Vernieuwing Zonnepaneelinstallatie
Aanleiding
Mijn huidige zonnepaneelinstallatie wil ik vernieuwen en uitbreiden. De installatie is inmiddels wat ouder, kosten zonnepaneelinstallatie is flink gedaald t.o.v. plaatsingsjaar huidige installatie, jaarlijkse energieverbruik is verhoogd door overgang van stadsverwarming naar FE Warmtepomp (DeWarmte Warmtepomp AO & Warmtepompboiler Pomp T 200L) & thuisladen toekomstige hybride auto. Ook wordt het 2de dakdeel niet benut. Verder heb ik momenteel een heel gunstig energiecontract (variabel & onbepaalde tijd).
Huidige situatie
Woning:
- Rijtjeshuis
- Twee lessenaarsdaken met 1,5m hoogteverschil.
- Dakpannen
- Ligging zuid
- dakhoek 15°
Zonnepanelen:
- 20 Panelen REC peak energy rec260pe-260wp
- Geplaatst in eind 2014
- Alleen op bovenste dakdeel
Omvormer:
- Type: Sunny Boy 4000TL-21
- dakdoorvoer zit op het bovenste dakdeel.
Montage:
- Sollarstell bluebase
Beperking
Als ik panelen op beide dakdelen plaats moet de DC-kabel van het onderste dakdeel naar het bovenste dakdeel, om zo uiteindelijk bij de omvormer te komen.
:strip_exif()/f/image/nEkWxKmzKn6k36J7M0NiTe4s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S0CbQvT7y2Y56wUb8pDunUCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Toekomstige situatie
Zonnepanelen:
- Trina Solar Vertex S+ ® 460W (TSM-460-NEG9R.28)
Mijn plan is om panelen op beide dakdelen te plaatsen:
- Bovenste dakdeel 16 panelen. Portrait opstelling
- Onderste dakdeel 8 panelen. Portrait opstelling
Totaal vermogen
- 24 panelen x 460Wp = 11,04 kWp.
Omvormer:
- Sunny Tripower Smart Energy 8.0.
- Blijft op zolder.
- Hybride omvormer, zodat in de toekomst eenvoudig een batterij toegevoegd kan worden.
Kabelrouting:
Omdat dakdoorvoer op het bovenste dakdeel bevindt, moet de kabel van het onderste dakdeel omhoog.
Voorlopige plan van aanpak:
- Kabel onder panelen laten lopen
- Kabel in UV-bestendige solar buis
- Kabel langs ramen van zolder laten geleiden en dakgoot
- Daarna weer via onderkant zonnepanelen verlopen
- Vervolgens via de bestaande doorvoer naar zolder.
Montage:
- Bovenste montage hergebruiken. Klemmen van zonnepanelen op frame ga ik wel vervangen, moet alleen opstelling van montage wat veranderen.
- Onderste dakdeel nieuw solarstell bluebase montagemateriaal plaatsen en bestellen voor 8 panelen.
Elektrisch ontwerp
Electrische configuratie qua strings in sunnydesign gemaakt:
- Layout
/f/image/5l9GRXqp5vY906ImpnZAJw7s.png?f=fotoalbum_large)
- Resultaten sunnydesign
/f/image/IEfasJfKllZ4ExpXQXhxWh5a.png?f=fotoalbum_large)
Meterkast
- 3 fase meterkast (3x25A)
- Aanpassingen moeten gedaan worden voor groep voor de omvormer
- Toevoeging van Sunny Home Manager 2.0
Kosten (ruwe schatting)
- SMA STP 8.0 omvormer: 1.111,00
- Trina Solar Vertex S+ ® 460Wp: 58,80p/s = 1.411,20
- SMA Smart Home Manager 2.0: 395,00
- Aanpassingen meterkast: 250,00.
- Solarstell pannendak portrait 1 rij 4 pannelen 2x: 260,88
- Diversen kabels: 100,00
Totaal: 3.528,08.
Vragen / feedback
- Ben van plan om de zonnepanelen zelf te verwijderen & plaatsen. Scheelt namelijk aardig in de kosten. Ben benieuw naar de meningen hierover. (Aansluiting omvormer -> zonnepanelen & omvormer -> meterkast wordt gedaan door elektricien)
- Kabelrouting van onderste dakdeel naar bovenste dakdeel heb ik nog niet echt een passende solar buis voor gevonden. Heeft iemand aanbevelingen?
- Omvormer had ik al, dus deze kan ik niet meer veranderen. Zit wel 3 kWp over, wat de omvormer kan omvormen, snap wel dat de kWp van de zonnepanelen nooit altijd op max zitten, ook niet op de zonnigste dagen, maar heb ik misschien een te kleine omvormer gekozen?
- Aangezien ik het zelf ga plaatsen denk ik om nog een eindkeuring te doen. Heeft iemand ervaringen hiermee, kort naar gekeken en kwam uit op een SCIOS Scope 12 keuring. Dit zodat ik nooit gezeik met verzekering kan krijgen.
Aanleiding
Mijn huidige zonnepaneelinstallatie wil ik vernieuwen en uitbreiden. De installatie is inmiddels wat ouder, kosten zonnepaneelinstallatie is flink gedaald t.o.v. plaatsingsjaar huidige installatie, jaarlijkse energieverbruik is verhoogd door overgang van stadsverwarming naar FE Warmtepomp (DeWarmte Warmtepomp AO & Warmtepompboiler Pomp T 200L) & thuisladen toekomstige hybride auto. Ook wordt het 2de dakdeel niet benut. Verder heb ik momenteel een heel gunstig energiecontract (variabel & onbepaalde tijd).
Huidige situatie
Woning:
- Rijtjeshuis
- Twee lessenaarsdaken met 1,5m hoogteverschil.
- Dakpannen
- Ligging zuid
- dakhoek 15°
Zonnepanelen:
- 20 Panelen REC peak energy rec260pe-260wp
- Geplaatst in eind 2014
- Alleen op bovenste dakdeel
Omvormer:
- Type: Sunny Boy 4000TL-21
- dakdoorvoer zit op het bovenste dakdeel.
Montage:
- Sollarstell bluebase
Beperking
Als ik panelen op beide dakdelen plaats moet de DC-kabel van het onderste dakdeel naar het bovenste dakdeel, om zo uiteindelijk bij de omvormer te komen.
:strip_exif()/f/image/nEkWxKmzKn6k36J7M0NiTe4s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S0CbQvT7y2Y56wUb8pDunUCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Toekomstige situatie
Zonnepanelen:
- Trina Solar Vertex S+ ® 460W (TSM-460-NEG9R.28)
Mijn plan is om panelen op beide dakdelen te plaatsen:
- Bovenste dakdeel 16 panelen. Portrait opstelling
- Onderste dakdeel 8 panelen. Portrait opstelling
Totaal vermogen
- 24 panelen x 460Wp = 11,04 kWp.
Omvormer:
- Sunny Tripower Smart Energy 8.0.
- Blijft op zolder.
- Hybride omvormer, zodat in de toekomst eenvoudig een batterij toegevoegd kan worden.
Kabelrouting:
Omdat dakdoorvoer op het bovenste dakdeel bevindt, moet de kabel van het onderste dakdeel omhoog.
Voorlopige plan van aanpak:
- Kabel onder panelen laten lopen
- Kabel in UV-bestendige solar buis
- Kabel langs ramen van zolder laten geleiden en dakgoot
- Daarna weer via onderkant zonnepanelen verlopen
- Vervolgens via de bestaande doorvoer naar zolder.
Montage:
- Bovenste montage hergebruiken. Klemmen van zonnepanelen op frame ga ik wel vervangen, moet alleen opstelling van montage wat veranderen.
- Onderste dakdeel nieuw solarstell bluebase montagemateriaal plaatsen en bestellen voor 8 panelen.
Elektrisch ontwerp
Electrische configuratie qua strings in sunnydesign gemaakt:
- Layout
/f/image/5l9GRXqp5vY906ImpnZAJw7s.png?f=fotoalbum_large)
- Resultaten sunnydesign
/f/image/IEfasJfKllZ4ExpXQXhxWh5a.png?f=fotoalbum_large)
Meterkast
- 3 fase meterkast (3x25A)
- Aanpassingen moeten gedaan worden voor groep voor de omvormer
- Toevoeging van Sunny Home Manager 2.0
Kosten (ruwe schatting)
- SMA STP 8.0 omvormer: 1.111,00
- Trina Solar Vertex S+ ® 460Wp: 58,80p/s = 1.411,20
- SMA Smart Home Manager 2.0: 395,00
- Aanpassingen meterkast: 250,00.
- Solarstell pannendak portrait 1 rij 4 pannelen 2x: 260,88
- Diversen kabels: 100,00
Totaal: 3.528,08.
Vragen / feedback
- Ben van plan om de zonnepanelen zelf te verwijderen & plaatsen. Scheelt namelijk aardig in de kosten. Ben benieuw naar de meningen hierover. (Aansluiting omvormer -> zonnepanelen & omvormer -> meterkast wordt gedaan door elektricien)
- Kabelrouting van onderste dakdeel naar bovenste dakdeel heb ik nog niet echt een passende solar buis voor gevonden. Heeft iemand aanbevelingen?
- Omvormer had ik al, dus deze kan ik niet meer veranderen. Zit wel 3 kWp over, wat de omvormer kan omvormen, snap wel dat de kWp van de zonnepanelen nooit altijd op max zitten, ook niet op de zonnigste dagen, maar heb ik misschien een te kleine omvormer gekozen?
- Aangezien ik het zelf ga plaatsen denk ik om nog een eindkeuring te doen. Heeft iemand ervaringen hiermee, kort naar gekeken en kwam uit op een SCIOS Scope 12 keuring. Dit zodat ik nooit gezeik met verzekering kan krijgen.