Android app die analoge audio naar Google Cast streamt – fee

Pagina: 1
Acties:

• lv86
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 04:49
ben bezig met een Android project dat analoge audio-bronnen kan streamen naar Google Cast / Google Home speakers via het lokale netwerk.
Het oorspronkelijke idee was om bijvoorbeeld een platenspeler, mixer of andere analoge bron via een USB audio interface (bijv. Focusrite Scarlett) aan te sluiten op een Android tablet en die audio vervolgens naar WiFi speakers te sturen.
Audio pipeline
De huidige pipeline ziet er zo uit:
Analoge bron
→ USB audio interface (class-compliant)
→ Android audio capture (PCM)
→ realtime AAC encoding
→ lokale HTTP server
→ HLS stream (.m3u8 + .ts segments)
→ Google Cast receiver
→ WiFi speaker
Streaming architectuur
De app draait een kleine lokale HTTP server op het toestel en genereert een HLS stream.
Voorbeeld endpoint:
http://tablet-ip:9090/live.m3u8
De Cast device speelt deze stream af via de standaard Cast receiver.
Latency
End-to-end latency tussen analoge input en speaker ligt momenteel rond:
±4.5 – 5 seconden
De grootste vertraging lijkt te komen van:
HLS segment buffering
Cast receiver buffering
Extra features
De app bevat ook:
realtime FFT visualizer
VU meters
audio level monitoring
Cast device selectie
Vraag aan developers
Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening:
Is dit soort oplossing überhaupt interessant voor mensen?
Zien jullie praktische use-cases voor analoge → Cast streaming?
Of bestaat hier al een betere / elegantere oplossing voor?
Het project begon vooral als technisch experiment, maar ik vraag me af of er echt vraag naar zou kunnen zijn.
Alle feedback welkom.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:52
Leuk en leerzaam project, maar praktisch gezien beperkt denk ik.

Er is al zo'n app voor android (zie Vinyl Cast) en ik zou liever een dedicated stuk hardware kopen ipv dat ik er een android smartphone/tablet aan moet hangen. Daarnaast zijn er ook platenspelers die kunnen casten of losse amps die dat kunnen met phono of aux in.

Tenslotte zou het mij ook niks verbazen als VLC dit ook kan.

[ Voor 8% gewijzigd door kwibox op 15-03-2026 00:47 ]

• lv86
Klopt, en dat is ook een terechte opmerking.
Voor mij was dit vooral een leerzaam project. Ik had eerder al geprobeerd met Vinyl Cast, maar die bleek bij mij niet echt stabiel te draaien. Hetzelfde verhaal met VLC media player op een pc die continu moest blijven draaien — dat werkte wel, maar voelde nogal omslachtig voor iets dat eigenlijk vrij simpel zou moeten zijn.
De hardware-oplossingen bestaan inderdaad, maar die zitten vaak in een vrij duur segment en werken meestal binnen hun eigen ecosysteem. Voor zover ik weet ondersteunen de meeste ook niet rechtstreeks Google Nest speakers in een speaker group via Cast.
Daarom ben ik eens gaan kijken hoe ver je komt als je dit puur in software oplost:
analoge input → Android → encoding → lokale HLS stream → Cast.
Het was vooral interessant om te zien dat het technisch eigenlijk vrij goed werkt, met momenteel ongeveer 4–5 seconden latency end-to-end ( weet niet als dit aanvaardbaar is).Natuurlijk heb je nog wel een USB audio interface nodig om een analoge bron op Android aan te sluiten (bijv. een Focusrite Scarlett audio interface of gelijkaardig), maar veel mensen die met analoge audio bezig zijn hebben dat vaak al.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:24

franssie

Save the albatross

Geinig, ik heb vrj veel apparatuur op androids werked gehad, maar dat een Focusrite Scarrlett er ook op werkt had ik niet verwacht. Dan zou ik het ook eens met Cubasis kunnen proberen (die pakt mijn Akai Midi boards wel)
Welke versie en gen gebruikte je?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• lv86
Ik gebruik momenteel een Focusrite Scarlett 2i2 (3rd gen).
Die wordt door Android meteen herkend als USB audio interface.
Tablet draait Android 13en ik gebruik gewoon USB-OTG.
Cubasis zou in principe ook moeten werken denk ik, zolang die de interface als standaard USB audio device ziet.