Vraag

• Benga1
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 11:57
Vernieuwing Zonnepaneelinstallatie

Aanleiding
Mijn huidige zonnepaneelinstallatie wil ik vernieuwen en uitbreiden. De installatie is inmiddels wat ouder, kosten zonnepaneelinstallatie is flink gedaald t.o.v. plaatsingsjaar huidige installatie, jaarlijkse energieverbruik is verhoogd door overgang van stadsverwarming naar FE Warmtepomp (DeWarmte Warmtepomp AO & Warmtepompboiler Pomp T 200L) & thuisladen toekomstige hybride auto. Ook wordt het 2de dakdeel niet benut. Verder heb ik momenteel een heel gunstig energiecontract (variabel & onbepaalde tijd).

Huidige situatie
Woning:
- Rijtjeshuis
- Twee lessenaarsdaken met 1,5m hoogteverschil.
- Dakpannen
- Ligging zuid
- dakhoek 15°

Zonnepanelen:
- 20 Panelen REC peak energy rec260pe-260wp
- Geplaatst in eind 2014
- Alleen op bovenste dakdeel

Omvormer:
- Type: Sunny Boy 4000TL-21
- dakdoorvoer zit op het bovenste dakdeel.

Montage:
- Sollarstell bluebase

Beperking
Als ik panelen op beide dakdelen plaats moet de DC-kabel van het onderste dakdeel naar het bovenste dakdeel, om zo uiteindelijk bij de omvormer te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujPjbRb9PzAkcCXa4kTCc2W-Um8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEkWxKmzKn6k36J7M0NiTe4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbjKOEDsX0h3T2cW2skIJHlmhjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0CbQvT7y2Y56wUb8pDunUCU.jpg?f=fotoalbum_large

Toekomstige situatie
Zonnepanelen:
- Trina Solar Vertex S+ ® 460W (TSM-460-NEG9R.28)

Mijn plan is om panelen op beide dakdelen te plaatsen:
- Bovenste dakdeel 16 panelen. Portrait opstelling
- Onderste dakdeel 8 panelen. Portrait opstelling

Totaal vermogen
- 24 panelen x 460Wp = 11,04 kWp.

Omvormer:
- Sunny Tripower Smart Energy 8.0.
- Blijft op zolder.
- Hybride omvormer, zodat in de toekomst eenvoudig een batterij toegevoegd kan worden.

Kabelrouting:
Omdat dakdoorvoer op het bovenste dakdeel bevindt, moet de kabel van het onderste dakdeel omhoog.

Voorlopige plan van aanpak:
- Kabel onder panelen laten lopen
- Kabel in UV-bestendige solar buis
- Kabel langs ramen van zolder laten geleiden en dakgoot
- Daarna weer via onderkant zonnepanelen verlopen
- Vervolgens via de bestaande doorvoer naar zolder.

Montage:
- Bovenste montage hergebruiken. Klemmen van zonnepanelen op frame ga ik wel vervangen, moet alleen opstelling van montage wat veranderen.
- Onderste dakdeel nieuw solarstell bluebase montagemateriaal plaatsen en bestellen voor 8 panelen.

Elektrisch ontwerp
Electrische configuratie qua strings in sunnydesign gemaakt:

- Layout
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWx3ntGza4dk_X-kKTIRQODrAUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5l9GRXqp5vY906ImpnZAJw7s.png?f=fotoalbum_large
- Resultaten sunnydesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWlaa6o5ChDN65482mvSVJo4rik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IEfasJfKllZ4ExpXQXhxWh5a.png?f=fotoalbum_large

Meterkast
- 3 fase meterkast (3x25A)
- Aanpassingen moeten gedaan worden voor groep voor de omvormer
- Toevoeging van Sunny Home Manager 2.0

Kosten (ruwe schatting)
- SMA STP 8.0 omvormer: 1.111,00
- Trina Solar Vertex S+ ® 460Wp: 58,80p/s = 1.411,20
- SMA Smart Home Manager 2.0: 395,00
- Aanpassingen meterkast: 250,00.
- Solarstell pannendak portrait 1 rij 4 pannelen 2x: 260,88
- Diversen kabels: 100,00
Totaal: 3.528,08.

Vragen / feedback
- Ben van plan om de zonnepanelen zelf te verwijderen & plaatsen. Scheelt namelijk aardig in de kosten. Ben benieuw naar de meningen hierover. (Aansluiting omvormer -> zonnepanelen & omvormer -> meterkast wordt gedaan door elektricien)
- Kabelrouting van onderste dakdeel naar bovenste dakdeel heb ik nog niet echt een passende solar buis voor gevonden. Heeft iemand aanbevelingen?
- Omvormer had ik al, dus deze kan ik niet meer veranderen. Zit wel 3 kWp over, wat de omvormer kan omvormen, snap wel dat de kWp van de zonnepanelen nooit altijd op max zitten, ook niet op de zonnigste dagen, maar heb ik misschien een te kleine omvormer gekozen?
- Aangezien ik het zelf ga plaatsen denk ik om nog een eindkeuring te doen. Heeft iemand ervaringen hiermee, kort naar gekeken en kwam uit op een SCIOS Scope 12 keuring. Dit zodat ik nooit gezeik met verzekering kan krijgen.

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voor de omvormer, al eens door PVCalc getrokken? Denk dat het aftoppen nog wel mee zal vallen.

Qua kabel, geen idee hoe je binnen zit, maar niet makkelijker om een muurdoorvoer te maken?

Qua elektra, eigenlijk is de meterkast nu net het makkelijkste deel :D

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:02
Sunny design geeft zelf de aftop al aan: 99,1% - dus 0,9% aftop. Helemaal geen probleem.

Scope12 is zakelijk... zou er niet aan beginnen ;-)
De eisen zijn niet echt publiek, dus hoe ga je er aan voldoen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Oude panelen zijn: 991 x 1665
3965 breed
Nieuwe zijn: 1134 x 1762
4536 breed

4536-3965 = 571
Heb je dat in de breedte over?

Over de lengte maar niet te spreken... Haal je de schoorsteen weg?

Mijn advies als het niet past:
Lekker laten liggen, een 1-fase SMA op Marktplaats erbij en de Smart Energy ook op markplaats
Enkel onderste dak panelen erbij
3 marsteks E en je hebt hetzelfde bereikt

Edit: ik begrijp je niet zo goed, je hebt al een SMA STP 8.0 omvormer ?
En je gaat een hybride omvormer aanschaffen?
Anders heb je aan de HM 2.0 ook erg weinig (ik heb er nog een liggen)

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2026 18:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Benga1
Ronald schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:41:
Sunny design geeft zelf de aftop al aan: 99,1% - dus 0,9% aftop. Helemaal geen probleem.

Scope12 is zakelijk... zou er niet aan beginnen ;-)
De eisen zijn niet echt publiek, dus hoe ga je er aan voldoen?
Keuring zelf nog niet echt veel aandacht aan besteed, meer even snel opgezocht wat de mogelijkheden zijn en daar kwam deze Scope12 uit.

Misschien dan meer richting een NEN1010 keuring gaan?
Edit: Reden voor een keuring is om later geen problemen te krijgen met de verzekering.

[ Voor 7% gewijzigd door Benga1 op 12-03-2026 18:31 ]

• Benga1
AUijtdehaag schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:00:
Oude panelen zijn: 991 x 1665
3965 breed
Nieuwe zijn: 1134 x 1762
4536 breed

4536-3965 = 571
Heb je dat in de breedte over?

Over de lengte maar niet te spreken... Haal je de schoorsteen weg?

Mijn advies als het niet past:
Lekker laten liggen, een 1-fase SMA op Marktplaats erbij en de Smart Energy ook op markplaats
Enkel onderste dak panelen erbij
3 marsteks E en je hebt hetzelfde bereikt

Edit: ik begrijp je niet zo goed, je hebt al een SMA STP 8.0 omvormer ?
En je gaat een hybride omvormer aanschaffen?
Anders heb je aan de HM 2.0 ook erg weinig (ik heb er nog een liggen)
Oude situatie zijn er 4 rijen van 5 zonnepanelen 4x5=20.
Nieuwe situatie zijn er 4 rijen van 4 zonnepanelen 4x4=16.

Hierdoor houd ik ongeveer 419 over (5x991-4x1134=+419

Over de omvormer, staat idd niet zo heel goed uitgelegd. Deze heb ik een tijd geleden bij een leverancier voor een bodemprijs kunnen bemachtigen, was een foutje qua berekening op de website. Wist sowieso dat ik bij SMA wou blijven als omvormer a.d.v. de goede ervaringen vanaf 2014 en ik wist ook dat panelen zou vervangen en bijleggen.

Heb de SMA Sunny Tripower 8.0 Smart Energy Hybrid al thuis liggen, maar voor de goede orde heb ik hem in de berekening toegevoegd.

HM 2.0 ook aangeschaft om in de toekomst via de SMA eCharger en eventueel batterij met dynamische tarieven goed te kunnen managen.

[ Voor 5% gewijzigd door Benga1 op 12-03-2026 18:33 ]

Pagina: 1