Warmtepomp icm Houtkachel tbv SWW Optie A of B

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:01

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Voor anderen weet ik altijd precies te vertellen wat de beste optie of oplossing is.
Als het voor mijzelf is zit ik jaren te wikken en wegen :-)

Voor een toekomstige woning wil ik de combi maken voor SWW te kunnen voeden vanuit warmtepomp en cv houtkachel.

Achtergrond info

Wat achtergrond informatie: Ik zelf ben Heat Geek getraind en installateur van Panasonic warmtepompen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik alles weet maar dan heb je even een beeld :-)

Huidige woning een warmtepomp met boiler icm PVT de zonneboiler (PVT) panelen zitten op onderste spiraal en warmtepomp op de bovenste. Dat is niet ideaal want je hebt zo maar een 150: beschikbaar in de winter omdat onderste helft steenkoud blijft. Maar het werkt zonder comfort klachten. Rendement is nog verrassend goed via het kleine (+/-1m2 spiraal) ik verwacht in nieuwe situatie geen problemen met spiraal grote. Ik heb liever namelijk een spiraal die in het koudste water zit dan een groot spiraal wat deels nog door het warme water loopt. (daar kun je al een los topic over schrijven).

Het mooie van spiraal wat wel door wat warmer water loopt is icm hout cv kachel dat die met hogere temperaturen werkt en dan ook geen drop in je gelaagdheid bovenin in SWW vat zal geven.

Wens

1- In de winter met hout cv kachel SWW kunnen maken
2- In de zomer af kunnen met 1 tapwater run via WP per 24u eventueel met nog wat affakkelen via e-element (nu niet in planning ivm cop1 gewoon principe kwestie :-)

Vraag:

Om zaken wat SMART te maken heb ik een optie A en B even snel in paint getekend>
Ik ben benieuwd naar jullie inzichten, een simpel A of B kan.
Een toelichting of juist aanvullingen worden gewaardeerd, of wellicht een goed alternatief?

Ps ik zie zelf al wel wat voor en nadelen per opstelling maar heb die bewust achterwege gelaten want anders hoef ik ook geen topic meer te openen :-)

A

Bi Block met 500L RVS met 2 spiralen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qde5n8tabTlbpWuVj8kTUB9_bd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EmBLEZPFyEHZo8PVIJ2VEIHh.png?f=fotoalbum_large

B

WP (boiler) All in One als "naverwarmer" met losse 300L RVS met 1 spiraal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urj2v_WlxMFeFOEVfQ_CxoVkGZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fGsYmAtbSGd0L5JCQye8H6RE.png?f=fotoalbum_large

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

Alle reacties

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waarom zo'n complex systeem met hout cv kachel?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:46
Optie C. 2 vaten.
1 SWW vat 500L voor de houtkachel met veiligheids voorziening dmv koudwater toevoer en noodafloop.
1 SWW vat voor de warmtepomp 200 of 300L
2 elektromechanische 2-wegkleppen en een eigen regeling in Loxone (of handmatig houden)
Je kan dan ook bij wat koeler houtkachel vat het WP vat voorverwarmen. Bv de dag na stoppen met stoken.