Overstap Odido modem Zyxel T56 > Fritz!Box 5530 Fiber

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GRV
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-03 18:43

GRV

GRV Quality Gaming PC's

Topicstarter
Beste, om verschillende redenen wil ik graag overstappen naar een FritzBox modem in plaats van mijn huidige T56. Daarbij dacht ik voldoende onderzoek gedaan te hebben, maar kom tot de conclusie dat de bekabeling niet past.

Huidige configuratie: Glasvezel komt binnen vanuit de grond in de meterkast naar een blauwe aansluiting, ik meen dat de connector SC/APC heet? Van daaruit gaat er een glaskabel naar de door Odido geleverde Huawei OptiXstar ONT, ook met een SC aansluiting, maar dan groen. Vanuit de ONT een ethernet kabel naar mijn T56's WAN poort.

Foto ONT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbJ__vs7TwKpeTlGL8lKiZn_GyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nqrOCwBmEGqsSDlJSLw88Vi.jpg?f=fotoalbum_large

Gewenste configuratie en het issue: Ik heb een nieuwe modem FritzBox 5530 Fiber, daarbij had ik gedacht dat ik zowel de T56 als de Huawei ONT kon vervangen en de aansluiting direct in de Fritzbox kon prikken. Maar volgens mij is de bijgeleverde SPF van de Fritzbox een LC aansluiting en geen SC. Ik zie wel dat er dergelijke SC naar LC kabels op de markt zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAyg6TJW0zlYV14_4km5-NHWpOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCN4xEGDlpOCJGkXroAwhtUg.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder een foto met van links naar rechts: De binnenkomende blauwe glasvezel aansluiting (volgens mij is de SC dus), de SPF module die bijgeleverd is bij de Fritzbox, de licht groene (SC?6 glasvezelkabel die nu in de Huawei ONT zit, en rechts de glaskabel die bij de Fritzbox is geleverd (LC/APC dus?). De lichtgroene kabel past in ieder geval niet in de SPF module en kom ik niet verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCS7ejBFvNB_y5EolTqawIT07BY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r47KLMLlybNkBUI8bkghTcK8.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik een andere kabel hebben of heb ik wellicht het verkeerde apparaat aangeschaft of heb ik een constructie bedacht die niet gaat werken? Bedankt voor jullie reacties alvast, wordt bijzonder gewaardeerd!

GRV Quality Gaming PC's

Alle reacties

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:50
Welke Fritzbox heb je, AON of GPON? Die Huawei ONT is GPON, een AON modem werkt daar niet op en kan zelfs anderen op het netwerk verstoren. Als je eigen modem GPON is en je hebt de juiste instellingen geregeld dan moet je het serienummer nog wel laten registreren bij je provider anders gaat het niet werken.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:14
Doorgaans kun jehet beste de media converter laten hangen en vanaf ethernet je eigen apparatuur ingaan

Scheelt hoop gedoe en kosten, ook bij overstappen

CISSP! Drop your encryption keys!

• Bjornvanw
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:49
Goedenavond,

U heeft een GPON aansluiting. Verstandig is om de converter te laten hangen.
U kunt een fritzbox kiezen met een wan poort en dan het profiel van Odido kiezen in de Fritzbox.
Dit profiel stelt meteen de juist VLAN in welke nodig is.

Advies: Doe zsm uw glasvezelkastje weer dicht!!!
Een groene stekker op een blauwe aansluiting werk niet best. De kleuren geeft echt het onderscheid aan. Dit heeft te maken met de slijphoek van de vezel.

Voor hulp aanbieden op deze manier is het forum niet bedoeld.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 13-03-2026 23:18 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34
Bjornvanw schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:10:
Goedenavond,

U heeft een GPON aansluiting. Verstandig is om de converter te laten hangen.
U kunt een fritzbox kiezen met een wan poort en dan het profiel van Odido kiezen in de Fritzbox.
Dit profiel stelt meteen de juist VLAN in welke nodig is.

Advies: Doe zsm uw glasvezelkastje weer dicht!!!
Een groene stekker op een blauwe aansluiting werk niet best. De kleuren geeft echt het onderscheid aan. Dit heeft te maken met de slijphoek van de vezel.

Mocht u verder advies willen of wellicht iemand thuis stuur dan een PB
Wat is dit voor raar advies om de WAN te gebruiken? Dit riekt meer naar een betaalde dienstverlening..

De 5530 GPON SFP Kan gewoon gebruikt worden en heeft helemaal geen ONT nodig

• Bjornvanw
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 23:49
mad-dog schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:54:
[...]

Wat is dit voor raar advies om de WAN te gebruiken? Dit riekt meer naar een betaalde dienstverlening..

De 5530 GPON SFP Kan gewoon gebruikt worden en heeft helemaal geen ONT nodig
Ow is zeker geen betaalde dienstverlening mocht dat zo over zijn gekomen excuses.
Uiteraard kan je de 5530 gebruiken maar moet je de gegevens wel doorgeven aan de provider.
Ervaring is dat de sfp in de 5530 storingsgevoeliger is dan de converter welke aanwezig is.
De sfp is een slede en geen vast onderdeel.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:34
Bjornvanw schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:26:
[...]

Ow is zeker geen betaalde dienstverlening mocht dat zo over zijn gekomen excuses.
Uiteraard kan je de 5530 gebruiken maar moet je de gegevens wel doorgeven aan de provider.
Ervaring is dat de sfp in de 5530 storingsgevoeliger is dan de converter welke aanwezig is.
De sfp is een slede en geen vast onderdeel.
Ja dus? Een SFP is in elke router uitneembaar(behalve bij de 5490 en wat ISP routers). Als dit zo storingsgevoelig zou zijn zou een partij als Freedom echt geen 5530 leveren met rechtstreekse aansluiting op glas
Pagina: 1