Gaming laptopter vervanging van desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PeterGamer
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:34
Hallo allemaal, ik zoek een gaming laptop. Maar raak een beetje de weg kwijt in het aanbod en de "beste koop" lijstjes. Als ik vervolgens de laptop opzoek, vind ik nooit de laptop met de specificaties van de lijstjes. Blijkbaar bestaan er meerdere versies van "Razer Blade 18" en anderen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga er hoofdzakelijk mee gamen, maar ik heb ook meer dan gemiddeld interesse in AI. Ik volg daar cursussen in.

Een laptop die goed voorbereid is voor AI heeft een voorkeur. Overigens heb ik het idee dat dit alleen nuttig is als ik AI lokaal draai. Dat doe ik vrijwel nooit, denk ik? (VIBE, ChatGPT, CoPilot) Misschien heb ik dit dus niet nodig.

Ik werk ook op mijn PC, office enzo.

De games die ik speel: Entropia Universe (gaat "binnenkort" naar UnrealEngine 5), World of Tanks, Cities Skylines (waarschijnlijk de zwaarste op het moment. Ik speel nog wel eens wat extra spelletjes, maar vrij weinig.

Daarnaast gebruik ik mijn PC voor videobellen, zowel prive als voor werk. Een beetje camera zou prettig zijn. Ik zie dat de meeste en 1080p camera hebben, en dat lijkt me prima.

Wat is je budget?
Ik heb nog niet een vast budget, maar tussen de EUR 2.000-2.500, beetje meer als ik dan iets krijg wat ik echt wil.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja ik neem hem mee, maar het is voornamelijk ter vervanging van mijn desktop. Die staat naast een bureau in de woonkamer en daar is niet iedereen even blij mee. :-( Het komt zelden voor dat ik zelf in een laptop moet voorzien voor een opdracht (werk). Maar, de laptop gaat dus wel mee voor cursussen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben niet merkvast. Alhoewel zo'n beetje alle apparatuur, uitgezonderd van mijn desktop, Samsung is. Samsung heeft volgens mij geen gaming laptops. Ik betaal liever een beetje extra voor wat meer zekerheid, dat wel. Ik niet zo gauw een merk kopen waar ik nooit van gehoord heb.

Wat heb je nu?
Ik heb nu dus een vrij stille desktop. Ik kan van de desktop dus niet herbruiken in een laptop. Maar het geeft misschien wel richting. Hier zitten onder andere de volgende onderdelen in:
  • AMD Ryzen 5700 X3D
  • PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound 16GB GDDR6 OC
  • X470 Aoros Ultra Gaming
  • 64GB RAM
  • 2 x SSD eentje van 250GB en eentje van 500GB
De laptop moet een AOC CU34G2XP/BK, 3440 x 1440, 180hz, 1 ms, 34". Daarnaast gebruik ik bluetooth voor headset, muis en keyboard. Ja, het scherm is ook een punt van discussie. Weet iemand een wit exemplaar? ;)

Ik wil dus minimaal bovenstaande, ook al zit ik minder strak op het geheugen. Mijn desktop onderdelen zijn minimaal 2 jaar oud. Een beetje een echte upgrade vind ik niet erg.

Overige wensen
De laptop staat dus in de woonkamer. Geluid is dus een issue. Stiller is beter. Ik zit er ook niet op te wachten om op kantoor, of bij een cursus te zitten met een overduidelijke gaming laptop. Maar, dat laatste is minder belangrijk. Daarnaast maak ik me druk over hitte ontwikkeling. Is dat nog steeds een issue?

Wat heb ik zelf gevonden?
Dat is dus een beetje een probleem. Tweakers heeft geen BBG anders dan instap game laptops. Concurrenten hebben lijstjes als best overall, best thin, best cheap, best... Dan denk ik best thin en dus licht is wel prettig. Asus ROG Zephyrus G14 is dan een goede keuze voor mij, denk ik. Maar... als ik daarop google krijg ik laptops tussen de EUR 1.500 en EUR 3.200 op het scherm. Welke stond nou echt in de guide. *paniek* Ik denk dat het om de GA403 gaat. Als ik dat invoer op deze website, dan krijg ik er nog steeds 4 (WW, WR, U, UI). *zucht*

Volgens mij maak ik met onderstaande 2 een goede keus. De RTX 5080 lijkt iets beter te presteren dan de RTX 5070 TI en de totale opslag gaat van 1 naar 2 TB. En, vrij licht (gewicht), dat is altijd fijn. Het is beide overkill, he, voor wat ik ermee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTNYmoia-PYG-cuNvRONtrlUlgw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BdluaFLQEDMU8KM55yS7yySW.jpg?f=user_large

Als ik dan andere merken erbij haal, zoals MSI Vector en HP Omen, dan worden het 16" schermen, ik krijg er een numeriek bij, maar de schermen zijn geen OLED. Dat is wel heel prettig voor Excel. De vraag is dan natuurlijk hoevaak gebruik ik Excel zonder extern toetsenbord? Vrijwel niet, denk ik. Ze worden daarmee ook 1 kg zwaarder, van 1.5 naar 2.5kg, soort van. Dat scheelt.

Verder komen dan ineens de Intel Core Ultra 9 processors in beeld bij MSI. Die lijken een heel stuk sneller dan de Ryzen processor. Daarnaast krijg ik bij de MSI laptops geen displaypoort. Dat is dan weer jammer.

De Asus lijkt veel sneller geheugen te hebben.

Dus klein, compact, licht geen numeriek, maar een mooi scherm met een Ryzen processor, met sneller geheugen (Asus). Tegen een zwaarder, maar groter scherm en numeriek (HP) en groter, zwaarder scherm, met numeriek met een Intel processor, maar dan niet voorbereid voor AI.

Heb ik dat goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63jMT0aVrdbmNqc6iCvwiirz0gs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jR5EmpNeCZC6vo3OeU7ZZlNv.jpg?f=user_large

Ik ben geneigd om te gaan voor de Asus met de 5080.

De echte vragen:
Maak ik daarmee een slechte keuze?
Vergeet ik iets belangrijks in mijn vergelijk, bijvoorbeeld warmte en geluid?

Hartelijk dank allen!

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:00
eerlijk gezegd alle game laptops geven lawaai,meer als een gemiddelde desktop.
Kijk maar eens wat een gemiddelde game laptop of laptop met sterke hardware voor lawaai maakt gemiddeld.

Desktop is eigenlijk altijd stiller met gamen

• PJPinten
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-03 17:13
Mijn tips als je een keuze zou maken.

- doe beetje research naar hoe goed de laptops warmte afvoeren!
- vergelijk geen type videokaarten zonder de TDP values erbij te nemen. Een goed gekoelde 5700ti die zijn volledig TDP budget kan gebruiken overklast een te hete 5800 die gelimiteerd is. (Tenzij het u om vram te doen is)
- 14" game laptops zou ik daarom sowieso afraden dat is gewoon te klein voor dit soort gpu.
- dunne/lichte laptops = minder koeling. Groter kans dat die wel is heet kunnen worden.

Heb nu al even een Lenovo p16, ben er wel tevreden over. De 3700 mag daar 140w verstoken dus die draait zo goed als die chip kan in dit formaat.

Cooling zit goed en is een stevig en mooi model zonder echt als 'game laptop' over te komen. Super luid is die ook niet. Je moet het wat in het oog houden soms zijn daar echt goede aanbiedingen op.

Daarvoor had ik een bto laptop, deze was zeker ook niet slecht maar wel redelijk zwaar.
Ooit ook de keuze gemaakt voor een 14" HP envy met op papier goede specs. Daar heb ik dus geleerd dat dunne, lichte kleine laptops gewoon te heet worden...

• PeterGamer
Thee koelt sneller af in een mok dan in een plastic beker.

Je zou verwachten, dat na 20 jaar game laptops de markt wel weet hoe een laptop te koelen. Raar eigenlijk, toch?

Maar een grotere kast is dus voordeliger voor de temperatuur van de laptop.

Verder zijn deze laptops overkill voor wat ik ermee doen, toch?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:00
probleem is vooral ook dat sterke hardware ook meer power wil hebben dus meer verbruik dus ook meer hitte,dat is lastig af te voeren,zonder lawaai te geven.

Het is echt zoeken naar het juiste model met ook de goede koeltechnieken,heatpipes ect,dat maakt enorm uit voor hitte en ook het geluid. Hoe kleiner hoe lastigerer de hitte eruit te krijgen

• PeterGamer
Ja, kijk en dit is dus het moment dat ik denk, doe maar die witte, staat beter bij het interieur.

Echt, ze hebben het veel te moeilijk gemaakt, voor mij. Is er een merk dat dit altijd wel redelijk op orde heeft?

• euroman2007
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:14
asus rog flow z13 ai max 395+

Compact. Licht. En heel erg handzaam. En het is een beest in prestaties.

• PeterGamer
euroman2007 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:09:
asus rog flow z13 ai max 395+

Compact. Licht. En heel erg handzaam. En het is een beest in prestaties.
Zit daar een videokaart in?
Pagina: 1