Vraag

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-04 17:15

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Help!

Sinds jaar en dag heb ik heel mijn hebben en houden op een RAID 5 van 4 hele grote harde schijven. Deze raid set is gegroeid van 1TB schijven, naar 3 TB schijven naar 8 TB schijven. Hij is al verhuist van een Areca ARC-1110 PCI-X RAID kaart naar een Areca ARC-1210 PCI-e RAID kaart, en ik neem hem bij iedere upgrade mee. Nieuwe pc, kaart erin pluggen en alles doet het weer! tot nu :'(

Eergister was mijn AM4 bord en/of 5800X cpu overleden dus heb de knoop doorgehakt voor een AM5 systeem. Ik heb nu een uitvoering: ASRock X870 Pro-A WiFi gekocht en zoals altijd de kaart erin geplugged, maar hij laadt niet.

Zover mijn kennis reikt is alles vandaag de dag UEFI en de kaart is legacy en heeft een BIOS aan boord. Normaliter zit er ergens in de "bios" een optie "laad ook optionele bios" .. waarna de kaart tijdens het booten verschijnt, hij laat de RAID set zien en dan boot hij verder vanaf de standaard NVMe schijf, hij laadt de Areca driver en mijn volumes verschijnen. Met mijn vorige ASRock/AMD borden heeft dit altijd zo gewerkt maar ik heb de vrees dat dit nu niet meer op gaat.

Maar ik -moet- mijn data hebben, hij hoeft alleen maar de driver van de ARECA kaart in te laden dan komen de schijven/het volume wel online. Ik hoef er niet vanaf op te starten. Ik zie alleen de optie load Boot-rom from UEFI devices. Geen legacy optie :/

Moet ik nu uitkijken naar een ARECA kaart met UEFI optie aan boord? en er dan vanuit gaan dat ie mijn raid-set herkend?

Ik moet er niet aan denken om mijn raid set op te breken en al die terabytes anders onder te brengen zonder enige redundancy. :'(

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Beste antwoord (via Alfa Novanta op 16-03-2026 15:31)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Je beste optie is de RAID set herstellen op een systeem wat wel nog met legacy oproms kan werken, een backup trekken en dan pas migreren naar een nieuwe kaart op je nieuwe systeem.

Er zijn in het verleden wel LSI RAID kaarten geweest die je kon omflashen met UEFI firmware, maar met een SATA2 kaart uit 2006 zoals de Arc-1210 gaat dat echt never nooit lukken. Het is na 20 jaar wel een keer klaar.

De eerstvolgende courante Areca kaart is de ARC-1686-8I. Moet je alleen even een splitter kabel bijzoeken zodat je je schijven weer kunt aansluiten. Ze zijn echter niet in Nederland te koop en duur.

Tegenwoordig is software RAID ook een prima optie, vroeger kostte dat echt cpu cycles, nu is dat verwaarloosbaar.
Dan heb je geen insteekkaart meer nodig.

Je kunt ook tweedehands kijken voor een Broadcom megaraid 9440-8i. Prima moderne RAID controller en o.a. op Ebay al vanaf €120 te vinden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Je beste optie is de RAID set herstellen op een systeem wat wel nog met legacy oproms kan werken, een backup trekken en dan pas migreren naar een nieuwe kaart op je nieuwe systeem.

Er zijn in het verleden wel LSI RAID kaarten geweest die je kon omflashen met UEFI firmware, maar met een SATA2 kaart uit 2006 zoals de Arc-1210 gaat dat echt never nooit lukken. Het is na 20 jaar wel een keer klaar.

De eerstvolgende courante Areca kaart is de ARC-1686-8I. Moet je alleen even een splitter kabel bijzoeken zodat je je schijven weer kunt aansluiten. Ze zijn echter niet in Nederland te koop en duur.

Tegenwoordig is software RAID ook een prima optie, vroeger kostte dat echt cpu cycles, nu is dat verwaarloosbaar.
Dan heb je geen insteekkaart meer nodig.

Je kunt ook tweedehands kijken voor een Broadcom megaraid 9440-8i. Prima moderne RAID controller en o.a. op Ebay al vanaf €120 te vinden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alfa Novanta schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:02:
Met mijn vorige ASRock/AMD borden heeft dit altijd zo gewerkt maar ik heb de vrees dat dit nu niet meer op gaat.
Ik was wel nieuwsgierig naar wat er precies misgaat met AM5.
Blijkbaar was er een 'Compatibility Support Module' in de UEFI BIOS die dit regelde. Maar bij AM5 is dat eruit gehaald omdat dat problemen kan geven met de iGPU. Dus je huidige kaart aan de praat krijgen op een AM5 bord is problematisch.

Je RAID op een andere kaart aan de praat krijgen lijkt me ook een uitdaging, want daarvoor moet de controller op exact dezelfde manier de volumes koppelen. Maar blijkbaar is het bij Areca kaarten soms wel mogelijk. Dus een nieuwe kaart kopen en de schijven eraan hangen zou (soms) moeten werken.

Totaal ongerelateerde vraag :+
Maak je weleens backups?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

Tegelijkertijd met dit topic ook ASRock support benaderd. Die kwam vandaag met deze reactie:
Hello,

1. You can experiment with:
BIOS > Boot > CSM > CSM > Enabled
And then
a) BIOS > Boot > CSM > Launch Storage OpROM Policy – Legacy only
With or without
b) BIOS > Boot > CSM > Launch Video OpROM Policy – Legacy only
Any change?

2. As a test, you can also move the graphics card to PCIE3.
The Areca card in PCIE1, and set:
BIOS > Advanced > AMD PBS > AMD Common Platform Module > PCIe x16 Link Speed > Gen1
Does this help? Thanks.

I see that ARC-1210 was introduced about 20 years ago. So surely, it has no UEFI support.
Legacy support has been in the process of being phased out for about a decade. And now we are at the point where legacy support is very limited.

Kind regards,
ASRock Technical Support Department
Vlotte reactie van ze, en vanuit ASRock Nijmegen :)F

Na het inschakelen van de CSM (Compatibility Support Module) is er dus wél een optie voor Legacy devices.
Optie 1a en 1b geprobeerd, maar beide keren verlies ik toegang tot het systeem, de schermen gaan in slaapstand en ik krijg geen beeld, ook niet na heel lang wachten.
In beide gevallen kreeg ik het systeem weer aan de praat dankzij de BIOS Flashback functie met de CREATIVE.ROM op een USB stick.

Optie 2 niet getest omdat de RTX3090 niet in slot 3 past vanwege mijn HDD drive cage.

zó dichtbij en toch zo ver weg :'(

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

nelizmastr schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:57:
denk wel dat we die kant op zullen moeten idd. Tja had de Legacy optie gewoon gewerkt dan was ik gewoon weer voor 5 jaar klaar geweest :D

Tegenwoordig is software RAID ook een prima optie, vroeger kostte dat echt cpu cycles, nu is dat verwaarloosbaar. Dan heb je geen insteekkaart meer nodig.
Software raid, met name raid 5 .. met Windows Storage spaces? het werkt, maar traaaag. En als ze die support eruit gooien ben ik weer de sigaar en ik moet 4+2 poorten onboard hebben. Deze heeft max 4 dus dan heb ik weer een andere uitdaging.
dat is inderdaad wel een heel mooi bordje :)

Enig idee hoe oud dat spul is? 2018 misschien? maar ondersteunt wel UEFI dus? En Windows 10-11 drivers? Kon nog niet echt de juiste support-pagina vinden voor deze kaart maar ben nog zoekende.
Wel een Quickstart gevonden en die kabels staan ook wel op Amazon :)

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Ja er zijn Win10/11 drivers uit 2023 en firmware updates tot 2024.

https://www.broadcom.com/...i&pa=&po=&dk=&pl=&l=false

UEFI support zit in de meeste controllers van na 2013.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
nelizmastr schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:36:
Ja er zijn Win10/11 drivers uit 2023 en firmware updates tot 2024.

https://www.broadcom.com/...i&pa=&po=&dk=&pl=&l=false

UEFI support zit in de meeste controllers van na 2013.
Thanks! Ik kon hem niet vinden maar hij zit onder Legacy drivers :D

Nog even verder gekeken want het Legacy stukje zit me wel wat dwars, dan weet je dat er iig geen updates meer voor komen, en het leek erop dat de 9540-8i de opvolger was maar die schijnt gek genoeg alleen nog maar raid 0, 1, 10 the ondersteunen .. lekkere nummering dan :S

https://www.broadcom.com/products/storage/raid-controllers/megaraid-9540-8i

Voor Raid 5 kom je dan bij de 9560-8i uit .. maar die is ruim € 800-900 :o

Voor een kwart van de prijs gaan we dan eerst wel voor de 9440-8i en bij een eventuele upgrade naar de 9560-8i neemt die nieuwe vast ook wel de oude raidset over

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
TheGhostInc schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:18:
Ik was wel nieuwsgierig naar wat er precies misgaat met AM5.
Blijkbaar was er een 'Compatibility Support Module' in de UEFI BIOS die dit regelde. Maar bij AM5 is dat eruit gehaald
Nee er zit wel een CSM op, maar helaas werkte dat in mijn geval met de Areca niet, ofwel ik krijg geen beeld.
Dus je huidige kaart aan de praat krijgen op een AM5 bord is problematisch.
dat :'(
Je RAID op een andere kaart aan de praat krijgen lijkt me ook een uitdaging, want daarvoor moet de controller op exact dezelfde manier de volumes koppelen. Maar blijkbaar is het bij Areca kaarten soms wel mogelijk. Dus een nieuwe kaart kopen en de schijven eraan hangen zou (soms) moeten werken.
lijkt mij onwaarschijnlijk. tenzij je documentatie vinden kunt waaruit dit blijkt ga ik daar niet vanuit. Ik zal het over moeten zetten. Dat duurt een dag of 5 gok ik als de schijven in hetzelfde systeem zitten, dik 10 dagen over het netwerk.
Totaal ongerelateerde vraag :+
Maak je weleens backups?
ik heb de data nog op de oude drives staan en een ander deel staat op Youtube :+

• TheGhostInc
  • Niet online
Alfa Novanta schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:43:
[...]

lijkt mij onwaarschijnlijk. tenzij je documentatie vinden kunt waaruit dit blijkt ga ik daar niet vanuit.
Blijkbaar is dit een Unique Selling Point van Areca.
Ze noemen dit 'Online array roaming'.
Maar ik weet niet wat de voorwaarden zijn. Het lijkt erop dat het bij veel kaarten werkt, omdat alle RAID config op de schijven staat in een gestandaardiseerd formaat.
  • Online Array Roaming
RAID controllers store RAID configuration information on the disk drives. The controller therefore protects the configuration settings in the event of controller failure. Online array roaming allows the administrators the ability to move a complete RAID set to another system without losing RAID configuration information or data on that RAID set. Therefore, if a server fails, the RAID set disk drives can be moved to another server with an Areca RAID controllers and the disks can be inserted in any order.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
TheGhostInc schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:57:
Blijkbaar is dit een Unique Selling Point van Areca.
Ze noemen dit 'Online array roaming'.
Maar ik weet niet wat de voorwaarden zijn. Het lijkt erop dat het bij veel kaarten werkt, omdat alle RAID config op de schijven staat in een gestandaardiseerd formaat.
can be moved to another server with an Areca RAID controllers
en dat klopt zeer zeker, want zo heb ik mijn raid set gewoon over geplugged van de PCI-X Areca naar de PCIe Areca. Die info staat op de disk .. en ik mag eigenlijk hopen dat, dat tegenwoordig de standaard is, al zal ik alltijd de boel nummeren en als zodanig terugplaatsen, maar dat is meer een goede gewoonte dan dat ik denk dat het noodzakelijk is.

Ik geloof niet dat raid-info -gestandaardiseerd- op de disk staat (helaas). Dat zou trouwens een mooie ontwikkeling zijn, maar iedere fabrikant wil jou natuurlijk aan zich binden en heeft zijn eigen protocol, dus bij een defecte controller mag je gewoon nog een keer dezelfde controller bij ze kopen want een controller van een andere fabrikant snapt er geen snars van wat er op die disken staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-03-2026 17:12 ]

• TheGhostInc
  • Niet online
Alfa Novanta schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:04:
[...]

Ik geloof niet dat raid-info -gestandaardiseerd- op de disk staat (helaas).
Ik bedoelde van dezelfde fabrikant.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter

Ik vond het wel een interessant idee dus ik heb nog even verder gezocht ..
van Areca weten we het, dus gezocht op Broadcom/LSI ..
LSI MegaRAID configuration information is stored in both locations, but the authoritative, permanent configuration metadata is stored on the disks, while the controller caches this information to manage the array.
This dual-storage approach is why you can move a LSI MegaRAID array to a new controller and it will recognize it as a "Foreign" configuration.

Here is the breakdown of how LSI MegaRAID stores information:
1. On the Disks (Permanent Metadata)
Role: The primary, persistent record of the RAID configuration.
Details: LSI controllers write Disk Data Format (DDF) metadata to a reserved, hidden area on every hard drive or SSD that is part of the array.
Purpose: If you move the drives to a new controller (drive roaming) or re-seat them, the controller reads this information to understand the virtual drive structure and data.

2. On the Controller (Configuration Cache & NVRAM)
Role: Active management and quick access.
Details: The controller maintains a copy of the configuration in its NVRAM (Non-Volatile RAM) or onboard memory.
"Foreign" Configurations: If you connect drives that were part of a previous array, the controller recognizes this configuration from the disks, but will list it as "Foreign" until you consciously choose to import it.

Summary of How to Handle Configurations
If you replace the RAID Controller: Your data is safe. The new controller will see "Foreign" disks, and you can import the configuration from the disks.
If you want to move disks to a new system: You should ideally "Clear Configuration" (clear metadata from disks) first, or simply "Clear Foreign Configuration" on the new controller, otherwise, the old RAID data on the disks may cause confusion.
en verder gezocht op standaardisatie..
RAID disk volume metadata is generally not standardized, and it typically varies between manufacturers and different RAID controllers. While there is an industry-standard format known as Disk Data Format (DDF) developed by the Storage Networking Industry Association (SNIA), its adoption is not universal across all hardware vendors.

Here are the key details regarding RAID metadata standardization:
Proprietary Formats: Most hardware RAID controllers (e.g., HP, Dell, Adaptec) write their own proprietary metadata format to the disk, which means drives from one controller often cannot be moved to a different model or brand without losing data.

Industry Standard (DDF): The SNIA Common RAID Disk Data Format (DDF) exists to allow interoperability between different suppliers. It is designed to allow in-place data migration or recovery, even if the controller fails and is replaced by another brand. :*)

Linux mdadm: Linux software RAID (mdadm) supports standard formats and has improved its ability to read various metadata structures, including DDF. However, mdadm can also use its own native formats (superblocks), which may exist at different offsets depending on the version.

Location: Metadata is typically stored at the very end or the very beginning of the physical disk, outside the operating system's normal view.
Implication: Because metadata is not universally standardized, moving RAID drives to a new system (e.g., changing motherboards or upgrading to a different brand of hardware controller) often results in the system seeing the disks as blank or uninitialized.
dus nog even verder gekeken bij de SNIA.
Ze hebben een lijst van deelnemers op hun website, waaronder bijvoorbeeld AMD, HPE en Broadcom.

https://www.snia.org/member_com/member_alpha

Misschien was Areca van vóór het initiatief want hun staan er niet tussen, maar zo te zien broeit er dus wel iets qua standaardisatie! d:)b

Maar wat dit in de praktijk waard is .. not a clue

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:57:
Ben je bekend met deze kaart?

Ik heb via Amazon zo'n kaart op de kop getikt en het was even priegelen voordat ik 'm onder Windows zichtbaar en werkend had (code 10:wil niet starten was opgelost door CSM uit te schakelen)

Dus ik heb nu 4x 8TB erachter hangen, in RAID 5 gezet en 3 volumes aangemaakt .. maar die dingen schrijven maar met 40MB/s .. terwijl ik er gigabytes aan bestanden heen wil slepen voor videobewerking. Nu lijkt het erop dat er ook nog niet een BBU/batterij op aangesloten kan worden dus dan is dit het. Op mijn Areca had ik die altijd wel dus de write cache was enabled. Nu niet. Hij schrijft rechtstreeks op disk. Maar 40-50MB/s ,, manmanman .. kan nog beter mijn NAS gaan gebruiken dan met bijna 100MB/s :o

btw de disken kunnen ruim 250MB/s aan
uitvoering: Seagate Exos 7E10 SATA (512e/4KN, Standard), 8TB

Zit te denken om dan maar JBOD te gaan gebruiken met Windows Storage Spaces 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-03-2026 23:13 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Hardware RAID5 zonder BBU is idd waardeloos. Je kunt als het goed is met de CLI tool van Avago het array of iig de disks alsnog in writeback mode zetten, dan haal je wel de door jou gewenste snelheid. Maar bij stroomuitval heb je kans op dataverlies.

Waarom niet gewoon de ingebouwde software RAID van je OS gebruiken?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:32:
Hardware RAID5 zonder BBU is idd waardeloos. Je kunt als het goed is met de CLI tool van Avago het array of iig de disks alsnog in writeback mode zetten, dan haal je wel de door jou gewenste snelheid. Maar bij stroomuitval heb je kans op dataverlies.
Ik heb er wel aan zitten denken idd. Moet even kijken hoe dat werkt..

Zopas even een paar tests gedaan, de disken doen keurig! 250MB/s read/write. _/-\o_
Via de 9440-8i en JBOD dus .. ik zal het morgen nog eens testen met 4 disken met ATTO tegelijkertijd :+

In Storage Spaces op 4 disken met een Volume met Pariteit kreeg ik zeer schommelende resultaten maar ca. 130-200MB/s write. Read 200-250MB/s. Maar dan werk je feitelijk met abstracte virtuele volumes die niet bestaan, je kunt meer ruimte toekennen dan je fysieke schijfruimte hebt. Ik heb hier in het verleden wel een poos op gedraaid dus ben ermee bekend maar zodra de boel vol gaat lopen worden de opties wat beperkt.
Waarom niet gewoon de ingebouwde software RAID van je OS gebruiken?
Bedoel je RAID 5? Dat kan toch alleen met Storage Spaces? Een mirror kon voorheen nog wel in Windows.

Ik heb nog wel zitten zoeken naar een 3rd party pakket wat het misschien zou kunnen maar nog niet kunnen vinden. Ivm met videobewerking heb ik weinig keus dan een vlotte RAID 5 onder Windows. Anders waren er meer opties. En om files tijdelijk op een SSD neer te zetten als tussenstation voel ik ook weinig voor. De boel in RAID 10 zetten is ook wat lomp om 16TB weg te gooien. Andere opties heb ik nog niet kunnen bedenken :|

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 24-03-2026 23:58 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:39
Zie het idd, Microsoft heeft RAID5 voorbehouden aan servers.
En anders toch RAIDZ1 met een 10G NIC naar een NAS of linux systeem...

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56
Waarom niet gewoon 2*20 tb in raid in je nieuwe pc? Dan heb je geen gedoe meer met die kaarten.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jantje112 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:49:
Waarom niet gewoon 2*20 tb in raid in je nieuwe pc? Dan heb je geen gedoe meer met die kaarten.
Omdat restoren van dergelijk grote raid arrays ook steeds langer duren om te rebuilden. Als veel storage nodig is icm disk veiligheid, zou ik eerder kiezen voor ZFS of BTRFS, die daar veel beter én controller onafhankelijk mee omgaan. Die zijn echter niet beschikbaar voor Windows, helaas, maar met een klein systeempje op basis van Linux bijvoorbeeld is dat zo opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 28-03-2026 09:06 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
jantje112 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 08:49:
nouja, mijn pc ging kapot dus heb al best veel uitgegeven aan een AM5 platform. De Areca en 4x 8TB had ik gewoon en overplaatsen zoals altijd was gewoon het plan totdat je erachter komt dat de hij door de UEFI bios niet meer meegenomen wordt tijdens de boot procedure.

Toen dus nog een Broadcom 9440-8i besteld voor €205 ofzo .. om tot de ontdekking te komen dat hij voor RAID 5 juist zeer ongeschikt is, en ook niet simpel van cache met BBU voorzien kan worden, wat het plan was.

2x 20TB is zo rond de € 1000
2x 12TB is ook nog steeds € 700 .. terwijl ik 4x 8TB heb waar niets mis mee is.

Met een goede raid 5 controller set kun je maximaal 3x 250 MB/s writes halen, zo'n 750MB/s en tot wel 1GB/s read, terwijl 2 losse disken in RAID 1 blijven hangen op 250 MB/s read/write. Dat is een factor 2,5 a 3x sneller.

Broadcom 9440-8i JBOD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSL3Dc1N0mCGa9U8OYavODjbPOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M050mBF8TLPCPxL1bYoE0Ryu.png?f=fotoalbum_large

als PCIe controller voor uitbreiding met 8 SATA poorten doet ie het best grappig :P

Ik zit nu te hinken op 2 gedachten,
óf een betere Broadcom aanschaffen en deze retour
óf met SoftRAID aan de gang gaan.

Dat gaf best geinige resultaten eig. :)

SoftRAID 5 ATTO 16GB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMDfHsqTGPF21fAJx-vP7vTGOOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLWeVZLezM7EAbhGo2qLCeXj.png?f=fotoalbum_large

SoftRAID 5 ATTO 32GB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0UZNzpIoMvaeh4sTnEsnH-apQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jh63F97vexXkVxXueXgu6BJp.png?f=fotoalbum_large

CPU verbruik valt me nog alles mee .. genoeg Microsoft processen die dikwijls meer slurpen.

SoftRAID 5 ATTO 1 GB gaf wel wat vage waarden .. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7_CXbuq-gjkgzDQPIXSAm1tgSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ePkc0YUjCF3pw61ZNVQwDKzT.png?f=fotoalbum_large

nog maar even kijken voor een andere adapter..

Pagina: 1