KPN / Ziggo in een appartementsgebouw

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05
Hoi mensen. Ik ben bezig met de bouw van een wooncoöperatie. Dit is een appartementsgebouw, waarbij de vereniging eigenaar is van het gebouw. Nu werkt de aansluiting van KPN & Ziggo in zo'n gebouw anders dan in een woonhuis qua aanleg:
  • In het gebouw zijn door de architect 2 kasten ingetekend voor KPN (glasvezel) en Ziggo
  • Tot de kasten in ons gebouw is de verantwoordelijkheid van KPN/Ziggo.
  • Van die kasten naar de woningen is de verantwoordelijkheid van de Vereniging
  • In de woning (meterkast) is het weer KPN/Ziggo.
Dat stuk van de kasten naar de woningen is dus anders dan bij een woonhuis. Nu probeer ik te begrijpen wat hier precies nodig is voor ons om aan te laten leggen, zodat hier straks de KPN glasvezel en (eventueel) de Ziggo coax doorheen kan en wat voor kosten we dan aan moeten denken.

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en die ervaringen wil delen?

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:05

CaDje

Framedrops for life

Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel een lastige situatie. Kan KPN/Ziggo die aansluiting tot in de woningen niet regelen? Ik denk dat je anders in een grijs gebied eindigt mochten er storingen / problemen zijn met de aansluitingen in de woningen. KPN/Ziggo kan dan naar de vereniging wijzen dat de tussen aansluiting niet goed is (ook al zou dat wellicht niet het geval zijn).

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
Hoe zit het met de elektra, hebben de appartementen wel een eigen meterkast bij de voordeur? Of ook in de centrale hal?
In ieder geval zorgen voor loze leidingen van kpn/ziggo punt naar elke meterkast en vanuit meterkast loze leidingen naar alle verblijfsruimten in bijbehorend appartement. Dan kan je daar altijd later (of meteen) nog netwerkkabels doorheen trekken.

• Lonua
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:55
Als bestuurslid van een VVE waar later glasvezel aangelegd is: Bij ons is er een contract opgesteld tussen KPN en de VVE dat KPN verantwoordelijk is voor aanleg en onderhoud van het netwerk en wij alleen de ruimte bieden en hun toegang geven in geval van storingen. Dus het is niet vreemd dat ze dat op die manier doen.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:05
De appartementen hebben allemaal een eigen meterkast. Het gaat hier puur om het bieden van de mogelijkheden om glasvezel/coax doorheen te leggen. Loze leidingen dus, maar op welke manier precies, want het zijn geen 60 loze leidingen (30 appartementen x2 voor KPN en Ziggo) van die kasten naar de meterkasten van de bewoners. Bij glasvezel heb je verticale risers en afsplitsingen per verdieping, bij coax heb ik niet echt een idee.
@Lonua Weet je wat jullie op dit vlak hebben aan laten leggen? Ik neem aan dat dat gewoon door een aannemer is gedaan? Of heeft KPN dat stuk ook op zich genomen?

Edit:
In dit document lees ik dat KPN zelf de aannemer regelt: https://www.kpn.com/glasv...en/aanlegmethode-hoogbouw
Bij ons gebouw is dat echter lastig, aangezien dat van CLT (kruislaaghout) is gemaakt. Daar kun je niet zomaar gaten doorheen boren. We zullen de voorzieningen dus vantevoren moeten plannen.

[ Voor 21% gewijzigd door martdj op 12-03-2026 15:05 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:11
Misschien hier eens neuzen, vergelijkbare situatie denk ik.
Zelf je eigen mini-ISP spelen als wooncoöperatie

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je het gewoon even bij KPN en Ziggo moet vragen

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1