Videokaart vervangen of toch een heel nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:02

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Ik heb een desktop PC (zie onderstaande tabel) die ik af en toe gebruik om op de gamen. Met name spellen als Civilization, Factorio en nu Anno 117. Anno 117 draait wel op de PC maar is eigenlijk niet goed speelbaar.

Ik ben dus aan het kijken wat ik kan doen om mijn PC aan te passen zodanig dat ik Anno 117 fatsoenlijk kan spelen. Daarbij zat ik te denken om mij videokaart te upgraden naar een 9060XT (en ook een zwaardere voeding te kopen). Ik twijfel echter of dat wel voldoende is en of dat het wel waard is. Misschien is het toch beter om het systeem helemaal een upgrade te geven.

Budget: Ik heb niet echt een budget in gedachte. Het is meer dat ik geen fanatieke gamer ben. Ik hoef dus niet het beste van het beste maar het moet wel normaal speelbaar zijn.

Iemand suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G€ 0,-€ 0,-
1MonitorsDell UltraSharp U3421WE Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 119,90€ 119,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sIntel 660p 512GB€ 256,40€ 256,40
Totaal€ 376,30

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:24
Met een BIOS update op je huidige moederbord, kan je tot Ryzen 5000 series upgraden.

Geheugen, gezien de prijzen, is eerst (nog) prima.

Voeding is een goede unit, zou in principe gewoon moeten passen met een Ryzen 5 5600 en RX 9060 XT 16GB.

Maar zonder echt budget te weten, is het moeilijk in te schatten. Er aan liggende welke case je hebt, is een volledige upgrade naar AM5 met GPU bijvoorbeeld al te doen voor rond de 1000-1200 euro (dit komt jammer genoeg door de geheugen prijzen.)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Het is zeker niet nodig om het hele systeem te upgraden en ook relatief duur. Ik zou het eerder omdraaien; voor rond de €1000 is een top AM4 upgrade heel goed te doen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Tray€ 139,20€ 139,20
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G€ 579,93€ 579,93
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 119,90€ 119,90
1VoedingenASRock Challenger CL-750G€ 74,90€ 74,90
Totaal€ 913,93
Ik zou deze RX 9070 XT echt heel snel bestellen als deze ook in je budget past. Normaal gaan deze voor +/- €700 over de toonbank, deze aanbieding zal snel weg zijn en het is echt een fors betere kaart voor net iets meer dan €100 extra t.o.v. wat je nu zelf denkt. Simpel gezegd; als je 1440P wil gamen / toekomstbestendig wil zijn is dit echt een onverslaanbare deal, wil je het bij 1080P houden dan heb je aan de RX 9060 XT natuurlijk gewoon een prima kaart.

De CPU upgrade en ram upgrade kun je later ook doen, maar het zijn beide wel upgrades die wat bieden want de CPU is inderdaad gedateerd en een spel als ANNO 117 lust ook wat extra ram. Zie het zo: juist dit systeem ga je echt lekker wat merken van een ram + cpu + videokaart upgrade, dus het is echt de moeite.

Je zou voor de CPU ook de vraag&aanbod in de gaten kunnen houden. Een sterkere voeding is in ieder geval sowieso nodig mocht je voor deze GPU gaan. Bij het ram geheugen is het wel belangrijk dat het exact hetzelfde als wat je al hebt is, en ook is het slim om iig voor je aan de operatie begint even een bios update van het moederbord te doen.

Maar alsnog; upgraden is echt slim, het spaart je de kosten van een moederbord en 16GB (veel duurder) DDR5 ram uit. Je wil eigenlijk 32GB en dat alleen al kost je rond de €400; dan heb je de rest van het systeem nog niet. De 5700X cpu kan ook echt nog wat jaartjes mee.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-03-2026 12:43 ]

youtube.com/@hisrep

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:24
Ik zou bij een Tray CPU en sowieso de 5700X een aftermarket CPU koeler doen... Maar inderdaad, die RX 9070 XT heeft nu een aantrekkelijke prijs.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:40
@DeNachtwacht Neem als voeding de Chieftec Vega 750W, die is beter dan die ASRock voeding. Zie ook de PSU tier list.

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:02

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Ok alvast dank voor alle input. Het is duidelijk dat het upgraden nog de moeite waard is. De videokaart heb ik gelijk besteld. Dat is inderdaad een goede deal. Nu moet ik in ieder geval nog een voeding.

Ten aanzien van de CPU. Ik zit nu op biosversie 3.30. Het lijkt erop dat ik minimaal naar versie 4.6 moet maar dat wordt afgeraden met mijn huidige CPU. Zou ik die toch kunnen installeren op mijn huidige systeem kort voor de update van de CPU?

Ten aanzien van het geheugen vraag ik mij af of ik wel twee van dezelfde sticks kan bijplaatsen. Op de lijst van het moederbord staat dat het geheugen in 2/4 slots past. Volgens mij had ik daar eerder ook problemen mee om dat geheugen werkend te krijgen. Ik zie nu dat het draait in slot A2 en B2 op 2133. Dus ik weet niet zo goed wat daar wijsheid is. Misschien is het dan toch beter om een 32gb setje te komen bijvoorbeeld deze

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:28

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@jjust als je het budget hebt is dat inderdaad de betere optie. Relatief weer wat goedkoper, en je huidige DDR4 kun je prima weer doorverkopen zodat je netto ongeveer die €120 betaalt (hopelijk).

De bios update kun je inderdaad het best vlak voor je een nieuwe cpu erin zet doen. Die cpu tier list van @LievenD is inderdaad een hele goede. Met de Vega heb je al een prima betaalbare en goede keus.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1