Vraag

• M-audio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:07
Graag wat advies voor de woning van mijn ouders.

CV-ketel is aan vervanging toe. Hebben nu een CW3 van 24Kw en 15 jaar oud. Betreft een tussenwoning van 110m2 met overal vrij recent dubbelglas maar geen dak- of spouwmuurisolatie. Radiatoren en geen vloerverwarming. Badkamer heeft een douche en bad en deze wordt later dit jaar gerenoveerd. Dan komt er een regendouche in, vandaar naar een hogere CW klasse.

De installateur raadt de Intergas Xtreme 36 80/80 aan. Wat desktop research gedaan en lees dat die de eerste jaren wat kinderziektes had maar inmiddels als een goede keuze wordt gezien. Ook mooi dat er in de toekomst eventueel een hybride systeem kan worden gerealiseerd.
Vraag me echter of het vermogen gelet op grootte van de woning geen overkill is en (dus) tot inefficiëntie / pendelen gaat leiden. Las al wat over nominaal vermogen en onderwaarde/bovenwaarde, maar wordt me allemaal iets te technisch.

Input zeer welkom. Thanks.

Alle reacties

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Ik zou er niet bang voor zijn. Zelf heb ik in 2015 een Remeha Calenta CW5 ketel aangeschaft. CW5 omdat wij dan met 2 douches (waarvan 1 regendouche) tegelijkertijd kunnen douchen en dat werkt prima. Ons gasverbruik is in al die tijd gemiddeld 320 tot 400 kuub per jaar geweest. Wij douchen, verwarmen en koken op gas. Dit lage verbruik is natuurlijk onderhevig aan andere omstandigheden en gewoontes die wij doen om gas te besparen maar verteld mij wel dat CW4 of 5 echt niet hoeft te betekenen dat er niet efficiënt gestookt wordt. Dit verbruik realiseren wij dus als gezin van 4 personen in een normale tussenwoning uit 1989.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:39
HET moment er een WP te plaatsen. Gas wordt alleen maar duurder en lijkt me met de huidige situatie ook wel duidelijk dat we echt van onze afhankelijkheid van gas af moeten. Een WP kan ook met radiatoren en dan geen hybride maar FE.

Zelfs de media wordt wakker: https://www.rtl.nl/nieuws...latie-full-electric-ready

Bezint eer ge begint.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 13-03-2026 09:51 ]

• Therazor
Wat mij betreft juist het moment om geen FE warmtepomp te plaatsen. Doorgaans is qua gasverbruik je verwarming verreweg de grootste energie vreter en wat gebeurd er nou net per 2027? Geen salderen meer. In de winter stook je veel en heb je nauwelijks opbrengst met zonnepanelen. Ik zou nog even wachten op verdere ontwikkelingen maar zoals het er nu voor staat is einde salderingsregeling een slecht moment om je stroomverbruik omhoog te gooien.

• M-audio
Dank voor de snelle reacties!

Wat nadere toelichting:

Dat ze naar hogere CW (van 3 naar 5) moeten ivm de regendouche en voor meer comfort lijkt me inderdaad evident.
Mijn vraag zit hem met name in het eventueel te hoge vermorgen voor het verwarmingsgedeelte van die Xtreme 36 gelet op de grootte van de woning, dwz of de ketel dus inderdaad gaat pendelen en daardoor niet alleen onnodig veel verbruikt maar ook sneller zal slijten?

Vwb de warmtepomp - is helaas op korte/midellange termijn geen optie om over te gaan op volledig elektrisch. Ouders zitten in een huizenblok in een vve-constructie en die is er nog altijd niet uit of buitenunits zijn toegestaan. Belachelijk in deze tijd maar het is niet anders.

• MotorBeast
Therazor schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:57:
Wat mij betreft juist het moment om geen FE warmtepomp te plaatsen. Doorgaans is qua gasverbruik je verwarming verreweg de grootste energie vreter en wat gebeurd er nou net per 2027? Geen salderen meer. In de winter stook je veel en heb je nauwelijks opbrengst met zonnepanelen. Ik zou nog even wachten op verdere ontwikkelingen maar zoals het er nu voor staat is einde salderingsregeling een slecht moment om je stroomverbruik omhoog te gooien.
Zonnepanelen zijn niet nodig. Misvatting. Helpt wel mee. Voor jouw beeldvorming. Hier FE in huis uit 1978 en deze winter zit ik op 4 tientjes per maand (zonnepanelen buiten beschouwing gelaten) om 140m2 te verwarmen inclusief SWW waarbij iedere dag een bad wordt gevuld. Dat ga jij niet redden met een HR Ketel. Ondertussen vliegt de gasprijs de pan uit en blijft de warmte a 3 of 4kW uit buitenlucht altijd gratis tov 1kWh stroom. 1m3 gas = ongeveer 8kW warmte. Rekenen maar met je tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-03-2026 10:09 ]

• MotorBeast
M-audio schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:57:
Dank voor de snelle reacties!

Wat nadere toelichting:

Dat ze naar hogere CW (van 3 naar 5) moeten ivm de regendouche en voor meer comfort lijkt me inderdaad evident.
Mijn vraag zit hem met name in het eventueel te hoge vermorgen voor het verwarmingsgedeelte van die Xtreme 36 gelet op de grootte van de woning, dwz of de ketel dus inderdaad gaat pendelen en daardoor niet alleen onnodig veel verbruikt maar ook sneller zal slijten?

Vwb de warmtepomp - is helaas op korte/midellange termijn geen optie om over te gaan op volledig elektrisch. Ouders zitten in een huizenblok in een vve-constructie en die is er nog altijd niet uit of buitenunits zijn toegestaan. Belachelijk in deze tijd maar het is niet anders.
Schat in dat je met een CW4 ruim voldoende hebt. Ik vulde daar een bad mee. Kijk gewoon naar het minimum vermogen. Die van een Xtreme is volgens mij behoorlijk laag tov andere merken. Mooi keteltje. Als ik nu een ketel zou moeten nemen nam ik die.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:21
@Therazor Gas kost 16 ct/kWh in een gemiddelde CV installatie.

Dus je draait break even met je warmtepomp bij stroomprijs 64ct (COP 4).

De hoogste piek die in 2026 zie in mijn Nordpool home assistant log is 45ct/kWh..
Misschien heel kort hoger, maar dat is niet belangrijk op het geheel.

@M-audio De extreme heeft een van de laagste minimum vermogens in de markt. Dat maakt hem dus juist een goede keuze voor je zorg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Therazor
Ik ben ook van mening dat een CW4 zou moeten volstaan maar @Ronald geeft dus al een goede reden aan waarom deze CW5 wel een goede keuze zal zijn.

Ik kan helaas weinig cijfers goed staven met m'n eigen verbruik wegens het gebrek aan meetmogelijkheden. (ferraris meter, dus geen P1) Ik kijk momenteel naar m'n bankrekening en die wordt gemiddeld elke maand 60 euro lichter met gas en stroom gecombineerd. Daar doe ik het voorlopig wel voor. :)
Zodra de digitale of slimme meter komt en dit jaar voorbij is, dan wordt het uiteraard wat anders.

• Ronald
@Therazor €110. Je rekening begint op ~€-50 vanwege teruggaaf energiebelasting.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Therazor
@Ronald Ja klopt, daar heb je ook 100% gelijk in.

• Ronald
Je snapt denk ik waarom ik heel erg tegen deze constructie ben... (Bijna) niemand ziet wat het nu echt kost.

• Therazor
Helaas zit NL vol met regeltjes die ooit bedoelt waren om doelgroepen te compenseren maar die later gewoon vreselijk in de weg zitten. (denk aan alle toeslagen e.d.) maar dit dwaalt wel af van het onderwerp.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voordeel van je gasketel eruit doen (én je gasfornuis) is dat je geen vastelasten meer hoeft te betalen voor je gas-aansluiting. Geen Netwerkkosten, maar ook geen vaste kosten voor je gas-contract. Scheelt ook weer een paar honder euro per jaar

Ik zou zeker voor een warmtepomp gaan. Nu is het moment

Hier in een huis uit 1912, redelijk geisoleerd, draait een 6kW warmtepomp rustig het huis warm te draaien

• Therazor
Dit is voor de topic starter echter gewoon geen optie omdat het huis waar het om gaat dus onderdeel is van een VVE waarbij buitenunits uitgesloten zijn. In die situatie blijf je zowiezo met gas zitten en heeft hij een advies nodig op die basis.

• MotorBeast
Therazor schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:42:
Dit is voor de topic starter echter gewoon geen optie omdat het huis waar het om gaat dus onderdeel is van een VVE waarbij buitenunits uitgesloten zijn. In die situatie blijf je zowiezo met gas zitten en heeft hij een advies nodig op die basis.
HET moment in gesprek te gaan met de VVE. Het is 2026 geen 1990. Tijden en energie tarieven veranderen. Leuk nieuwe ketel en over paar jaar €2,- per kuub betalen.

• M-audio
Veel dank voor alle reacties.

Die vve is inderdaad een sta-in-de-weg en mijn ouders zijn dus aangewezen op gasketel. Uitstellen tot er wel duidelijkheid vanuit vve is gaat niet want volgens de (te vertrouwen) installateur gaat het niet lang meer duren tot prijzig onderdeel in huidige ketel het gaat begeven. En een meerderheid van (de bejaarden in) de VVE blijft stug vasthouden aan 'geen op/aanbouwen aan de buitenkant' en wil bijv ook al jaren niet aan collectieve verduurzaming zoals spouwmuurisolatie, zonnepannelen, e.d.

Jullie reacties over (minimaal vermogen van) de Xtreme 36 (of eventueel de 30 met CW4) zijn nuttig. Ga het met pa delen en wellicht nog eens met de installateur bellen.

• Ronald
Zijn 2x250mm ventilatie leidingen mogelijk?

Er zijn interne units tot 5kW, riant genoeg voor vrijwel elk appartement.

• M-audio
Ronald schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:28:
Zijn 2x250mm ventilatie leidingen mogelijk?

Er zijn interne units tot 5kW, riant genoeg voor vrijwel elk appartement.
Geen idee maar dank voor aanvullende tip! Zal het met de installateur bespreken. En pa vragen om vve-stukken te bekijken of dat soort aanpassingen wel mogen zonder toestemming.

• Ronald
https://ben.inventum.com/

Dit is de krachtigste die ik ken, maar er zijn anderen op de markt. Prettig gesprek met de medewerker op VSK+E gehad.

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:15
er zijn ook interne warmtepompen voor veel grotere vermogens waar je gemakkelijk een groter huis full electric mee kunt maken, zie

https://www.dhps.nl/merken/kronoterm/
Pagina: 1