoelang had je gewerkt voor jouw huidige werkgever voordat je met je studie begon (en doe jij duaal of deeltijd?), en is het een verwant vakgebied van Embedded Systems?
Ik ben de opleiding bij de vorige werkgever begonnen. Deze ging in eerste instantie niet akkoord en heeft uiteindelijk ruim 2 jaar geduurt voordat ik mocht starten met de opleiding. Ik was toen ongeveer 3jr in dienst. Mijn werk daar was meer richting machine bouw (maar dan wel machines voor kleine bedrijfjes als ook consumenten) waardoor er niet direct raakvlak was met embedded hardware en firmware. Dit betrog hier voornamelijk PLC en applicatie software en elektrotechniek voor de machine besturing.

Bij mijn huidige werkgever werk ik als productontwikkelaar voor een consumenten product waarbij ik wel 1 op 1 relatie heb met het embedded vlak en houd ik mij dus ook deels bezig met PCBA en firmwareontwikkeling.
Nog een vraag: weet je als je op Den Bosch kunnen studeren toch je bij Breda oorspronkelijk studeert?
Ik snap je vraagt niet helemaal? Als de vraag is of het uitmaakt waar je de opleiding volgt, volgens mij kun je zonder problemen schakelen tussen hogescholen en zou je op basis van behaalde competenties vrijstellingen kunnen krijgen. Zowel de scholen in Breda als Den Bosch ken ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door raze88 op 17-03-2026 09:31 ]

• yappermarty
@raze88
Ik snap je vraagt niet helemaal? Als de vraag is of het uitmaakt waar je de opleiding volgt, volgens mij kun je zonder problemen schakelen tussen hogescholen en zou je op basis van behaalde competenties vrijstellingen kunnen krijgen. Zowel de scholen in Breda als Den Bosch ken ik niet.
Ah, ik dacht dat je je opleiding aan Avans Breda volgde. Ze heeft namelijk twee locaties: Breda en Den Bosch, en de laatstgenoemde concentrert zich meer op PCB's etc, maar het deeltijdsonderwijs staat bij Breda voorop.

• Lee_Tech
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-03 08:25
Wat een leuk bericht!

Ik heb zelf een elektrotechniek HBO deeltijd gevolgd.
Ik vond de toegevoegde waarde enorm tegenvallen, weliswaar een andere hogeschool.

Bedankt goed wat je de aankomende jaren wil leren ermee en of een passende cursus op WO/HBO niveau niet passender is. Dit is vaak ook een stuk beter te verkopen richting werkgever en vergeet je eigen privé leven niet.

Met je diploma's in Noorwegen zullen ze niet twijfelen over je denk niveau.
Ik zal vooral dit met je werkgever bespreken. Er zijn genoeg bedrijven die willen meedenken op dit moment.
Vele werkgever hebben samenwerkingsverbanden met opleidingen.

• yappermarty
Lee_Tech schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:29:
Wat een leuk bericht!

Ik heb zelf een elektrotechniek HBO deeltijd gevolgd.
Ik vond de toegevoegde waarde enorm tegenvallen, weliswaar een andere hogeschool.

Bedankt goed wat je de aankomende jaren wil leren ermee en of een passende cursus op WO/HBO niveau niet passender is. Dit is vaak ook een stuk beter te verkopen richting werkgever en vergeet je eigen privé leven niet.

Met je diploma's in Noorwegen zullen ze niet twijfelen over je denk niveau.
Ik zal vooral dit met je werkgever bespreken. Er zijn genoeg bedrijven die willen meedenken op dit moment.
Vele werkgever hebben samenwerkingsverbanden met opleidingen.
Ik ben een beetje in de war, bedoel je dat ik een WO moet nastreven in plaats van een HBO?

Ik zou graag deeltijd als WO werken, maar dat is vrijwel onmogelijk met een voltijd baan.

Mag ik vragen naar welke hogeschool je bent gegaan?
Pagina: 1