Netwerk opzetten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-03 22:23
Mijn vraag
Ik heb recent een viertal TP-link producten gekocht om thuis een private-netwerk op te zetten.
1. OC200 controller
2. SG1008P switch
3. ER707-M2. router
4. EAP115 Acces-point

Vraag: waarschijnlijk sluit ik iets verkeerd aan; ik krijg de controller, switch en EAP wel zichtbaar maar router niet.
Ik werk met een Macbook, provider is Odido (Zyxel modem)
Als je alle Youtube filmpjes ziet moet het niet erg ingewikkeld zijn maar toch krijg ik het niet voor elkaar.
Ook krijg ik vaak een melding dat mijn inlog niet klopt.
Uiteindelijk heb ik alles al een keer of 10 gereset.
Kunnen jullie helpen?

Ronald

Alle reacties

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als je eigen router hebt, waarom hangt die van Odido er dan nog voor?

d:)b :henk d:)b

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Heb je een mogelijkheid om de router bedraad aan te sluiten op laptop/pc?
Waarschijnlijk doet deze uit de doos DHCP server spelen, dit kan de boel in weg zitten.

ER707-M2 --> Switch (SG1008P) --> controller (OC200) aansluiten en dan je laptop of PC bedraad aan de switch.
Dan zou je normaal een IP adres krijgen uitgedeeld door de router (DHCP server).

Probeer dit eerst eens even.

ICE ICE Baby

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 13-03 20:03
Eerst kabel tussen router en pc, kijken of je een IP krijgt

Met de switch er tussen het zelfde doen dus:router>switch> pc

Als dat werkt de controller er bij zetten en daarna het accesspoint

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-03 22:23
Dank voor de antwoorden. Ik had het nog niet met een kabel geprobeerd omdat de router en Odido modem ergens anders staan. Maar ik ga het wel proberen.
Ik begrijp ook dat je de Wan-kabel direct van het glasvezel kastje in de router kan steken maar die kans heeft zich nog niet voorgedaan omdat mijn vrouw het internet niet kan missen ivm thuiswerken.
nogmaals dank

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34
cwrm63 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:23:
Dank voor de antwoorden. Ik had het nog niet met een kabel geprobeerd omdat de router en Odido modem ergens anders staan. Maar ik ga het wel proberen.
Ik begrijp ook dat je de Wan-kabel direct van het glasvezel kastje in de router kan steken maar die kans heeft zich nog niet voorgedaan omdat mijn vrouw het internet niet kan missen ivm thuiswerken.
nogmaals dank
Maar waarom koop je dan een router? Deze hele setup is echt bedoeld voor directe aansluiting op de ONT. Als je echt de Odido router will blijven gebruiken zou ik de router retourneren en de controller, switch en AP behouden

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Eerst de switch en het AP op je bestaande Odido aansluiten en kijken of dat werkt.

Wat het nut is van die controller en van die extra router zie ik niet. Maar die zou je later nog kunnen aansluiten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

eerst je hele netwerk opbouwen op een LAN poort in de Oddo, als dat werkt je vrouw wegsturen en ompluggen van de ONT en je WAN met de juiste instellingen van je routter (VLAN is dacht ik 300 oid bij Odido, heb ik niet. maar kan je alvast opzoeken)
Dan stap twee, welk SSID en password ga je gebruiken. Ik zou een eigen combi kiezen maar dan moet wel alle apparatuur wel eenmalig over (heb ik gedaan) en dan ben je er de komende 50 jaar vanaf, wissel je van provider, dan blijft alles werken. Maar je kan natuurlijk ook je huidige asdASfdgtyr SSID en adWegrbvaKPNaaa wachtwoord blijven gebruiken ;-P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Los van je probleem met de boel werkend te krijgen.
Ik heb recent een viertal TP-link producten gekocht om thuis een private-netwerk op te zetten.
private-netwerk op te zetten. Is dit alleen op WiFi niveau of ook dingen bekabeld?

Daarbij heb je TV via Odido of iets anders?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe - Globalping Probe

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cwrm63 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:23:
Mijn vraag
1. OC200 controller
2. SG1008P switch
3. ER707-M2. router
4. EAP115 Acces-point
Als ik dit lijstje zie is de eerste vraag die in me op komt: wat probeer je hier exact mee te bereiken?

- de EAP115 is hoogbejaard, 2.4GHz-only WiFi-4. Dit is anno 2026 alleen geschikt om IoT e.d. aan te sluiten. Ook al heb je de hoge snelheden van WiFi-7 niet nodig, de 2.4GHz band is zodanig vervuild dat je problemen gaat krijgen met alles dat stabiele, enigszins performante verbinding nodig gaat hebben. Daarvoor heb je de 5GHz band nodig. Ik hoop toch echt dat je deze niet recent (hell, niet afgelopen 10 jaar) gekocht hebt...
- SG1008P is unmanaged en dus geen onderdeel van het Omada systeem waar je router, AP en controller mee werken. Hoeft geen drama te zijn, maar alleen geschikt als je qua VLANs bijvoorbeeld niets meer wilt doen dan dom doorgeven.
- ER707-M2 is een mooie actuele prosumer 2.5Gbps router. Top ding, maar geen enkel ander apparaat in dit lijstje kan met die 2.5Gbps overweg. Als je dat niet nodig hebt, is dit apparaat over-specced.
- OC200 kan honderd APs, 20 switches en tien routers tegelijk aansturen zonder dat je een PC aan hoeft te hebben staan. Indrukwekkend. Jij hebt een router, een (overjarige) AP en een switch die het toch niet kan managen. Ik mis het nut hiervan volledig.

Dat alles wil niet zeggen dat je het niet aan de praat zou moeten kunnen krijgen, maar ik vraag me sterk af of *dit* is wat je aan de praat zou moeten willen krijgen om te doen wat het is dat je wilt doen. Dus: terug naar het begin: wat wil je bereiken met deze spullen? En stap twee: waarom specifiek deze spullen?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1