PVC vloer bobbelt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• huistuin1986
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 19-03 18:54
In oktober 2025 is er vloerverwarming ingevreesd en later heeft de vloerenboer de vloer geëgaliseerd en PVC gelijmd. Naar mate de tijd verstreek zagen we al meer bobbels in de vloer komen. Dit viel het meeste op op de plekken waar het licht in viel. Het zit door het hele huis.

Het bedrijf benaderd en aangegeven dat we niet tevreden zijn. Hebben toen aangegeven een deel opnieuw te gaan leggen en het is eigenlijk alleen maar erger geworden. Nu zitten we ook met kleurverschil terwijl dit dezelfde batch was. We hebben hun weer aangesproken en zij geven aan het met twee leveranciers te hebben besproken. Hier is uitgekomen dat ze de vloer met een wax willen insmeren zodat deze matter wordt en je de hobbels minder zou moeten zien. "Een vloer krijg je nooit helemaal strak", aldus de legger.

Je voelt de hobbels ook gewoon als je er overheen wrijft. Naar onze mening zou dit niet moeten kunnen. Anders had ik nooit voor een pvc lijm vloer gekozen.

Ik ben benieuwd of er ook vloerenleggers op het forum zitten en wat zij hier van vinden. Moeten wij dit accepteren?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYfKmUFEYRS5cK96wJrlpzVrBIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHpP90z3h6cWCcwjdoUei7DE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eqtRZCzFK5U6dswTajAUg7ccTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hgJ7TmZ30jO4YBexfn14joj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyTe2z3Lauqb5f6MSKt6wpvOLn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TP79OXLJkQExsbegPqMCKNTU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dUFN7U6dPw8gRkXGYdXN0f_mMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBb5zLpUqDHqfV9lvtguDbZY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auI02x0l9qicC3hyJYH5k6sjtv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YeI6D72rba2xLphh7UzaTBp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU2n497eTLRO-StF_7gLWU_YVCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjZbHzZo46QHTXs94sZAl2fp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj_vQB8GWaULmBcNyZD3iDkNRsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xECXUUSHNNXU5pt4h6y7T3qV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03
Dat ziet er inderdaad niet uit. Ik heb zelf lijm pvc maar dit nog nooit gezien. Geen idee waar het mee te maken heeft, met de vloerverwarming icm pvc, de kwaliteit van de pvc, kwaliteit van het leggen?

• Vadecium
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:39
Ik ben geen vloerenlegger, maar ze hebben het niet voor niets al eerst al onder garantie vervangen. Dit lijkt me niet normaal en klinkt eerder dat ze geen oplossingen weten.

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:56
Even voor de zekerheid, heb je je wel aan het opstookprotocol gehouden? En mag ik vragen op hoeveel graden de thermostaat van de verdeler staat?
Verder ziet dit er natuurlijk niet uit en ik zou hier nooit mee akkoord gaan.

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:02
Een pvc vloer hoort niet te bobbelen.
Wat voor soort vloer zijn de leidingen in gefreesd?
Indien het een anhydriet ondervloer is ipv een zand cement vloer, dan ook egaliseren met egaline op anhydriet basis.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, dit moet je niet accepteren.

Wise enough to play the fool

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-04 11:21
Lijkt erop dat er een probleem is ontstaan met de egalinelaag (hechting of mengverhouding) of was hij al niet perfect glad toen ze de vloer zijn gaan leggen. Ik vermoed dat het niet aan de pvc vloer zelf zal liggen.

"Een vloer krijg je nooit helemaal strak", dan neem je je vak niet serieus, ooit wel eens een schilder horen zeggen dat je een muur nooit helemaal in één kleur perfect geschilderd kunt krijgen?

"Hodor"- Hodor

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 21:46
huistuin1986 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:57:
"Een vloer krijg je nooit helemaal strak"
Dit is echt complete onzin. Een PVC-vloer krijg je, mits goed gelegd, juist wel strak. Veel strakker dan een houten vloer of een laminaatvloer.

En dat kleurverschil zou ik niet accepteren, dat mag natuurlijk echt niet gebeuren. De vloer met wax insmeren is om een probleem te maskeren wat er zeker wel is; als je het mij vraagt krijg je er later spijt van als je daar nu akkoord mee gaat. Die wax zal op den duur van de vloer af slijten door gebruikt en dan kan je weer overnieuw beginnen.

Vervelend als het is: ze moeten gewoon overnieuw beginnen. Nieuwe (goede!) egalinelaag en dan de vloer er opnieuw in.
Hopelijk heb je een rechtsbijstand verzekering, die kon wel eens van pas komen.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:17
Daam schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Dit is echt complete onzin. Een PVC-vloer krijg je, mits goed gelegd, juist wel strak. Veel strakker dan een houten vloer of een laminaatvloer.
Strakker dan parket of laminaat? Ik heb beide hier liggen maar als dat er niet strak inligt dan is het gewoon verkeerd gelegd. Zie dus eigenlijk niet in hoe je pvc nog strakker zou kunnen krijgen als strak.

Heb geen ervaring met pvc maar het lijkt er op dat er iets mis is gegaan met de ondervloer/egaline oid?

[ Voor 10% gewijzigd door Nopheros op 14-03-2026 11:19 ]

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 11:08
Heb je ditzelfde bericht ook niet op Reddit geplaatst?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Fidelity schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:20:
retorische vraag?

https://www.reddit.com/r/...rt208d/pvc_vloer_bobbelt/

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Dabbel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:55
Niet accepteren wat ze aanbieden! Mijn pvc vloer is zo strak gelegd als skinny jeans. Je hebt gewoon slechte leggers gehad of er is iets met het materiaal.(in beide gevallen niet jouw schuld)
Blijf erop wijzen dat het niet conform is. Ze moeten gewoon een nieuwe vloer leggen. Als je aansprakelijkheidsverzekering hebt, zal ik die alvast op de hoogte brengen.

Is de pvc geacclimatiseerd voordat ze het kwamen leggen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dabbel op 14-03-2026 12:23 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het lijkt wel alsof er twee verschillende soorten PVC zijn gebruikt aangezien een deel nog wel goed ligt.
Het kan dus niet aan de (begin)temperatuur van de vloerverwarming liggen.
In ieder geval is bij de tweede keer leggen niet goed geëgaliseerd anders kunnen er geen kuilen ontstaan.
Niet accepteren, maar dat is je waarschijnlijk al wel duidelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:31
Zwollenaar88 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 00:56:
Even voor de zekerheid, heb je je wel aan het opstookprotocol gehouden? En mag ik vragen op hoeveel graden de thermostaat van de verdeler staat?
Verder ziet dit er natuurlijk niet uit en ik zou hier nooit mee akkoord gaan.
Ik zat ook hieraan te denken. Als er geen opstook protocol is gebruikt dan kun je zulke bobbels en gaten krijgen omdat de ondervloer nog teveel werkt. Ook moet de ondervloer droog zijn voordat deze wordt geëgaliseerd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Fidelity schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:20:
Niet iedereen zit op Reddit. :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 15:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

Als je egaline wel vlak is, en je pvc toch bobbelt, staat zoals eerder gevraagd je vloer verwarming misschien te warm? Als je egaline niet vlak is ( bobbels als op de foto in je egaline lijkt me heel moeilijk voor elkaar te krijgen)
Stook protocol zou denk ik ook het patroon van de vloervw zichtbaar moeten maken, dit ziet er vrij random uit?
Op de foto zie je eigenlijk 2 soorten pvc, een matte en een gladde. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Hoop voor je dat je onder garantie ea geregeld kan krijgen.

systeem specs

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Als je de OP nog een keer doorleest is er dus al een keer een deel opnieuw gelegd, en nog steeds ziet het er niet uit. Logisch dus dat er gevraagd wordt of dit normaal is.

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:33
Ik heb hier pvc laten leggen, ook met vloerverwarming, egaline en gelijmd. Het is na 7 jaar nog altijd strak. Het is niet 100% waterpas, maar dat is niet zichtbaar met het oog, ook niet als het licht erop schijnt.

Ik zou dit absoluut niet accepteren. Het ziet er echt zeer slordig uit.

• Masxter
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-04 18:08
Ik vermoedt idd zoals de andere aangeven dat het ook aan je egalinelaag ligt.

Het 2 tonen in je pvc vloer is normaal. Wij hebben onlangs ook wat stroken vervangen omdat er vlekken in zaten die we er niet uit kregen (melk) en met boenen kregen we lelijke strepen in de vloer.Het nieuwe pvc moet ook slijten en langzaam aan ook de doffere look krijgen. Tip: kijk eens naar het magische spul van mr.james verkrijgbaar bij de bouwmarkt met de vrolijke kreet.
Op de website van mr.james staan ook goede tips mbt de toplaag van je pvc vloer

[ Voor 6% gewijzigd door Masxter op 15-03-2026 00:40 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:34

Asteroid9

General Failure

Masxter schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:39:

Het 2 tonen in je pvc vloer is normaal. Wij hebben onlangs ook wat stroken vervangen omdat er vlekken in zaten die we er niet uit kregen (melk) en met boenen kregen we lelijke strepen in de vloer.Het nieuwe pvc moet ook slijten en langzaam aan ook de doffere look krijgen. Tip: kijk eens naar het magische spul van mr.james verkrijgbaar bij de bouwmarkt met de vrolijke kreet.
Op de website van mr.james staan ook goede tips mbt de toplaag van je pvc vloer
Kleurverschil bij het aanhelen van een oudere vloer kan inderdaad, maar deze vloer is in oktober gelegd. Dat doffe gedeelte is maximaal een paar maanden nieuwer dan de rest, dat gaat echt niet nu ineens egaal slijten en dezelfde glans krijgen.

Dit lijkt echt een productieverschil en kan bijna niet dezelfde batch zijn. Ik zou er niet zelf aan gaan rommelen maar het echt bij de leverancier neerleggen.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:18

Aganim

I have a cunning plan..

Masxter schreef op zondag 15 maart 2026 @ 00:39:
Dat is opzich mogelijk, maar het (gebrek aan) legpatroon in de woonkamer zegt ook wel genoeg over de kunde van deze club. Dat is toch geen gezicht?

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 03-04 12:44

kujinshi

seven heroes

Heel simpel, niemand wil dit uiterlijk in zijn huis. Dat ze lapmiddelen willen toepassen en het niet professioneel aanpakken, wil al helemaal zeggen dat je met amateurs te maken hebt.

Volledig claimen, vloer eruit en met nieuwe batch opnieuw beginnen. Alleen één groot strak geheel wordt geaccepteerd.

• Masxter
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 03-04 18:08
Aganim schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:38:
[...]

Dat is opzich mogelijk, maar het (gebrek aan) legpatroon in de woonkamer zegt ook wel genoeg over de kunde van deze club. Dat is toch geen gezicht?
dat ben ik met je eens.
ik zie op zijn foto´s hele lichte stroken eindigen op donkere stukken dat ziet er niet heel strak uit.

De leggers hadden misschien ook meer moeten kijken naar het strijklicht zeker als het een kamer is met een lange lengte. (dit doet de foto vermoeden) hierdoor zijn oneffenheden en legpatronen meer zichtbaar.

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:02
Wij hebben dit ook gehad. Rechtsbijstand erbij gehaald omdat het steeds slechter werd. Ze kenden de manier waarop deze zaken te werk gaan, steeds maar elke keer langskomen en proberen op te lossen totdat de klant zegt, laat maar, we zijn er flauw van. Wij hebben toen geld terug gekregen, 1/3 van de aankoop van de vloer. Toch hebben we altijd spijt gehad, de bobbels waren minder erg dan in dit geval maar we zagen ze altijd. Als ik eerlijk ben denk ik dat wat ik hier op de fotos zie, niet te repareren is en ook zou proberen een nieuwe vloer te regelen, misschien met een kleine een bijdrage oid, maar dat is een gevoel op basis van de fotos die ik zie.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:31
Welk bedrijf heeft deze vloer gelegd?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:16

paQ

Vloer eruit, als egaline goed is verder, goed glad / vlak schuren, en dan nieuwe vloer. Ik zie niet echt een andere optie eerlijk gezegd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• n.buijtels
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:24
Het kleurverschil kan veroorzaakt worden door de legrichting van de pvc stroken. Bij sommige merken staan er pijlen op de achterzijde van de stroken welke de legrichting aangeven. Worden de pijlen niet dezelfde richting in gelegd krijg je met strijklicht enigzins kleurverschil.

De bobbels kunnen meerdere oorzaken hebben, vanaf foto's is dit niet te beoordelen.

[ Voor 7% gewijzigd door n.buijtels op 15-03-2026 22:26 ]

• Flancor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:49
Bij ons was dit heel lokaal ooit ook. Egaliseren was niet goed gedaan
Te snel op elkaar waardoor de lagen loslieten. Weet je hoe de vloer eruit ziet onder je pvc?

Bij ons is de bovenlaag eraf gehakt met boorhamers, klus van een hele dag met 4 man. Toen opnieuw egaliseren en lijmen. Was geen leuke klus, maar ligt er nu 13 jaar alweer goed in.

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-04 20:34
Het legpatroon valt ook nog wat over te zeggen.

• Co85
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-04 15:50
In aanvulling op bovenstaande reacties, weet je ook toevallig met welk materiaal de sleuven van de vloerverwarming dichtgezet zijn?

Veel cowboys gooien hier egaline of tegellijm o.i.d. in, terwijl je een voor jouw vloer geschikte uitvlakmortel zou moeten gebruiken. Dit uiteraard naast een opstook/opwarm protocol en een maximum temperatuur v.w.b. de vloerverwarming.

Afgelopen zomer is er bij mij ook vloerverwarming gefreesd in een anhydriet dekvloer, na het plaatsen van de buizen is er eerst een primer aangebracht, vervolgens zijn de sleuven dichtgezet met een reparatiemortel. Na het drogen hiervan is er weer een primer aangebracht en aansluitend een dikkere egaline dan gebruikelijk om 'doorschijnen' van de lussen te voorkomen. Tot slot is de egaline laag geschuurd en de vloer verlijmd.
Alle afwerkende handelingen zijn door het vloerenbedrijf zelf uitgevoerd omdat ze er ook zelf garantie op willen geven. De vloer ligt er nog strak in.

[ Voor 5% gewijzigd door Co85 op 16-03-2026 10:29 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 18:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Is er nog een foto van de egalinelaag voordat de vloer er in ging?

Ik hoor bij dit soort vloeren altijd dat ze exact de vorm aan nemen van wat er onder zit. En zoals boven al gezegd, dan ligt het dus aan de laag er onder.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je loopt wel kans dat er temperatuur verklikkers onder vloer liggen en bewijzen dat het aan het stoken zit. Ik heb iets, veel minder, in onze PVC vloer, maar dat kwam omdat er (te) weinig (droog) tijd zat tussen de afwerkvloer (zand/cement verterkt met glasvezel). En met name op de grenzen van de vloerplaten (de naden dus), die kennelijk nog na de nieuwbouw tijd nodig hadden om te zetten/drogen. Iets soortgelijks kan spelen als je een vloerverwarming ingefreesd is, en een nieuwe zand/cement vloer is gestort.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Dit hoort zeker niet. Wij hebben ook vloerverwarming laten infrezen en daarna een PVC vloer laten plakken.

Na een aantal dagen kwam er een grote bobbel tevoorschijn die vrijwel over de gehele breedte van de woonkamer liep. Ik had het opstookprotocol nog niet kunnen voltooien.

Hoop gedoe geweest met rechtsbijstand, de partij die de vloerverwarming ingefreesd en sleuven dichtgezet heeft en de vloerlegger. Vooral veel vinger wijzen en de vloerlegger was het niet eens met de oorzaak volgens de schade expert.

Uiteindelijk is de hele vloer eruit gehaald, opnieuw geëgaliseerd en een nieuwe vloer geplakt.

• Pierre52
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-04 12:47
Bij onze vloer die 4 jaar geleden gelegd is is geen hobbel te zien, deze is na het leggen van de vloer verwarming uitgevuld en na de verdere verbouwing na 2 maanden geegaliseerd en voordat ze begonnen met plakken is hij eerst nog opgeschuurd met een grote schuurschijf. Misschien zijn ze het laatste vergeten.
Pagina: 1