Vraag

• nathsys
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12-03 22:16
Goedemiddag,
Ik verwacht dit voorjaar mijn WO bachelor te behalen in informatica, echter weet ik niet zo goed wat ik hierna het best kan gaan doen. De BSc ging mij best goed af dus ik zou het niet heel erg vinden om nog een master te behalen. Aan de andere kant studeer ik inmiddels al 8 jaar (ik kom van het vmbo) en zou ik inmiddels wel graag aan de slag willen gaan. Daarnaast heb ik een huurwoning en loopt mijn studieschuld ook op. Kortom, een master zou ik niet erg vinden maar deels kijk ik ook op tegen een twee jarige master.

Graag zou ik willen werken als software / embedded engineer of in de cybersecurity. Ik heb een aantal opties op een rij gezet:
- Direct aan de slag
- 1 jarige master in Software Engineering bij de UvA.
- 2 jarige master in computer science bij TU delft (met de security en (systems of software engineering) modules).

Verder wil ik ook graag rekening houden met de mogelijkheid dat de software engineer baankans verder kan verslechteren door AI.

Eigenlijk is mijn vraag voornamelijk gericht naar mensen die werkzaam zijn in soortgelijke beroepen. Hoe kijken jullie hiernaar? Hoeveel meerwaarde zou een twee jarige master hebben t.o.v. de 1-jarige of geen master? Is een master in software engineering riskant?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via nathsys op 12-03-2026 22:17)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:07
Als je nog wil en kan dan altijd doorstuderen. Security/privacy is een richting die op de lange termijn wel eens belangrijker kan zijn dan software engineering is mijn ervaring, dus je voorstel bij de TU delft lijkt mij zeker niet verkeerd. Je ziet dat heel veel bedrijven enorm worstelen met security/privacy/compliancy, veel meer dan met software engineering. Dus die kennis is ook gewoon meer waard in de markt.

En mbt eerder stoppen met werken, als het studeren je makkelijk af gaat, dan gaat die Msc in Delft je zeker helpen aan een hoger salaris en een ander carrièreperspectief. Dus ik zou het wel weten...

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Alle reacties

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:12

Qwerty-273

Meukposter

Als opmerking van een oudere persoon, als je nu nog de energie hebt om een MSc er achteraan te doen dan daar voor gaan. Er zijn zoveel mensen die na een bachelor (of welk niveau dan ook) zijn gaan werken met het idee dan doe ik die volgende studie binnenkort als avond/weekend studie er wel bij. Maar van die groep zullen er maar een zeer klein percentage dat daadwerkelijk gaan doen, en een nog kleiner percentage volhouden tot afstuderen.

En stel dat je internationaal aan de slag gaat ergens in de jaren tot je 70 bent (of welke pensioenleeftijd er tegen die tijd is) dan kan een MSc wellicht meer deuren openen dan de behaalde BSc. In veel landen speelt een decennia geleden behaald papiertje toch nog een zware rol ten opzichte van de relevante werkervaring.

[ Voor 27% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-03-2026 14:28 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:13

Kheos

FP ProMod
Extra optie: werken en deeltijds je master halen aan de Open Universiteit

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-03 18:28
Ik zou - zeker gezien leeftijd, gebrek aan werkervaring en vaste lasten - lekker gaan werken. Op het gebied van cloudnative platform engineering is er genoeg werk te vinden. Je hebt al genoeg papiertjes op zak. Kom je toch iets te kort qua opleiding omdat je bijvoorbeeld de architectuur in wil, kun je in deeltijd je MSc halen.

• 1br1c1d1br1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-03 08:57
Hoeveel waarde hecht je zelf aan de diploma's? Ik heb ondertussen bijna 5 jaar werkervaring, hoogst genoten opleiding is MBO4 ICT beheer. Op het moment zit ik in een positie waar initieel een HBO+/Universitair persoon op geplaatst zou worden. Ik vind dat er een diploma inflatie is, werkervaring is meer waard.
Het principe wat je hierboven leest en over het algemeen hoort is "je bent nog jong, ga studeren" in mijn ogen is dit een mes die beide kanten op snijdt; je bent nu nog jong, ga werken. Ik volg vooral een visie die erop gericht is om vroeg "klaar" te zijn met werken en dat het stukje "moeten" eraf is, nu is dat een andere discussie.

Daarom kom ik weer terug op de vraag, hoeveel waarde hecht je er zelf aan en heb je al gekeken waar de markt nu op dit moment naar snakt en waar de komende 5-10 jaar ook nog vraag naar is.

Acties:
  • Beste antwoord

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:07
Als je nog wil en kan dan altijd doorstuderen. Security/privacy is een richting die op de lange termijn wel eens belangrijker kan zijn dan software engineering is mijn ervaring, dus je voorstel bij de TU delft lijkt mij zeker niet verkeerd. Je ziet dat heel veel bedrijven enorm worstelen met security/privacy/compliancy, veel meer dan met software engineering. Dus die kennis is ook gewoon meer waard in de markt.

En mbt eerder stoppen met werken, als het studeren je makkelijk af gaat, dan gaat die Msc in Delft je zeker helpen aan een hoger salaris en een ander carrièreperspectief. Dus ik zou het wel weten...

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• socialhugo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-03 16:11
Helaas zitten we nog steeds in een achterlijke wereldeconomie waar op latere leeftijd een 25+ jaar oud papiertje nog steeds belangrijker is dan je persoonlijkheid en drive. Daardoor is het altijd nog verstandig om op jonge leeftijd zoveel mogelijk papieren binnen te halen. Al haal je een paar modules op universitair niveau. Dat is al voldoende om meer mogelijkheden te creëren voor jezelf in de toekomst. Een alternatief plan is voor jezelf beginnen dan maakt een papiertje niks uit. En als ultieme tip. Doe ook een beetje waar je zin in hebt. Als je denkt dat je zin hebt in een baan, dan ga je er gewoon voor. Niemand weet wat de toekomst brengt. We hebben door de razendsnelle ontwikkelingen allemaal geen idee hoe werken en de wereld eruit ziet over 15+ jaar.

[ Voor 32% gewijzigd door socialhugo op 13-03-2026 12:48 ]

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:16
socialhugo schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:36:
Helaas zitten we nog steeds in een achterlijke wereldeconomie waar op latere leeftijd een 25+ jaar oud papiertje nog steeds belangrijker is dan je persoonlijkheid en drive. Daardoor is het altijd nog verstandig om op jonge leeftijd zoveel mogelijk papieren binnen te halen. Al haal je een paar modules op universitair niveau. Dat is al voldoende om meer mogelijkheden te creëren voor jezelf in de toekomst. Een alternatief plan is voor jezelf beginnen dan maakt een papiertje niks uit. En als ultieme tip. Doe ook een beetje waar je zin in hebt. Als je denkt dat je zin hebt in een baan, dan ga je er gewoon voor. Niemand weet wat de toekomst brengt. We hebben door de razendsnelle ontwikkelingen allemaal geen idee hoe werken en de wereld eruit ziet over 15+ jaar.
Ben het deels wel met je eens maar het behalen van een universitaire graad toont ook wel een bepaalde drive aan. Een universitair diploma biedt over het algemeen genomen wel een meerwaarde voor je eigen carrière. Wil niet zeggen dat je zonder er natuurlijk niet kan komen. Meerdere wegen die naar Rome gaan ;)

Maar je beste advies is doen wat je leuk vindt! Je kan pas (echt) goed worden in iets als je het ook oprecht leuk vindt om te doen, daar kan geen papiertje tegenop.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• socialhugo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-03 16:11
Ik weet niet of een steeds moeilijker diploma behalen de beste benchmark is voor gedrevenheid en 'de beste zijn'. Ik snap de gedachte wel omdat je misschien 'opgeklommen' bent van mbo naar hbo naar universitair. Maar waar houdt het op? Waarom dan niet meteen drie universitaire diploma's of vijf. En wat nou als je straks met een berg diploma's zit, maar het gewoon leuk vind om aan software te knutselen. Dan zit je daar met al die theoretische kennis. En uiteindelijk is het zo dat je (als je het echt wil) je later alsnog diploma's kan halen. Of je krijgt een gezin en kind en dan ben je blij dat je even tijd hebt om je vrienden te appen als je op de pot zit ;) Al met al is het antwoord simpelweg: doe wat je leuk vind als je in ieder geval maar een goede basis diploma set hebt. Minimaal een goede mbo studie zou ik zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door socialhugo op 13-03-2026 16:11 ]

• everdt
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 18:36
Alleen en wo bachelor is niet heel veel waard, in het beste geval schat een recruiter het in op HBO. Maar bij sollicitaties zul je dan de vraag krijgen waarom je geen master hebt gedaan.

• Dark Matter
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Een Master na een Bachelor (zeker een technische MSc) heeft altijd toegevoegde waarde in het bedrijfsleven. Dus als je er zin in hebt en het aankan, dan altijd doen. De extra kosten die dat met zich meebrengen verdien je uiteindelijk toch wel terug.
De meeste die dit uitstellen en al gaan werken, gaan vervolgens nooit meer hun Master halen.

Je kunt nog lang genoeg werken, dus zeker doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dark Matter op 14-03-2026 10:01 ]

Pagina: 1