Ik zoek een stuk gereedschap

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daisy381
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13:14
Hallo,

Ik zoek een stuk gereedschap wat ik het verleden een keer geleend heb van iemand, nu wil ik er zelf 1 aanschaffen omdat ik hem nodig ben, maar ik weet niet hoe het heet.

Destijds gebruikt om de bekisting te maken voor een beton fundering te storten.
Het was een soort laser ontvanger die bevestigd was aan een houten lat met daarop een cm band. (Houten lat en cm band waren zelf fabricatie)
Ik kon met de ontvanger hoogte van 1 hoek aflezen en deze vast zetten in het geheugen. Dan kon naar de andere hoek 5 meter verderop om daar de exacte hoogte te bepalen. Op het scherm van de ontvanger kon je dan lezen wanneer je opdezlefde hoogte was zodat de bekisting waterpas was.

Ik ben hem nu nodig omdat ik een ijzeren hekwerk ga plaatsen en ik betonnen poeren wil storten en dit dus waterpas moet krijgen.

Kan iemand mij vertellen wat voor stuk gereedschap hoebhet dichtste bij in de buurt komt?

Bedankt!
Thomas.

Beste antwoord (via Daisy381 op 14-03-2026 11:30)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat jij beschrijft is een combinatie van een bouwlaser (rotatielaser) en een handontvanger.

De houten lat met de centimeterband was inderdaad een zelfbouwversie van wat we in de bouw een baak noemen. Het apparaatje dat je in je handen hield en dat "piepte" of met pijltjes aangaf of je omhoog of omlaag moest, is de laserontvanger.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Alle reacties

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:41

Illusion

(the art of)

Je bedoelt gewoon een bouwlaser of rotatielaser met ontvanger?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:27
Je kunt ook een doorzichtige slang vullen met water en via het waterniveau de hoogte aan beide kanten aflezen.

Acties:
  • Beste antwoord

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat jij beschrijft is een combinatie van een bouwlaser (rotatielaser) en een handontvanger.

De houten lat met de centimeterband was inderdaad een zelfbouwversie van wat we in de bouw een baak noemen. Het apparaatje dat je in je handen hield en dat "piepte" of met pijltjes aangaf of je omhoog of omlaag moest, is de laserontvanger.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
https://www.bosch-profess...ucts/grl-400-h-0601061800

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7_cE04KHeeOalhYUD8z6iwXn0c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/TThgHcKWJQFkTXaMN4ygCCGZ.webp?f=user_large
vast wel goedkoper te krijgen.
Maar het idee is dat je nu weet wat je zoekt. (en ik heb aandelen bosch)ik ben bosch geil/verslaving

[ Voor 36% gewijzigd door jack zomer op 14-03-2026 11:24 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Omdat dit toestel je bron van waarheid gaat zijn is het verstandig om hier niet onderaan de markt te winkelen. Als hij de laser ook maar iets fout uitstuurt krijg overal een fout.

De kosten voor iets “opnieuw” doen zijn vaak hoger dan zo’n instrument.

Mogelijk kun je er ergens een huren?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
jack zomer schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:07:
https://www.bosch-profess...ucts/grl-400-h-0601061800

[Afbeelding]
vast wel goedkoper te krijgen.
Maar het idee is dat je nu weet wat je zoekt. (en ik heb aandelen bosch)
zeer onwaarschijnlijk

De eigendomsstructuur van Robert Bosch GmbH garandeert de ondernemersonafhankelijkheid van de Bosch Group. Het stelt het bedrijf in staat om op de lange termijn te plannen en aanzienlijke investeringen te doen ter verzekering van haar toekomst. De non-profitstichting Robert Bosch Stiftung GmbH bezit ongeveer 94 procent van het aandelenkapitaal van Robert Bosch GmbH, maar heeft geen invloed op de strategische of zakelijke oriëntatie van de Bosch Group. De overige aandelen zijn in handen van een organisatie die eigendom is van de familie Bosch (ongeveer 5 procent) en de Robert Bosch GmbH (ongeveer 1 procent). Ongeveer 93 procent van de stemrechten zijn in handen van de Robert Bosch Industrietreuhand KG. De resterende ongeveer 7 procent van de stemrechten zijn in handen van de nakomelingen van de oprichter.

https://www.bosch.nl/ons-...#structuur-en-organisatie

wel 100% off-topic, sorry

• Daisy381
Bedankt voor de antwoorden, is de handontvanger ook los te gebruiken zonder rotatielaser?
Meen me te herinneren dat ik de vorige keer alleen de handontvanger had en geen rotatielaser.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:29

dragonhaertt

@_'.'

Daisy381 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:35:
Bedankt voor de antwoorden, is de handontvanger ook los te gebruiken zonder rotatielaser?
Meen me te herinneren dat ik de vorige keer alleen de handontvanger had en geen rotatielaser.
Zo'n ontvanger doet niet zo veel zonder iets om te ontvangen.
Je kan niet met een apparaat de absolute hoogte meten zonder een vorm van referentie, zoals een laser.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Daisy381
Tweede vraag over het vast maken van de metalen paal op de gestorte betonpoer; ik kan draadeind uit de bovenkant van het gestorte beton laten steken om daar de flens op te zetten en vast te maken met bouten. 2de optie is om de gaten in het beton nadien te boren en ankerbouten te gebruiken.

Wat is het meest sterk? Belasting zal niet boven de 500 kilo komen

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Daisy381 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:56:
Tweede vraag over het vast maken van de metalen paal op de gestorte betonpoer; ik kan draadeind uit de bovenkant van het gestorte beton laten steken om daar de flens op te zetten en vast te maken met bouten. 2de optie is om de gaten in het beton nadien te boren en ankerbouten te gebruiken.

Wat is het meest sterk? Belasting zal niet boven de 500 kilo komen
Draadeinden mee-storten is het eenvoudigste.Wel even netjes uitlijnen met een malletje. Hoe is de 500kg belasting? Horizontaal (winddruk) of verticaal?

[ Voor 3% gewijzigd door Prisma16 op 14-03-2026 13:19 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:48
Daisy381 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:35:
Nee.

Maar je kan wel een normale laser gebruiken met ontvanger functie, dat is een stuk goedkoper dan een dure rotatie lader. Al is het nog steeds een prijzig stukje gereedschap. Ze zijn ook te huren trouwens.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1