3x AC gekoppelde batterij 3 automaten of 1 4-polige automaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• haw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-03 09:47
Mijn vraag
Ik wil 3 AC gekoppelde batterijen kopen (waarschijnljik Marstek Venus). In de handleiding staat 1 batteirj op een aparte groep (16A aardlekautomaat 30mA, B-karakteristiek). Ik wil de 3 batterijen elk op een andere fase aansluiten. Dan kan ik 3 x een 1-fase automaat in de groepenkast plaatsen, of 1x een 4-polige automaat. Aangezien de 3 batterijen boven elkaar komen te hangen in dezelfde ruimte, lijkt het me wel een goed idee dat, bij problemen met 1 van de 3 batterijen, alle drie de batterijen samen afschakelen. Volgens mij mag dat volgens NEN norm gewoon, drie groepen, elk op een andere fase, achter 1 4-polige automaat (bedrading wordt uiteraard zwaar genoeg om bij asymmetrische belasting van de 3 fases niet de N te overbelasten).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Wordt waarschijnljik 3x een Marstek Venus E 3.0.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Mijn huidige 'professioneel aangelegde' groepenlkast eens goed bekeken, wat een gepruts zeg, Die voldoet zeker niet aan NEN1010 (draden te dun, meerdere aders in 1 klem gepropt die daar niet voor geschikt is, totale spaghetti) :-(

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Ik weet niet of de nul van een 16A krachtgroep wel het dubbele aankan. Misschien dat iemand anders daar licht op kan schijnen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 16:08
Die hoeft niet het dubbele aan te kunnen, je telt bij 3~ de stromen immers vectorieel op.

Repareren doe je zo.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:09
Ik zou 3 losse alamat's nemen, is meteen duidelijk welke groep/MT de oorzaak is mocht er een aardlek/kortsluiting getriggerd worden.
Zoals de ABB 2CSR255163R1165

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 13-03-2026 00:01 ]

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:42
Sine schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:53:
Die hoeft niet het dubbele aan te kunnen, je telt bij 3~ de stromen immers vectorieel op.
Dat gaat in dit geval niet op; omdat de batterijen onafhankelijk van elkaar kunnen laden of stroom terugleveren.
In dat geval gaat er over de neutraalleiding dus meer stroom dan over de fases afzonderlijk.

De overzichtelijkste en duidelijkste oplossing is dus om ze gewoon alledrie apart op een eigen zekering/groep aan te sluiten.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-04 16:08
OverTheTop schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 01:06:
[...]

Dat gaat in dit geval niet op; omdat de batterijen onafhankelijk van elkaar kunnen laden of stroom terugleveren.
In dat geval gaat er over de neutraalleiding dus meer stroom dan over de fases afzonderlijk.
Dan gaat die stroom enkel door het punt waar de nullen bij elkaar komen.

Enkel aan de automaat, ook geen probleem.

En zelfs die situatie (hoewel die zou kunnen voorkomen) wil je eigenlijk niet creëren, dan ben je namelijk de ene accu met de andere aan het laden, dat is puur energie vernietigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sine op 13-03-2026 09:10 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1