Home assistant DC plafond ventilator

Pagina: 1
Acties:

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:05
Zoekend naar een plafond ventilator voor home assistant kwam ik alleen ventilators tegen die allemaal dezelfde Tuya controller lijken te gebruiken. Home Assistant heeft natuurlijk Tuya integratie maar dat werk niet 100% lokaal.
Aan de lange discussie op github te zien zijn er meer mensen mee bezig en wil ik d.m.v. dit topic de informatie bundelen, kennis delen en de bekendheid vergroten.

Onder andere te vinden in create ventilatoren.

Tuya XW-FAN-326

XW-FAN-326 08/12/2023 v1.2
voorkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY47yxqHCCkvBdZ5uW08ZrpXHzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnmDAmCsyKy89YyiPzyfHrkX.jpg?f=fotoalbum_large
achterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zg00jXZJ8kVhWP33ldHVw7koKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVPgY64WBEvtoEX608FKCqz0.jpg?f=fotoalbum_large
Wifi Modules
Er zijn 2 versies een met de WBR3 module en een met de CB3S.
Een belangrijk verschil is dat je bij de CB3S versie de speaker kunt uitschakelen via uart en bij de WBR3 niet.
Modelceiling fan/Light ceiling fan/Light v2
moduleWBR3CB3S
ChipsetRealtek Ameba RTL87xx
(W701 / RTL8720-achtig)
Beken BK72xx
BK7231N
CPUKM4 core @ 100 MHz32-bit @ 120 MHz
Flash2 MB2 MB
RAM256 KB256 KB
WiFi802.11 b/g/n (2.4 GHz)802.11 b/g/n (2.4 GHz)
Bluetooth LE 4.2 LE 5.2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecm481rydHCALZ5Aisnf33_K_K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7uvRwgWkEs7VBNjZeVa90z1m.jpg?f=fotoalbum_large

Esphome

Het is mogelijk de bestaande controllers te flashen met ESPhome gezien libretiny onderdeel is geworden van ESPhome.

Of de bestaande wifi controller vervangen voor een ESP variant zoals de:
• ESP12-F, zelfde vormfactor en pin layout. wifi
• ESP32 c3 super mini, zelfde vormfactor. wifi/bluetooth
• ESP32, wifi/bluetooth

Firmware en informatie:
https://github.com/christ.../esphome-create-wind-calm
https://github.com/velzend/create_ikohs_fan/issues/7

De afstandbediening blijft gewoon werken. Het schijnt ook mogelijk te zijn om de 433Mhz RF receiver rechtstreeks aan de ESP32 solderen, dan zou je de knoppen dus in HA kunnen gebruiken.

De piep is met de afstandsbediening uit te schakelen en blijft dit dan tot dat de stroom er vanaf is geweest. Of trek deze van de printplaat. ;) Bij de v2 kun je hem via UART uitschakelen.
OpenBeken
OpenBeken zou ook kunnen maar ik heb geen specifieke configuratie gevonden voor deze fans,

informatie:
https://github.com/openshwprojects/BK7231GUIFlashTool
https://github.com/openshwprojects/OpenBK7231T_App

De sonoff ifan 04H valt buiten de scope hier kan ook ESPhome op maar deze werkt alleen met oude 3 standen wisselstroom ventilators.

[ Voor 37% gewijzigd door Tazzios op 21-04-2026 14:03 . Reden: Verschillen tussen de v1 en v2 gevonden, libretiny ontdekt. ]

• Tazzios
Ik vervang zelf de WBR3 door de ESP32 c3 super mini. Verder komt er ook een DHT temperatuur sensor aan de ESP32 te hangen zodat ik daar op de fan kan automatiseren. Door dat de ESP32 ook bluetooth ondersteunt, zou ik ook een bluetooth temperatuur meter kunnen koppelen voor standalone aansturing buiten HA om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mhyk3waoFs4LNe4C4PHz-ZLr7Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EF5jndL2r8GxCsb3jaiBTSlA.jpg?f=fotoalbum_large
ESP32 c3 super mini naast WBR3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPAAFgmIGIE5-ET4pX0n6fxxxdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEqoPZEPT0ViuCTd1l8S8N8u.jpg?f=fotoalbum_large
Het complete board haal ik er af zodat ik eenvoudig met dupont jumper kabels de ESP32 kan aansluiten. Moet nu nog wel even kijken hoe ik er dan voor zorg dat de DHT sensor ook op de 3.3v en Ground kan aansluiten.

@Peet3kabo geen idee of het nog relevant voor je is. :+
Peet3kabo in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

• Tazzios
Controller met esp en DHT22. De stroom voor de DDHT22 haal ik van de zijkant, bij montage heb ik deze kabels verlengt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIcR2SevXuYGm1V7n8-0K0ZSkvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4HRLFi21GcdTEhNXW0m7bM1Q.jpg?f=fotoalbum_large
Tips:
- Oude wifi module demonteren: flux en soldeer op de pinnen en een balpen er onder zodat je hefboom hebt en zo de wifi module omhoog van de pinnen afkrijgt.
- De pinnen kun je wat vertinnen indien de kabel wat los zit.

De DHT22 heb ik bij het motorgedeelte zitten(gaatje boren). Of je behuizing roosters heeft kan wisselen. Ik het er eentje met en een latere zonder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVS04xrfkhz3xH5ApSJ-Ul0ypl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwgRWtzuccvgsV5dTZMy4Pvt.jpg?f=fotoalbum_large

Hij hangt al een tijdje, binnenkort de 2e ophangen. :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 22-04-2026 11:40 ]

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 19:22

John Doos

ClaudZaque

Ik was ook opzoek naar een andere plafond ventilator.

Ik heb er nog een met een touwtje (1x stand 1, 2x trekken stand 2 etc) en een fysiek knopje voor de draairichting.

Ik vond het assortiment smart fans behoorlijk tegenvallen, dus heb de schakelaar in de muur verwijderd en er een Sonoff ZBMINI EXTREME tussen gehangen en een blind plaatje erop. Gewoon netjes met Zigbee, local only, niet afhankelijk van third parties etc.

Sure, ik kan hem alleen aan/uit zetten en timen dmv automations, maar 1x aan het touwtje trekken voor een snellere stand is nou ook weer niet zoveel moeite als je weet dat er een warme nacht aan zit te komen :)

Nee

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 23:10
Ik heb thuis 2 Create windcalm DC fans hangen. De WBR3 chips heb ik vervangen door een ESP12-F met ESPHome en de RF receiver direct aan GPIO12 gesoldeerd. Een belangrijk verschil tussen de WBR3 en de ESP12-F is dat de eerstgenoemde geen pull-up op de EN(able) pin nodig heeft en het daughterboard hier dus ook niet op voorbereid is. Deze moest ik dus zelf toevoegen. Dit alles deed ik voordat ESPHome libretiny support had, dus de chip vervangen was destijds de enige optie.

Door de RF receiver direct aan de ESP te solderen kun je de status van de fan in ESPHome en dus in Home Assistant synchroon houden met de daadwerkelijke status van de ventilator. Je moet dan wel ook alle knoppen en hun RF codes in ESPHome inbouwen. Het gebruikte RF protocol bestaat uit 3 bytes per "packet". De eerste 2 bytes identificeren de remote, de 3e de knop die je indrukt. Alle knoppen op remote A beginnen bijvoorbeeld met 0x0a0a en die op remote B met 0x123b. De power button eindigt altijd op 0x08, de direction change button op 0x0e, etc. 0x0a0a08 is dan dus de power button van remote A.

Bij het testen van mijn eerste ventilator in stock configuratie bleek de wifi controller niet te werken. Volgens de klantenservice was dit een vaker voorkomend probleem. Create heeft mij zonder problemen een nieuwe controller opgestuurd, ik mocht de kapotte controller zelf weggooien. Uiteraard heb ik de kapotte controller uit elkaar gehaald en één en ander getest: het bleek aan de printplaat traces op het daughterboard van de wifi chip te liggen. TX/RX van de WBR3 maakten geen contact met de TX/RX pins die naar het mainboard liepen. Na zelf 2 draadjes parallel aan de traces te hebben gesoldeerd werkte de controller prima. Ik kon dus voor mijn 2e ventilator de goedkopere "domme" variant bestellen met alleen RF control en de controllers uitwisselen. Helaas is het inbouwen van een ESP12-F in een "domme" controller niet zomaar mogelijk.

Mooi om te lezen dat de buzzer tegenwoordig uitgezet kan worden, dit vereiste in mijn geval een "hardware mod" ;)

• Tazzios
mvn23 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:58:
Ik heb thuis 2 Create windcalm DC fans hangen. De WBR3 chips heb ik vervangen door een ESP12-F met ESPHome en de RF receiver direct aan GPIO12 gesoldeerd. Een belangrijk verschil tussen de WBR3 en de ESP12-F is dat de eerstgenoemde geen pull-up op de EN(able) pin nodig heeft en het daughterboard hier dus ook niet op voorbereid is. Deze moest ik dus zelf toevoegen. Dit alles deed ik voordat ESPHome libretiny support had, dus de chip vervangen was destijds de enige optie.
Voordat je de WBR3 (of CB3S) kunt flashen moet je toch ook de soldeerbout gaan hanteren, de chip vervangen blijft daardoor toch makkelijker denk ik.

Ik heb zelf dus de ESP32 c3 super mini. Welke toch niet helemaal soepel werkte (uitval), ik was bang dat het aan de stroomvoorziening lag maar een antenne mod lijkt probleem te verhelpen. Wifi ging van 1 naar Mbit/s.
https://community.home-as...i-signal-booster/657661/1
Door de RF receiver direct aan de ESP te solderen kun je de status van de fan in ESPHome en dus in Home Assistant synchroon houden met de daadwerkelijke status van de ventilator. Je moet dan wel ook alle knoppen en hun RF codes in ESPHome inbouwen. Het gebruikte RF protocol bestaat uit 3 bytes per "packet". De eerste 2 bytes identificeren de remote, de 3e de knop die je indrukt. Alle knoppen op remote A beginnen bijvoorbeeld met 0x0a0a en die op remote B met 0x123b. De power button eindigt altijd op 0x08, de direction change button op 0x0e, etc. 0x0a0a08 is dan dus de power button van remote A.
De status wordt via UART doorgeven aan de ESP, de status in Home Assistant is daardoor ook zonder de RF aan de ESP te solderen correct. Het wel om zetten maakt de afstandbediening wel breder inzetbaar. Ik gebruik maar 4 knoppen van de afstandbediening. Heb je documentatie over hoe aan te sluiten en het RF protocol ergens staan?
Bij het testen van mijn eerste ventilator in stock configuratie bleek de wifi controller niet te werken. Volgens de klantenservice was dit een vaker voorkomend probleem. Create heeft mij zonder problemen een nieuwe controller opgestuurd, ik mocht de kapotte controller zelf weggooien. Uiteraard heb ik de kapotte controller uit elkaar gehaald en één en ander getest: het bleek aan de printplaat traces op het daughterboard van de wifi chip te liggen. TX/RX van de WBR3 maakten geen contact met de TX/RX pins die naar het mainboard liepen. Na zelf 2 draadjes parallel aan de traces te hebben gesoldeerd werkte de controller prima. Ik kon dus voor mijn 2e ventilator de goedkopere "domme" variant bestellen met alleen RF control en de controllers uitwisselen. Helaas is het inbouwen van een ESP12-F in een "domme" controller niet zomaar mogelijk.
De garantie afhandeling is inderdaad wel goed, ik kreeg zelfs een complete ventilator opgestuurd nadat de garantie afhandeling van de motor al was voltooid. :+
Mooi om te lezen dat de buzzer tegenwoordig uitgezet kan worden, dit vereiste in mijn geval een "hardware mod" ;)
Ik ontving dit jaar een losse oude controller en een nieuwe controller bij de complete ventilator van ze, dus ze hebben ook nog wel oude varianten liggen. Indien je pech hebt moet je dus toch nog de hardware mod(/mollen) toepassen
Volgens mij is het aan het type nummer op de sticker te zien: 6601L-24xxxx vs 6601L-25xxxx.

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 23:10
Tazzios schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:24:
De status wordt via UART doorgeven aan de ESP, de status in Home Assistant is daardoor ook zonder de RF aan de ESP te solderen correct. Het wel om zetten maakt de afstandbediening wel breder inzetbaar. Ik gebruik maar 4 knoppen van de afstandbediening. Heb je documentatie over hoe aan te sluiten en het RF protocol ergens staan?
Volgens de github repo die je in je openingspost ook linkt was er destijds (ik heb ze al bijna 3 jaar hangen) een issue waardoor de fan speed niet goed terug doorgegeven werd aan de ESP, goed om te zien dat dit nu opgelost is! Daarnaast gaf de timer ook geen feedback (en volgens die repo nog andere problemen), dus al met al was het direct aansluiten van de RF module op de ESP de beste oplossing voor mij.

Zie hier voor het aansluiten van de RF module op de ESP. De middelste 2 pinnen van de RF module bevatten het signaal (deze zijn gebridged op beide PCBs). Ik heb deze pinnen in de haakse bocht doorgeknipt en in plaats daarvan verbonden met GPIO12 op de ESP. VCC en GND kun je gewoon laten zitten, dan kan de module op zijn plek blijven zitten.
Een andere optie staat hier, maar dan moet je dus ook VCC en GND opnieuw verbinden.
Het RF protocol kun je vervolgens als volgt in ESPHome gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10