[Enpass] Waarom melding "Sessie verlopen"?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 10:28
Achtergrond
Ik gebruik met veel plezier Enpass als paswoordmanager. Enpass gebruikt geen publieke cloud van Enpass, maar slaat de wachtwoorden lokaal op en synchroniseert dat met een door de gebruiker gekozen cloud. In mijn geval is dat Google Drive.

Probleem
Sinds kort krijg ik zo nu en dan de melding dat mijn sessie is verlopen. Dat moet ik met een e-mailcode herstellen. Ik vermoed dat dit los staat van mijn cloudkeuze voor Google Drive. Ik weet echter niet waarom deze "sessie verlopen" melding wel komt. Ik wil dat absoluut niet. Want als ik de toegang tot mijn Google account verlies, dan staan al mijn wachtwoorden nog lokaal opgeslagen op de C-schijf, maar dan zou ik er geen toegang meer toe hebben omdat ik de verlopen sessie van Enpass niet kan herstellen? En ik wil Enpass ook zonder internet kunnen gebruiken. De wachtwoorden staan immers ook lokaal opgeslagen op de C-schijf. Ik heb bewust gekozen voor een product zonder noodzakelijke toegang tot het internet / de cloud. Zie hieronder een plaatje van de melding en een plaatje van de melding en een plaatje van het hele venster voor de context.

Vragen
- Wat is een sessie en waarom is het er. Is het een licentie kwestie? Is het een extra beveiliging zogenaamd in mijn voordeel?
- Kan ik de melding wegklikken om bij mijn wachtwoorden te komen? Ik zie geen optie daarvoor.
- Hoe kan ik het uitzetten dat ik zo nu en dan via mijn e-mail een code moet invoeren om de verlopen 'sessie' te herstellen?

Uitsnede van de melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVKl1r9fmE3LA2IV_S5nUPeWJVo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Vh6Lthc1mHyyX6rM5bQCwysZ.png?f=fotoalbum_medium

Het hele venster voor de context:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5esxkqhzMQiRCSBL6jflCfDU_o8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Un2euqUysdWkjkYv9BgthtFs.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 14% gewijzigd door pmeter op 13-03-2026 09:37 ]

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik heb Enpass nooit gebruikt, maar in het algemeen: als blijkbaar een authenticatie nodig is voor de licentiecheck, is het niet de tool voor jouw doel.

Misschien voldoet de gratis versie waar je dan ook geen account aanmaakt, anders kijken naar alternatieven, Keepass / KeepassXC bijvoorbeeld dat 'free as in beer & speech' is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-03 10:28
F_J_K schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:22:
Ik heb Enpass nooit gebruikt, maar in het algemeen: als blijkbaar een authenticatie nodig is voor de licentiecheck, is het niet de tool voor jouw doel.

Misschien voldoet de gratis versie waar je dan ook geen account aanmaakt, anders kijken naar alternatieven, Keepass / KeepassXC bijvoorbeeld dat 'free as in beer & speech' is.
Ik gebruik Enpass Pro sinds ik het gekocht heb in 2018. Een fantastische applicatie. Dit scherm zie ik de laatste weken voor het eerst. Daarom heb ik de hoop dat het een instelling is ergens, maar zelf heb ik die nog niet gevonden.