Vraag

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-03 07:56
Wij hebben een huis uit 1962, nageïsoleerd, full Electric weheat sparrow warmtepomp sinds mei 2025, afgiftesysteem bestaat enkel uit bestaande radiatoren en 2 jaga's op zolder. Blijft prima warm, maar het afgiftesysteem kan uiteraard beter. De badkamer op de 1e verdieping en de wc beneden worden verbouwd over een tijdje. Dat is een kans om verbetering aan te brengen. Ik vroeg me af of vloerverwarming een optie zal zijn. We hebben nu nergens vloerverwarming. Het gaat om kleine oppervlakten, badkamertje met bad, douche en wc, houdt niet veel vloeroppervlak over. De wc beneden is ruim en eventueel zouden we de vloer in de hal ook mee open kunnen hakken om vloerverwarming aan te brengen, al kost dat wel wat meer natuurlijk. Ik denk niet dat die vloer enige isolatie heeft trouwens.

Wat raden jullie aan? LTV radiatoren is ook gewoon een optie natuurlijk, maar ik lees altijd dat er niks boven vloerverwarming gaat met een WP. Kan het direct op de radiatoren aangesloten worden zonder extra systeem? De maximum radiatortemperatuur was 46 graden in januari.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je nog geen vloerisolatie hebt, en je wil graag een nieuwe vloer, dan is het heel simpel om meteen vloerverwarming mee te nemen.

Voor de gang is klein oppervlak wellicht voldoende, maar in een badkamer kan je vermogen te kort komen. Als je de aanvoer eerst door de radiator stopt, en dan in de vloer (via een RTL als je zeker wil zijn dat de vloer niet te heet kan worden) dan heb je wat snellere afgifte van de radiator (zeker als je nachtverlaging toepast kan dat schelen 's morgens bij het aanwarmen) en krijgt de vloerverwarming wat minder hete toevoer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Amiromaan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 30-03 07:56
Concrete vraag is eigenlijk: Is alleen vloerverwarming (met RTL) voldoende in badkamer boven en hal/wc beneden?

Ik pas geen nachtverlaging toe, alles staat altijd open, thermostaat op 19.5. Dat RTL klinkt goed en een handdoek radiator in de badkamer is sowieso wel handig. Maar dat is natuurlijk niet LTV, dus heeft dat dan wel zin?

De wc beneden wordt wat groter gemaakt en die vloer gaat toch open. De bestaande radiator in de hal moet daardoor opschuiven en zou dan wel in de weg hangen, zeker als dat een grote LTV bak wordt. Daarom dacht ik aan de optie om gewoon alles open te hakken en vloerverwarming aan te brengen. De vloer loopt dan ook mooi door in de wc. Maar is alleen vloerverwarming dan genoeg voor wc en hal? Of moet daar nog een LTV bij?

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag! Het bouwplan staat nog helemaal open.

[ Voor 5% gewijzigd door Amiromaan op 18-03-2026 10:00 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Tsja, hoeveel tocht is er, hoe ventileer je, hoe goed is er geïsoleerd, hoe warm wil je het op de badkamer, is het aanvaardbaar in het tussenseizoen dat het wat frisser is omdat de verwarming niet aan slaat, ....

Hangt enorm van je huis en van je wensen af.

Typisch is enkel vloerverwarming in een badkamer vaak te weinig. Scheelt het niet veel, dan zou je truukjes kunnen uithalen (door nachtverlaging toe te passen en op het juiste moment temperatuur te verhogen, zorg je dat er verwarmd wordt als je in de badkamer bent 's ochtends, dat idee), of helpt een extra handdoekradiator nét genoeg.

Je hoort ook vaak dat een infraroodpaneel wordt gebruikt in de badkamer. De vloerverwarming zorgt dan voor de basisverwarming, en voor je onder de douche gaat zet je het infraroodpaneel aan zodat het lekker warm is als je je afdroogt. Aansluiting voorzien kost weinig, en dan kan je later een paneel hangen.

Wil je volledig met de vloerverwarming toekomen, dan is in een badkamer wandverwarming aan te raden, dat is niet de goedkoopste of simpelste oplossing, maar wel erg confortabel. Overweeg je deze dan denk je vast ook over zoneregeling, zodat de badkamer een eigen thermostaat heeft en warmte kan vragen ook als is de living warm genoeg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.