• yappermarty
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 00:36
Hoi allemaal, ik ben Marty, 27 en Noors, daarom mijn Nederlands nog steeds niet perfect is na 4 jaar, dus pardon, maar ik wil graag sowieso in het Nederlands proberen schrijven.

Ik heb allebei een WO Informatica BSc en MSc gehaald (de MSc na deze maand), maar ik hou echt niet van programmeren. Ik had echt niet veel research gedaan over de verschillende banen voordat ik aan mijn studie had begon.

Daarom was ik heel blij toen ik een Field Service Engineering (FSE) baan vond en daarna had geregeld laatse maand, en dus zal ik rechtstreeks na mijn afstuderen aan de slag als FSE gaan.

Maar, ik wil graag verder groeien binnen elektrotechniek en ik wil mezelf verzekeren van toekomstige soortgelijke rollen. Daarom heb ik de HBO Elektrotechniek bij Breda uitgezocht, en dat je het in deeltijd kunnen volgen. Dat lijkt volgens mij helemaal prima.

Ik heb dus vier vragen:
1) heeft iemand een deeltijd HBO Eleketrotechniek gevolgd, en
2) denken jullie dat het een goede idee is, en
3) wanneer zal ik mijn werkgever laten weten dat ik dit plan heeft, en uitendelijk,
4) zal ik nu in september beginnen of de volgende september?

Qua de laatste vraag; ik zou in september bijna 6 maanden hebben gewerkt bij mijn nieuwe baan als alles goed gaat, en ik denk dat het misschien een beetje vroeg is om te vragen voor dit soort dingen met een deeltijd HBO bij het werken. Daarom is het misschien beter om nog een jaar te werken voor dat te vragen, maar dan ben ik ook nog een jaar later klaar met de HBO. Daarom begin ik liever in deze september.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nederlands gaat je heel goed af! Tekst met een aantal correcties:

Hoi allemaal,

Ik ben Marty, 27 en Noors. Daarom is mijn Nederlands na 4 jaar nog steeds niet perfect, dus sorry daarvoor. Ik wil sowieso graag Nederlands proberen te schrijven.

Ik heb zowel een WO Informatica BSc als MSc gehaald (de MSc rond ik deze maand af), maar ik hou echt niet van programmeren. Ik had echt veel te weinig research gedaan naar de verschillende banen voordat ik aan mijn studie begon.

Daarom was ik superblij toen ik een Field Service Engineer (FSE) baan vond en die ook laatst heb kunnen regelen. Ik ga dus direct na mijn afstuderen als FSE aan de slag.

Maar ik wil graag verder groeien binnen de elektrotechniek en mezelf verzekeren van toekomstige vergelijkbare rollen. Daarom heb ik gekeken naar de deeltijd HBO Elektrotechniek in Breda, en dat lijkt me helemaal prima.

Ik heb dus vier vragen:
Heeft iemand van jullie een deeltijd HBO Elektrotechniek gevolgd?
Denken jullie dat het een goed idee is?
Wanneer kan ik mijn werkgever het beste laten weten dat ik dit plan heb?
Zal ik nu in september beginnen, of beter pas volgend jaar september?

Over die laatste vraag: als alles goed gaat, heb ik in september bijna 6 maanden gewerkt bij mijn nieuwe baan. Ik denk dat het misschien een beetje vroeg is om dan al met zo’n deeltijdstudie te komen. Misschien is het slimmer om eerst een jaar te werken voordat ik het aankaart, maar dan ben ik ook weer een jaar later klaar met de HBO. Daarom neig ik er toch naar om al in deze september te beginnen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en advies!
Inhoudelijk: dit is een breed vakgebied, wat precies trekt je aan?

Ik vind het altijd een goed idee om je passie te volgen. Met een MSc (ongeacht het vakgebied) op zak ben je het waard om in te investeren voor een goede werkgever. Ik zou niet wachten met zo'n voorstel tot volgend jaar, dat is zonde van de tijd.

Je moet wel incalculeren als je baan je toch gaat tegenvallen en stopt met de studie of van baan verandert dat je mogelijk de studiekosten terug moet betalen. In Nederland moet je vaak een periode (bijvoorbeeld 3 jaar) in dienst blijven voordat kosten worden kwijtgescholden. Je kan bij de afdeling personeelszaken/human resources navragen wat de mogelijkheden zijn. Grotere bedrijven zetten dergelijke informatie op een intranetsite.