Lichtstraat in uitbouw (kanaalplaatprobleem + dakpannen)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• RLH
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:20
Goedendag en alvast bedankt voor de moeite,

Mijn vraag
Vier jaar geleden een uitbouw gedaan. Nu wensen wij meer licht en hebben wij een ruime lichtstraat besteld. Gister kwam de aannemer voor wat voorwerk (immers over twee weken plaatsen vanuit een lichtstraat leverancier). De aannemer verzorgd het gat waar de lichtstraat komt.

Nu is het probleem dat om de lichtstraat centraal te plaatsen zoals gewenst er een kanaalplaat in de weg zit van de originele bouw. De enige oplossing om de lichtstraat centraal te krijgen is een inkeping maken in de kanaalplaat, maar nu gaf de aannemer aan eerst te moeten rekenen of het uberhaupt wel haalbaar is. Graag gebruik ik jullie expertise in de zoektocht naar een oplossing.

Volgens mij berekeningen moeten er uit de kanaalplaat een stuk van 20 cm over 320 cm worden weggehaald. De kanaalplaat zelf is 80 cm breed en 700 cm lang.

De dakpannen op het dak (dak loopt van nok door tot eerst verdieping (dus schuine wanden op de tweede verdieping, slaapkamers). Hierdoor zouden de dakpannen ook wat moet opschuiven. Volgens de aannemer zit daar het probleem niet zo, maar met name het aantasten van het draagvermogen van de kanaalplaat.

Tussen de bovenrand van de panlat van het nieuw plafond voor de uitbouw en onderkant van de kanaalplaat zit 5 cm.

Middels CHATGPT lees ik dat een randligger het zou kunnen opvangen en verwerken in de constructie. omdat het midden in onze keuken is zij staandes geen oplossing om krachten op te vangen.

Ik heb foto's toegevoegd
een schets van de zijkant (groen streep is dakpannen, geel is kanaalplaat, bruin is uitbouw houtskelet, rood is plaatsing lichtstraat)
en een schets van de bovenzijde (geel is kanaalplaat, bruin is uitbouw houtskelet, rood is plaatsing lichtstraat)

Benieuwd naar oplossingen en niet de opmerking had het dan voor de tijd gemeten, want dat heb ik inmiddels al meerdere malen tegen mijzelf gezegd...... :'(

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQLD4cqNoaBQvRx7Jq69ePAed48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y32JG8ICL60rmJ9INrnS1QVv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucGQsvxsLY6HGhBWd6iJE0Gwt7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bKjwHsngssu6G4Hpgr9MMxKu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLufhdt6NrEjCPvqCurD14PIxJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egGuDfcWE9NxRVGt1tSQSqcj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFR6HTd7UqswgVU-xrcRmF3npnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qz4yAwVD1FjVM31bKIrFVGDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cucBZFmGXcB5OkHTxHAtqk9jhbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKGFR6bgJU6eVb9GKP4VFiJg.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via RLH op 14-03-2026 17:21)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:15
Als je door de kanaalplaat gaat zagen zal inderdaad de constructie minder sterk worden en je zult dus berekeningen nodig hebben om te bepalen hoe je dat op kunt vangen. En dat kun je vast wel opvangen met een stalen balk, maar dan gaat je verbouwing van een lichtstraat maken naar een constructieve aanpassing en mag je waarschijnlijk opnieuw je plafond en muren laten afwerken en stucen.

En als het nu om links/rechts was gegaan was het waarschijnlijk storender geweest, maar in dit geval is de simpelste oplossing zeer waarschijnlijk om de lichtstraat wat op te schuiven.

Maar uiteindelijk zul je toch bij de aannemer moeten zijn, die is nu bezig een berekening te maken en zal wel terug komen met wat er wel/niet gedaan moet worden. Maar bedenk dus wel dat zodra er een balk geplaatst moet worden je een andere verbouwing te pakken hebt.

[removed]

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou de OCD opzij schuiven en de lichtstraat ook een stukje opschuiven.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:57
Nou inderdaad zeg. In hoeveel bochten en extra kosten wil je je wringen voor die 20cm.
Gewoon praktisch oplossen en opschuiven dat hele ding.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:20
Inderdaad, als je ziet wat er allemaal moet gebeuren puur om die unit perfect gecentreerd te krijgen zou ik er direct vanaf zien en gewoon voor de meest praktische oplossing gaan: dan maar niet perfect in het midden. Het zal vast ooit wel eens eerder op deze manier zijn uitgevoerd, maar een gat in je kanaalplaat zagen om een dakraam aan te leggen komt niet vaak voor. 9 van de 10 keer zit zo'n dakraam gewoon puur in alleen in het platte dak van de uitbouw.

Mocht je het tóch per se willen: de enige manier om dit goed aan te pakken is om een constructeur te raadplegen. Dat klinkt wellicht ook weer makkelijk, maar wat iemand hier op internet ook zegt: je wil voor zo'n ingreep echt 100% verantwoord en veilig te werk gaan. Als de vloer van de 1e verdieping extra ondersteuning moet krijgen dan wil je dat een constructeur dat precies voor je uitrekent.

Acties:
  • Beste antwoord

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:15
Als je door de kanaalplaat gaat zagen zal inderdaad de constructie minder sterk worden en je zult dus berekeningen nodig hebben om te bepalen hoe je dat op kunt vangen. En dat kun je vast wel opvangen met een stalen balk, maar dan gaat je verbouwing van een lichtstraat maken naar een constructieve aanpassing en mag je waarschijnlijk opnieuw je plafond en muren laten afwerken en stucen.

En als het nu om links/rechts was gegaan was het waarschijnlijk storender geweest, maar in dit geval is de simpelste oplossing zeer waarschijnlijk om de lichtstraat wat op te schuiven.

Maar uiteindelijk zul je toch bij de aannemer moeten zijn, die is nu bezig een berekening te maken en zal wel terug komen met wat er wel/niet gedaan moet worden. Maar bedenk dus wel dat zodra er een balk geplaatst moet worden je een andere verbouwing te pakken hebt.

[removed]

• RLH
Bedankt voor de snelle antwoorden! Opschuiven is voor ons niet gewenst. Ik snap het inderdaad en hadden we het geweten dan waren wij misschien voor een mindere breedte gegaan van de lichtstraat.

Wanneer we deze opschuiven is de keuken uit niet symmetrisch en is dit waarschijnlijk ook afbreuk aan de ruimte. Vandaar zijn wij opzoek naar de oplossing met het plaatsen centraal boven de tafel. De constructeur van de aannemer gaat ook meerekenen, maar ben zelf op zoek naar mogelijke oplossingen om dit ook met hen te bespreken.

Extra: het plafond gaat er sowieso onderuit.

Foto van onze keuken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzQVK1FDAAxCll8eBnIIq0-Jb9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsP9fTQJSoaNmg8K9v5u772l.jpg?f=fotoalbum_large

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:54
Precies boven de eettafel is toch ook helemaal niet handig? Hoe hang je verlichting op?
Ik zou gewoon een kleinere kopen, zodat hij nog wel symmetrisch is. Of hem juist meer naar de achtergevel plaatsen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:42
Bestel een minder brede lichtstraat als je het perse symmetrisch wil houden. Zelfs bij 0 coulance vanuit de lichtstraat leverancier gaat dat denk ik de minst dure oplossing zijn.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pejdref schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:53:
Bestel een minder brede lichtstraat als je het perse symmetrisch wil houden. Zelfs bij 0 coulance vanuit de lichtstraat leverancier gaat dat denk ik de minst dure oplossing zijn.
En ook de minst vreemde, als je dat schuine dak gaat 'afkappen' voor een lichtstraat krijg je wel een rare constructie.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Illusion

(the art of)

RLH schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:19:
Bedankt voor de snelle antwoorden! Opschuiven is voor ons niet gewenst. Ik snap het inderdaad en hadden we het geweten dan waren wij misschien voor een mindere breedte gegaan van de lichtstraat.

Wanneer we deze opschuiven is de keuken uit niet symmetrisch en is dit waarschijnlijk ook afbreuk aan de ruimte. Vandaar zijn wij opzoek naar de oplossing met het plaatsen centraal boven de tafel. De constructeur van de aannemer gaat ook meerekenen, maar ben zelf op zoek naar mogelijke oplossingen om dit ook met hen te bespreken.

Extra: het plafond gaat er sowieso onderuit.

Foto van onze keuken.
[Afbeelding]
Het is nu toch ook verre van symmetrisch?
Links een giraffe, rechts een plant
Links het stopcontact onder een gek paars hoofd, rechts het stopcontact in de hoek.
Links kinderzitje, rechts een gordijn
Links een bruine deur, rechts een schuifpui
Links 2 drinkflessen op tafel, rechts maar 1.
Links een gat in het plafond, rechts niet.
Lekker opschuiven die glaskap!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik denk dat je er niet aan ontkomt om de de lichtstraat te verplaatsen. Met je plan tast niet alleen de constructie van de kanaalplaat aan, maar ook de dragende delen van de aanbouw én de aansluiting van de aanbouw op de rest van het huis.

Je aanbouw en huis reageren anders op temperatuurwisselingen (krimpen/uitzetten) en verzakken ook verschillend. Op den duur kan er frictie ontstaan bij de lichtstraat, er komt te veel spanning op of hij komt los doordat er teveel speling ontstaat.

Je hebt ook nog kans op extra geluid bij regen, afhankelijk van het ontwerp van de lichtstraat valt regenwater van de dakpannen op de lichtstraat.
Over water gesproken: er ligt wel erg veel water op. Gezien de mosgroei lijkt dat structureel te zijn, daar moet je eigenlijk wel naar (laten) kijken.

Spel en typfouten voorbehouden

• RLH
Illusion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Het is nu toch ook verre van symmetrisch?
Links een giraffe, rechts een plant
Links het stopcontact onder een gek paars hoofd, rechts het stopcontact in de hoek.
Links kinderzitje, rechts een gordijn
Links een bruine deur, rechts een schuifpui
Links 2 drinkflessen op tafel, rechts maar 1.
Links een gat in het plafond, rechts niet.
Lekker opschuiven die glaskap!
Nu wil ik verhuizen

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:33

MLLL

Palm Treo 650

Achteraf had het beter geweest eerder het voorwerk te doen en een voor een minder brede lichtstraat gaan.

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
Zou hem ook anders plaatsen of een andere kopen. Zo net tussen de pannen is ook gek toch? Wat voor lichtstraat is het? En hoe ga je zo je lampen ophangen idd?

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:59
Los van de constructie van de kanaalplaat, dan kijk je door de lichtstraat tegen de dakpannen? Dat zal volgens de aannemer wellicht niet het probleem zijn, maar geeft dit wel mooi ‘uitzicht’?
Verder heb je voor het gat en de benodigde aanpassingen van de kanaalplaat ook nog een vergunning nodig voor deze constructieve wijziging.
Pagina: 1