email, bitwarden en rampscenario

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• my_name_is_koen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:17
Ik heb een keer mijn telefoon vergeten toen ik ergens naartoe moest. De tickets stonden er op. Via de telefoon van mijn vrouw geraakte ik niet op mijn mail omdat zowel bitwarden als mijn mail host de nieuwe omgeving niet direct vertrouwden.
Sindsdien ben ik beginnen nadenken aan hoe ik zo'n situaties kan oplossen. Als mijn vrouw haar telefoon mee heeft is het niet zo moeilijk. Maar stel dat we in het buitenland zijn en alletwee onze telefoons worden gestolen.

Hebben jullie een noodplan?

Alle reacties

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Met je id/paspoort krijg je bij een incheckbalie wel een boarding pas.
Los daarvan heb ik de gewoonte om de belangrijkste dingen (vliegtickets, treintickets, bevestiging hotel) ook tweemaal uit te printen en die in twee verschillende tassen te stoppen.
Bij een héle verre reis zit daar dan ook een kopie paspoort bij (zodat je in ieder geval iets hebt).

[ Voor 67% gewijzigd door Bobmeister op 13-03-2026 15:49 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:50

silverball

De wagen voor moderne mensen

Belangrijke tickets printen?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Meestal druk ik tickets ook af... bij verlies van telefoon is er dan een alternatief.

Het lijkt erop dat je nu maar via één device bij je tickets kon komen. Dat is een beetje hetzelfde als op autovakantie naar het buitenland zonder reservesleutels...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Papier blijft de ideale backup. Het is licht en wordt niet zo snel gestolen. En het werkt ook als alle techniek je in de steek laat. Zelfs ver van de beschaving.

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:38
downtime schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:54:
Papier blijft de ideale backup. Het is licht en wordt niet zo snel gestolen. En het werkt ook als alle techniek je in de steek laat. Zelfs ver van de beschaving.
Dit. Blijkbaar zijn we al zo afhankelijk geworden van techniek dat we er niet eens meer aan denken dat het ook zonder kan.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:45
Tickets uitprinten en als dat niet kan tickets doorsturen (via mail/link) naar iemand die meegaat, als beide telefoons worden gestolen zou ik ook geen zin meer hebben om ergens heen te gaan }:O

Don't let perfect be the enemy of good.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik die het altijd andersom, mijn telefoon is mijn fallback voor als ik een ticket kwijt zou raken. Zelfde met betalen, met mijn telefoon kan ik contactloos betalen maar dat gebruik ik alleen als ik mijn pasjes vergeten ben ofzo.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Misschien kunnen we de discussie wat breder maken en wat minder focussen op de tickets en meer op het algemene probleem, hoe kom je bij data als je (in het buitenland) je telefoon gestolen is of niet meer werkt?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op reis: tickets uitprinten, fysieke pinpas / CC mee, kopie paspoort mee. Heb van belangrijke digi zaken een papieren kopie, heb van belangrijke papieren een digi kopie.

In het algemeen: als jij bij nood er bij kan zonder die tweede factor, dan kan 'de hacker' het ook.

Doe alle MFA op zowel foon als tablet, of fysieke key mee, als dat wordt ondersteund. Evt. van belangrijkste MFA codes ook de recovery keys printen (zonder context of duiding van welke account het is).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:15
Goed om na te denken over alternatieven, maar kan me niet voorstellen dat bijvoorbeeld vliegen niet zo lukken als je geen ticket hebt. Bijvoorbeeld op vertoon van je paspoort.

Tickets van een concert zijn een stuk lastiger. Maar dan inderdaad digitaal delen met een ander met wie je gaat en/of uitprinten.

Verder gaat goede beveiliging wat mij betreft boven deze scenario's. Ik heb liever een keer een probleem dat ik onderweg niet in mijn wachtwoordkluis kan, dan dat ik het risico loopt dat een onbevoegde in mijn kluis kan omdat mijn beveiliging te zwak was. Daar zal iedereen zijn eigen risicoafweging in maken denk ik.

• my_name_is_koen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17:17
Marc H schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:16:
Misschien kunnen we de discussie wat breder maken en wat minder focussen op de tickets en meer op het algemene probleem, hoe kom je bij data als je (in het buitenland) je telefoon gestolen is of niet meer werkt?
Dit is waar ik naartoe wil. Ik had ook een scenario kunnen opschrijven waarbij je in het hotel bent gaan eten en plots moet je evacueren omdat het hotel in brand staat, en oeps, thuis is ondertussen je computer en tablet gepikt. Niks meer telefoon, computer of papieren. Ik veronderstel dat je via het lokale politiebureau en veel gedoe wel thuis geraakt, een nieuw paspoort gaat krijgen, je moeizaam je identiteit gaat kunnen bewijzen bij je mailhost (ik gebruik nu fastmail met eigen domein). Daar wil je allemaal geen maand werk aan hebben voor je alles voor mekaar hebt.
Een echt rampscenario dus. Of gewoon de vraag of er een noodscenario bestaat zoals ze af en toe adviseren om een noodpakket thuis te hebben voor je weet nooit welke ramp er op ons afkomt.
Pagina: 1