cwrm63 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:57:
[...]
Dion, dank voor je antwoord. Misschien te snel spullen aangeschaft. Ga dit jaar een B&B openen en wilde dingen scheiden zoals wifi. Had alles via die Odido-modem kunnen spelen maar die is, volgens mij, ook gelimiteerd. Heb in het verleden meerdere switches van TP-Link gehad maar zonder Poe.
Wilde nu eens kijken of ik het met mijn kennis een "echt" netwerk kon opzetten. Ben geen expert.
Zag zo'n EAP115; leek me wel wat voor in de B&B want het is een inbouw. en een aansluiting voor internet aan mijn TV scherm.
De controller heb ik gekocht om het allemaal " makkelijker" te managen op mijn Macbook, dacht ik.
De Router heb ik via Marktplaats gekocht. Begrijp dat, als het werkt, ik de router van Odido weg kan laten en de Wan-aansluiting van de glasvezel, direct op de TP-Link router kan inpluggen?
Ik zie dan van die hele mooie filmpjes voorbij komen waar je dan alles kan scheiden. Momenteel gaat alles hier nog via de Wifi maar op korte termijn wil ik mijn laptop en het thuiswerk kantoor van mijn vrouw bekabeld hebben. Dat is zo'n beetje de insteek.
OK, op zich goede insteek. Wat ik vooral zou doen is onderscheid maken tussen spullen om mee te spelen om te leren hoe het moet (waar je rustig oude/low-end spullen kunt gebruiken) en wat je uiteindelijk 'in productie' gaat gebruiken in een B&B waar betalende klanten blij moeten zijn.
Ik sluit me aan bij de suggesties van anderen om in eerste instantie alles wat je hier zelf hobbyt te doen op een van de LAN poorten van de Odido-router en verder je vrouw er niet mee lastig te vallen. Als je het goed voor elkaar hebt kun je dat omdraaien, maar dat gaat nog even duren vermoed ik.
Ik lees suggesties van @
mad-dog en @
nafofella om liever Ubiquiti's UniFi te gebruiken in plaats van Omada. Ik zou zeggen dat dat grotendeels lood om oud ijzer is. Beide bedienen zelfde marktsegment, doen in beginsel exact hetzelfde en qua gemak zit er weinig verschil tussen, waarbij installatie van UniFi misschien marginaal makkelijker is, maar UniFi ook meer gedonder met firmware updates heeft. Er is wel een relevant verschil: de UniFi (software) controller kan op een Mac draaien, Omada draait alleen op Windows en Linux. Daardoor zou je bij Omada een hardware controller nodig hebben (of moeten betalen voor cloud controller) - maar goed, die heb je al aangeschaft. Dat betekent dat je huidige oplossing prima met MacOS kan werken. Ik zou eerlijk gezegd eerder werken aan het doorgronden van de concepten met huidige hardware voordat je alles overhoop gooit en een andere manier om exact hetzelfde te realiseren, zeker gezien je je router 2e hands gekocht hebt en dus niet 1-2-3 kunt ruilen.
Als ik zo lees wat je wilt vertaal ik het naar de volgende functionele eisen:
- je wilt een enkele internetverbinding delen tussen eigen gebruik en gastengebruik voor B&B
- je wilt daarbij dat verkeer van gasten en eigen verkeer gescheiden gaan zijn zodat gasten niet op jouw thuisnetwerk kunnen en omgekeerd.
- je wilt op eigen netwerk bedraad en draadloos werken
- je wilt op gastennetwerk bedraad (die TV) en draadloos werken
- je wilt dit centraal beheren met een Mac
Dat vertaal ik naar deze technische eisen:
- om scheiding van verkeer te realiseren wil je met VLANs gaan werken
- router, AP(s) en switch(es) moeten VLANs ondersteunen
- er moet een centrale controller zijn in een of andere vorm
- de controller moet met een Mac benaderbaar zijn
Als ik dat map op de hardware die je nu hebt, past dit bij de router, AP
hoe slecht het qua specs ook moge zijn en controller die je hebt. De unmanaged switch gaat echter geen VLANs snappen. Is dat een probleem? Ja en nee. Een switch kan verkeer met VLAN tags gewoon doorgeven, maar aangesloten apparaten moeten VLANs snappen. Dat is op de AP geen probleem, dat kun je (met beetje moeite) instellen op je Mac en andere vergelijkbare computers, maar op pakweg een smartTV kun je het schudden. Ik denk dat je dus een managed switch nodig gaat hebben die VLANs snapt. Als je daarmee de AP wilt voeden zal het ook PoE moeten ondersteunen. En om beheer eenvoudig te houden wil je het uit de Omada-reeks kiezen zodat het centraal beheerd kan worden.
2.5Gbps gaat stervensduur worden (>EUR 200

), maar als Gb genoeg is, kun je naar iets als dit kijken:
uitvoering: TP-Link Omada 6-Port Gigabit Easy Managed Switch with 4-Port PoE+
Wat je dan kunt doen:
- op router op LAN-zijde twee VLANs definiteren (laten we ze voor het gemak 200 (eigen netwerk) en 300 (gast) noemen), beide naar internet routeren maar niet naar elkaar en beide tagged op de LAN-poort zetten als trunk.
- op switch, op uplink poort (non-PoE, naar router) beide VLANs tagged zetten
-- op poort naar AP, trunk definieren met beide VLANs tagged
-- op poort naar TV gasten (en evt poorten richting andere netwerkpoorten gastverblijf), VLAN 300 untagged zetten
-- op poort naar computer van je vrouw (en evt andere binnen jullie woning), VLAN 200 untagged zetten
- op AP, beide VLANs op de LAN poort definieren, dan twee SSID's aanmaken, eentje voor VLAN 200, eentje voor VLAN 300.
Gevolg is dat bedrade apparaten in jouw woning allemaal op VLAN 200 zitten en daarmee internettoegang hebben maar niet kunnen communiceren met apparatuur gasten, en omgekeerd dat bedrade apparaten in gastenverblijf allemaal op VLAN 300 zitten en daarmee internettoegang hebben maar niet kunnen communiceren met jouw spullen. Draadloze meuk op jouw SSID gaat op VLAN200 en kan wel communiceren met jouw bedrade apparaten, draadloze meuk op SSID gasten gaat op VLAN300 en kan wel communiceren met de TV daar (casten!) maar niet met jouw spullen.
Als dat allemaal werkt: gefeliciteerd!
Dan kun je de Odido router er tussenuit halen en alleen de Omada router gebruiken. Je vrouw zit op VLAN 200 maar merkt daar als het goed is niets van. Enige wat je dan nog rest is om een enigszins moderne AP te kopen. Kijk minimaal naar de EAP610 (WiFi-6 Omada geval). Laat je niet gek maken door hoge specs, als een enkele simpele AP niet voldoet, ben je beter af met twee simpele AP's dan met een dure. WiFi-6 wil je sowieso, WiFi-7 alleen als het voor zelfde of lagere prijs kan.