Vraag

• Dr.McKay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:00
Na 27 jaar Mac OS en 14 jaar iOS heb ik besloten om over te stappen op Linux en Android.
Heb momenteel een 4 jaar oude iPhone 13 Pro en ik zoek dus een Android foon om deze te vervangen.

Ik loop een beetje verloren tussen het ruime aanbod in de Android wereld en daarom zoek ik hier wat advies.

Ik zoek een?

Android foon, mid-range tot upper mid-range

Wat is je budget?

Rond de 600 euro, 800 euro max

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......

Basic stuff, bellen, whatsapp, socials, mail, light gaming (geen high-end 3D games), etc.
Draadloos opladen is geen must maar toch wel leuk.

Wat heb je zelf al gevonden?

Samsung A57
Samsung S25 FE
Motorola Edge 70
Motorola Edge 70 Fusion
Oppo Reno 15 Pro
Nothing Phone 4a Pro
Fairphone 6

Welke vragen heb je hier nog over?

Het liefst geen onnodige extra grafische layers met overbodige app voorgeïnstalleerd, stevige batterijduur, goed scherm is belangrijk, goede camera maar hoeft geen topper te zijn en graag lange ondersteuning voor Android updates…

Alvast bedankt !

[ Voor 4% gewijzigd door Dr.McKay op 14-03-2026 17:27 ]

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:39
Op zich allemaal goede telefoons. Maar begin voor jezelf met de Fairphone uit te zoeken, die is repareerbaar en heeft lange ondersteuning plus komt uit Nederland. Ook kun je eventueel custom rom zonder gedoe. Ook is het OS kaal. Deze past imho het dichts bij het gedachtegoed rond Linux gebruik.

Wordt de Fairphone het niet mijn gedachten over de overige modellen.

De eenvoudigste keuze zijn de Samsungs. Simpelweg omdat die het meest verkocht worden. Hoesjes, etc., te over. Overigens zou ik de A56 boven de A57 verkiezen op dit moment omdat de nieuwe niet wezenlijk beter is, dus waarom een paar honderd meer betalen voor het extra jaartje support? Samsung heeft wel wat extra bloatware door een eigen Store te bieden. Voordeel is dat je niet per se bij Google je apps hoeft te halen (ivm Google restricties rond in app aankopen bijvoorbeeld). Andere extra apps zijn te verwijderen.

Oppo heeft een eigen oplaad protocol voor snelladen, dus tenzij je een eigen lader bij je hebt, heb je grote kans niet iemands lader even te kunnen lenen en te kunnen snelladen. Ook wat gedoe ergens gelezen rond de Reno 15 en integratie met andere apparatuur. Oppo is net zo bloated als Samsung. Ik zie geen voordelen en zou deze schrappen.

Motorola Edge, de schermen zijn krom over de zijkant, zonder hoesje geeft het mogelijk last met vasthouden, en soms zit de content op het randje. Zelf had ik niet echt issues met dat soort toestellen, maar er is een groep die het wel heeft. Dat is persoonlijk. Voordeel van Edge schermen, doordat ze iets smaller zijn kunnen ze fijner in de hand liggen. Software is ook redelijk kaal.

Dan de Nothing. Buiten een interessant ontwerp is het een telefoon die zich nergens echt in onderscheid, zowel in positieve of negatieve zin. Daarmee een leuke keuze, maar geen idee of je over 4 jaar veel keuze hebt voor bijvoorbeeld een nieuw hoesje. Software is ook redelijk kaal.

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:29
Hier een n=1 over de Motorola Edge 70. Volgens mij is dit een plat scherm dus dat zou je niet tegen moeten houden. Op zich werkt het toestel prima en ik vind het design heerlijk. Ik heb hem alleen wel terug gestuurd omdat er een aantal apps, waaronder Magister en de app voor de laadpaal steeds vastlopers produceerde. Ik ga er vanuit dat dit een maandagochtend modelletje was en na vele schone restarts en updates was dat het wel voor mij.

Ik heb de 4(a) Pro van Nothing besteld omdat ik in het verleden de 1, 2 en reguliere 3(a) heb gehad en dit voor mij goede telefoons waren. Cleane software en degelijke camera’s.

Wel is het bij zowel de Motorola als bij de Nothing wel de vraag of je tevreden bent met de software updates. Motorola staat er om bekend om na verloop van tijd niet meer de snelste te zijn qua updaten en Nothing heeft voor de 4(a) serie volgens mij 3 jaar major updates en 5 jaar security updates.

Overigens stond bij mij de 15R van OnePlus op het lijstje en die zie ik bij jou niet staan. Wellicht ook een overweging waard.

[ Voor 6% gewijzigd door soskes op 15-03-2026 06:47 ]

• Dr.McKay
soskes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 06:43:
Overigens stond bij mij de 15R van OnePlus op het lijstje en die zie ik bij jou niet staan. Wellicht ook een overweging waard.
Ja, heb de OnePlus 15R ook even bekeken en is ook wel een kanshebber.

Nieuw, ietwat beperkter lijstje is nu:
- Samsung S25FE
- Fairphone 6
- OnePlus 15R

Ik moet eerlijk bekennen, die Fairphone spreekt me meer en meer aan maar qua prestaties moet hij toch onderdoen voor de andere twee...

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:29
Wat spreekt je exact aan in de Fairphone?

Het is ansich een degelijke telefoon waarbij de reparatie mogelijkheden te prijzen vallen. Daarnaast ben je ook verzekerd van een lange ondersteuning.

Uit jouw 3 opties zou de OP 15R mij het meest aanspreken. Maar nogmaals, vraag jezelf af wat je zo aanspreekt in de Fairphone. Wellicht vind je dan ook het antwoord waarom je wel / geen andere telefoon zou willen.

• Dr.McKay
De Fairphone spreekt me aan omdat het eens 'iets van bij ons' is (ik mag dan wel Belg zijn maar ik koop liever een Nederlands product dan bvb. een Chinees).
Het hele concept van Fairphone ligt me ook wel en ook met de lange ondersteuning scoren ze punten. Ik weet ook wel dat een Fairphone 6 waarschijnlijk niet meer zo'n aangename gebruikerservaring zal bieden, ondanks de lange softwareondersteuning maar goed, voor die prijs is het dan wel prima om elke 4 jaar of 5 jaar een nieuwe telefoon aan te schaffen.

De Samsung A57 was ik nog vergeten toe te voegen aan mijn lijstje, wellicht maakt die ook nog een kans...

Nog een vraagje : de meeste midrange Android foons hebben 8Gb RAM geheugen, uitzonderlijk eens 12. Mijn iPhone 13 Pro heeft 6Gb en die kan nog prima mee met de nieuwste versie van iOS maar ik heb begrepen dat Android graag wat meer RAM heeft.
Is 8Gb genoeg voor de komende 4 jaar ? Of kijk ik toch beter naar een smartphone met 12 Gb (wat de OnePlus 15R heeft, dacht ik).

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als je Android zegt, valt het me op dat er geen Google Pixels in je lijstje staan...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Dr.McKay
Nog niet gedacht aan een Pixel. Is het bij die toestellen ook zo dat, wanneer je een Google pagina bezoekt (of dit nu Google search, Gmail, Docs of iets anders is) met een andere browser dan Chrome, je dit meteen door je strot geduwd wordt, zoals dit het geval is op desktop (ik gebruik altijd Firefox, zowel desktop als mobiel) ?

In ieder geval, wat voor mij belangrijk is op het vlak van performance, met name processor en RAM geheugen, is dat bij gewoon gebruik alles soepel, snel en vloeiend gebeurt en dat dit ook zo blijft, ook na enkele Android upgrades. Dat de foon geen zware 3D games kan draaien, is voor mij van geen belang (ik speel hoogstens af en toe enkele tijd- en hersendodende games zoals Candy Crush en consoorten).
Wat wél belangrijk is, is het switchen tussen applicaties, de snelheid waarmee apps openen, enz. Dit is iets waar ik aan gewend ben bij iPhone en ik wil dit niet kwijt.
En eigenlijk, als dit betekent dat ik daarvoor het beste van het beste moet kopen wat Android te bieden heeft, dat zij het maar zo... maar ik betaal natuurlijk liever niet meer dan nodig is ;)

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Dr.McKay schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:58:
Nog niet gedacht aan een Pixel. Is het bij die toestellen ook zo dat, wanneer je een Google pagina bezoekt (of dit nu Google search, Gmail, Docs of iets anders is) met een andere browser dan Chrome, je dit meteen door je strot geduwd wordt, zoals dit het geval is op desktop (ik gebruik altijd Firefox, zowel desktop als mobiel) ?

In ieder geval, wat voor mij belangrijk is op het vlak van performance, met name processor en RAM geheugen, is dat bij gewoon gebruik alles soepel, snel en vloeiend gebeurt en dat dit ook zo blijft, ook na enkele Android upgrades. Dat de foon geen zware 3D games kan draaien, is voor mij van geen belang (ik speel hoogstens af en toe enkele tijd- en hersendodende games zoals Candy Crush en consoorten).
Wat wél belangrijk is, is het switchen tussen applicaties, de snelheid waarmee apps openen, enz. Dit is iets waar ik aan gewend ben bij iPhone en ik wil dit niet kwijt.
En eigenlijk, als dit betekent dat ik daarvoor het beste van het beste moet kopen wat Android te bieden heeft, dat zij het maar zo... maar ik betaal natuurlijk liever niet meer dan nodig is ;)
Pixel 10 Pro is bijv. een erg fijn speeltje. Snel, degelijke camera('s), schone Android, lang en snel updates. Ik verwacht niet dat ze je Chrome door je strot proberen te duwen, aangezien je bij de setup ook bijv. Firefox als standaardbrowser kan selecteren (zelfs een andere zoekmachine, mocht je dat willen). EU-verplichting ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Dr.McKay
Vandaag bij een retailer de Samsung Galaxy S25FE eens in detail kunnen bekijken, eens door de verschillende menu's en apps gescrold en ik moet zeggen dat deze smartphone mij enorm bevalt.

Alles gaat supersnel, de interface bevalt me prima dus ik denk wel dat ik voor deze zal kiezen...

• Dr.McKay
Dr.McKay schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:31:
Vandaag bij een retailer de Samsung Galaxy S25FE eens in detail kunnen bekijken, eens door de verschillende menu's en apps gescrold en ik moet zeggen dat deze smartphone mij enorm bevalt.

Alles gaat supersnel, de interface bevalt me prima dus ik denk wel dat ik voor deze zal kiezen...
Nog eens nagedacht : de Samsung A57 komt in principe eind maart/begin april op de markt en die zou blijkbaar 12Gb RAM hebben tegenover 8Gb voor de S25FE, hoewel er ook een 8Gb model van de A57 zou zijn.
Is niet helemaal duidelijk, op de ene site is het 8Gb, de andere 12, of nog, 8Gb en 12 Gb.

Iemand die meer concrete info heeft ? 8Gb lijkt me anders wel voldoende (mijn huidige iPhone 13 Pro heeft 6Gb en alles loopt nog steeds supervloeiend), of is het geheugenbeheer bij Android anders ?
Pagina: 1