Ik wil graag van een remote Linux-host het filesystem monitoren via een Home Assistant-dashboard.
Hiervoor heb ik een cronjob aangemaakt die iedere minuut (voor nu) een waarde op de MQTT-bus zet. In Home Assistant wordt dit netjes ontvangen.
Mijn vraag:
Waarom wordt er geen Home Assistant sensor aangemaakt die automatisch de waarde van homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state reflecteert?
Hiervoor heb ik een cronjob aangemaakt die iedere minuut (voor nu) een waarde op de MQTT-bus zet. In Home Assistant wordt dit netjes ontvangen.
- Topic: homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state
- Payload: 87
code:
In /homeassistant/sensors/host_health.yaml heb ik het volgende:1
| sensor: !include_dir_merge_list sensors/ |
code:
Relevante software/hardware:1
2
3
4
5
6
7
| - platform: mqtt name: "Root Disk Usage" state_topic: "homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state" unit_of_measurement: "%" qos: 0 state_class: measurement icon: mdi:harddisk |
- Home Assistant OS
- Core 2026.3.0
- Supervisor 2026.02.3
- Operating System 17.1
- Frontend 20260304.0
- Verschillende configuraties gebaseerd op documentatie, AI-hints en gezond verstand.
- In Developer Tools → States → sensor.root_disk_usage krijg ik geen enkele hit.
- Als ik in host_health.yaml een extra template sensor maak, bijvoorbeeld sensor.root_disk_usage_safe (suggestie van AI), wordt deze wel aangemaakt, maar toont standaard 0.
Mijn vraag:
Waarom wordt er geen Home Assistant sensor aangemaakt die automatisch de waarde van homeassistant/sensor/camelot/root_disk_usage/state reflecteert?