FIle system monitoring in HomeAssistant vi MQTT werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• szjoin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-03 08:40
Ik wil graag van een remote Linux-host het filesystem monitoren via een Home Assistant-dashboard.

Hiervoor heb ik een cronjob aangemaakt die iedere minuut (voor nu) een waarde op de MQTT-bus zet. In Home Assistant wordt dit netjes ontvangen.
  • Topic: homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state
  • Payload: 87
In configuration.yaml staat:
code:
1
sensor: !include_dir_merge_list sensors/
In /homeassistant/sensors/host_health.yaml heb ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- platform: mqtt
  name: "Root Disk Usage"
  state_topic: "homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state"
  unit_of_measurement: "%"
  qos: 0
  state_class: measurement
  icon: mdi:harddisk
Relevante software/hardware:
  • Home Assistant OS
  • Core 2026.3.0
  • Supervisor 2026.02.3
  • Operating System 17.1
  • Frontend 20260304.0
Wat ik al geprobeerd heb:
  • Verschillende configuraties gebaseerd op documentatie, AI-hints en gezond verstand.
  • In Developer Tools → States → sensor.root_disk_usage krijg ik geen enkele hit.
  • Als ik in host_health.yaml een extra template sensor maak, bijvoorbeeld sensor.root_disk_usage_safe (suggestie van AI), wordt deze wel aangemaakt, maar toont standaard 0.
Dus: de YAML wordt correct ingelezen en geparsed, maar er wordt geen root_disk_usage sensor aangemaakt op basis van de MQTT-waarde.

Mijn vraag:

Waarom wordt er geen Home Assistant sensor aangemaakt die automatisch de waarde van homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state reflecteert?

Alle reacties

• szjoin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-03 08:40
Net nog de topic gewijzigd van "homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state" naar "camelot/root_disk_usage" omdat "homeassistant/" wellicht een gereserveerd domain oid is maar helaas.. ook geen soelaas...

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat was het het eerste wat ik wilde zeggen, zou niet in homeassistant/ posten omdat dat voor auto discovery is.

Maar je hebt je root key en het platform omgedraaid. Denk dat dit vroeger misschien wel zo was. Maar nu is het dus (uit het voorbeeld):
YAML:
1
2
3
4
mqtt:
  sensor:
    - name: "turned on"
      state_topic: "pump/timestamp_on"
Dus zou eerst even simpel beginnen met:
YAML:
1
2
3
4
mqtt:
  sensor:
    - name: Root Disk Usage
      state_topic: "camelot/root_disk_usage/state"
Even uitgaande dat je dat als topic gebruikt ipv in homeassistant/

Daarna kan je uitbouwen met losse file, device classes etc. En dan zou ik zeker ook het LWT toevoegen als availability.

Je kan het daarna zelfs dus nog mooier maken door je host je config via auto discovery te doen. Dan hoef je dus niet eens wat in je configuration.yaml te hebben.