Vraag

• Veldm033tweak
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 21:17
Beste Form leden,

Ik loop tegen het volgende aan:
Ik heb een Google Chromecast TV (4k)
product: Google Chromecast met Google TV (4K)

En ik heb een (nieuwe) laptop HP Omnibook X Flip Laptop 16-as. (WIndows 11 Home, volledig up to date)
Nu verschijnt bij youtube niet meerr het cast icoontje.
Ook bij de google browser, 3 verticale puntjes en dan Casten opslaan en delen. is de Chromecast TV niet meer te zien.

In mijn smartphone (S22) in Google Home app is deze wel te zien en te gebruiken.
Op min werk laptop (Lenovo) met Windows 11 Pro, volledig up to date kan ik wel casten naar de Chromecast TV.

Ook oudere chromecast device's (o.a. de V2) zijn van beide laptops te casten.

Het volgende heb ik al gedaan (deel via ChatGPT, maar die laat mij nu in de steek)
Ik heb bij de nieuwe laptop net netwerk al op Particulier gezet, en printer/netwerk deling aan.
Ook heb ik getest met de firewall uit. Helaas zonder resultaat.
Laptops en Chromecast TV zitten in hetzelfde wifi netwerk.
Chromecast TV ook naar fabriek instelling gezet en opnieuw geïnstalleerd.
Beveiliging van wifi (op nieuwe laptop) van WPA3 naar WPA2 gezet.
Bonjour geïnstalleerd en bij services op automatisch gezet.
De volgende Services worden uitgevoerd en staat nu op automatisch:
SSDP Discovery
Function Discovery Provider Host.
Function Discovery Resource Publication

Echter zonder resultaat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om dit werkend te krijgen.

Alle reacties

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-04 15:34

thof

FP ProMod
Bij mij ontbrak deze zojuist ook, echter op een Macbook...

Als ik daar via de 3 dots in de browser (rechtsboven n) kies voor 'Cast, Save and Share' en vervolgens 'Cast ...', krijg ik de vraag of Chrome toegang mag hebben tot het lokale netwerk. Zodra ik die rechten gegeven heb, verschijnen mijn cast devices. Dus laptop zit in het juiste netwerk en kan de apparaten zien. Zelfs zonder refresh is vervolgens het cast icoontje in de YouTube player zichtbaar geworden, tussen 'Theater modus' en 'Volledig scherm'.

Aangezien jij al eerder vastloopt omdat je de apparaten niet ziet in het 'casten opslaan en delen', zou ik daar eerst op focussen. Dit is mijn denkwijze, klopt deze:
- Zitten de apparaten in hetzelfde netwerk? Wifi dan wel bekabeld zou niet uit moeten maken, zolang het maar hetzelfde netwerk en eventueel VLAN is. Waarschijnlijk niet want telefoon werkt
- Maak je toevallig gebruik van meerdere routers? Want dat zou ook nog iets kunnen zijn. Indicatie is dan dat beide apparaten in een andere IP-range zitten. Waarschijnlijk niet want telefoon werkt
- Kunnen andere apparaten op het zelfde netwerk als waar de laptop zit, wel casten? bijvoorbeeld een telefoon die op dezelfde wifi zit als de laptop? Als die het wel kan, dan zit het probleem in de laptop. Telefoon werkt dus laptop probleem
- Wordt het geblokkeerd door een firewall? Nee, heb je uitgezet en dan nog niet + oudere chrome cast werkt
- Wordt het geblokkeerd door het operating system? Nee want oudere chrome cast werkt
- Wordt het geblokkeerd door de browser? Nee oudere chrome cast werkt + andere browser geprobeerd
- Zit het dan elders in de browser? Misschien een of andere plug-in die iets blokeerd? Lijkt mij sterk, gezien andere browser het probleem ook heeft.
- Kunnen andere sites of applicaties (windows youtube app?) wel casten?

Dan eh wordt het wel moeilijk wat er nu mis gaat. :?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Veldm033tweak
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-03 21:17
Probleem zit in de nieuwe laptop.
Met mijn oude laptop en werk laptop (beide WIndows 11 Pro. (geupdated vanaf Windows 10) werkt het wel.
Oudere chroomcast V2 werkt wel.
Helaas krijg ik als ik in Chrome de 3 dots aan klik en naar casten ga niet de Chromcast TV te zien. En helaas ook niet de vraag of Chrome toegang mag hebben tot het lokale netwerk.