Vervangen grafische kaart in oudere pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gregorium56
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:36
Ik heb laatst een nieuwe pc gekocht en de oude pc gaat naar mijn broer toe. De pc is uit 2021 (zie de onderdelen hieronder), maar de grafische kaart is uit 2015. Graag zou ik een grafische kaart kopen van maximaal 200 euro, zodat de pc nog een tijd mee kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Gamen. Geen nieuwe spellen, meer WoW, Civilization 5/6 en eventueel Anno 1801.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal 200 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

-AMD Ryzen 5 3600 - Processor
-Gigabyte B550 Aorus Elite V2 - Moederbord ATX
-Fractal Design Meshify C - Towermodel
-Corsair Vengeance LPX - Geheugen
-Gelid Solutions Phantom - Koeler voor processor
-Corsair TX-M Series TX550M V2 - Voeding (intern)
-Intel Solid-State Drive 665p Series - Solid state drive

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Voorkeur voor een AMD kaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Geen overclocking

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik wil de onderstaande grafische kaart vervangen met een nieuwe grafische kaart, liefst AMD, die in het huidige systeem past, zodat mijn broer een paar jaar vooruit kan.

Huidige kaart: XFX Radeon R9 380X DD Black Edition 4GB GDDR5.

Alvast bedankt voor de imput!

Alle reacties

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:48

Internet Janny

He does it for free

Zero compensation

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:48

Internet Janny

He does it for free

JJ Le Funk schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:37:
[...]

8GB zit wel wat aan de onderkant
Mag jij nu wat beters vinden voor die 200 euro.

Zero compensation

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Internet Janny schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Mag jij nu wat beters vinden voor die 200 euro.
of een paar euro erbij voor iets met 12 GB VRAM zodat Ray Tracing net iets meer ademruimte krijgt

d:)b :henk d:)b

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:12

OMD

JJ Le Funk schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:37:
[...]

8GB zit wel wat aan de onderkant
8gig is prima voor 1080p. Wel in lijn met het budget en de rest van het systeem. Meer is onnodig, max sertings ga je toch niet halen en zeker niet textures op 4K.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // RX9070 Hellhound

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:09
Dan zal er ook al snel een andere voeding in moeten, een 3070 zou op het randje zijn met een TX550M. De games die worden gespeeld zijn grafisch niet heel intens, en allen meer CPU intens.

Alleen zou ik niet snel een GPU kopen die op het tapijt heeft gelegen.. +)

Maar idd. huidige markt een nieuwe-die beter is-voor <200€ vindt je eigenlijk niet. Je zult dan op V&A moeten gaan kijken voor een NVIDIA RTX 30-series of AMD RX 60-series.

[ Voor 43% gewijzigd door Apart op 13-03-2026 19:47 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:49
Als je AMD wilt kom je met dit budget 2e hands op een RX6650XT - bv ASUS Dual Radeon RX 6650 XT OC Edition

• gregorium56
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 00:36
De prijzen van o.a. gpu's is de laatste tijd waarschijnlijk veel omhoog geschoten en voor 200 euro heb je niet zoveel meer. Ik zal van t weekend eens naar de bovenstaande kaarten kijken.

Bedankt voor de reacties!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:54
Ik weet nog wel een PowerColor RX6700XT 12GB te koop voor 235 ;)
Pagina: 1