Wasmachine, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten…

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
...ik hoop met mijn vraag specifiek witgoed monteurs te bereiken.
Ik ben op zoek naar een wasmachine voor iemand die er niet teveel aan uit wil geven, 300? ( denk ik niet realistisch, misschien pas ik wat bij).
Met dit budget ga je richting mp of handelaren die een paar maandjes garantie geven op een gebruikte. Ik begon de zoektocht bij siemens/bosch aeg, maar al googlend kreeg ik het idee, dat die ook niet meer zo betrouwbaar zijn. Opvallend veel b-keus uit duitsland
Jonge Machines die al refurbished zijn. :? Teken aan de wand?
Wat ik graag zou willen weten of er series, of snufjes op machines zijn waar ik bij weg moet blijven, die zeker problemen gaan geven( bijv. Active water plus)
Of ms lower budget ;inventum, frilec… oid, en kan je dat gebruikt aandurven.
Of ms juist wel een goede tip voor iets dat ws wel een paar jaar probleemloos mee gaat……

Bedoelt voor 1-pers. Huishouden in klein appartement. Ik heb ook gekeken naar was/droog, omdat er geen plek is voor een droger. Maar las dat de droogmethode anders werkt en snel stofproblemen veroorzaakt. :'(
Ik zou startuitstel, goed centrifugeren (ivm geen droger), lekbeveiliging en verkorten/ snel programma wel handig vinden.

Alle reacties

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een Miele gaat 25 jaar mee... als je geen pech hebt. Dus koop eentje van 15 jaar oud ;-)

Ik snap jouw route niet echt, wij hebben 15 jaar met een Zanushi kunnen doen; daarna waren de rubbers en dempers echt op. Wellicht dat dit al voldoet aan jouw kwaliteit.

Voor 300eu neem je echter wel de gok, ook een gebruikte AEG kan na 3 maanden met wat pech stuk gaan.

• Ladypurple
  • Nu online
Die miele die nu 25 jaar oud is…, maar is die van 15 jaar van het type waarbij de kruis? Nogwattes breken? Dat wil ik dus graag weten.
Idem print…. Voor aansturing van de motor bij bosch/ siemens , te duur om te repareren…. Maar welke modellen zijn dat?
Het is niet mijn budget…… deze persoon gebruikt nu de siemens van een huisgenoot. Ws heel oud, geen problemen. Mijn machine, 11 jaar, nog nooit monteur gezien ( afkloppen, oooh dit de ….. verzoeken).
Zoiets zoek ik dus. Of tegen lager bedrag en goede garantie. Van de zotte dat aeg bosch siemens maar 2 jaar garantie durven te geven…

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:47
Ladypurple schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:58:
Die miele die nu 25 jaar oud is…, maar is die van 15 jaar van het type waarbij de kruis? Nogwattes breken? Dat wil ik dus graag weten.
Idem print…. Voor aansturing van de motor bij bosch/ siemens , te duur om te repareren…. Maar welke modellen zijn dat?
Ik kwam recent dit YouTube kanaal tegen:

IS YOUR MODERN BOSCH OR SIEMENS WASHING MACHINE BUILT TO FAIL?
how-2-repair.com: Bosch Washing Machines: The Death of a Reputation?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ladypurple schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:55:
Ik ben op zoek naar een wasmachine voor iemand die er niet teveel aan uit wil geven, 300? ( denk ik niet realistisch, misschien pas ik wat bij).
Voor dat bedrag ken ik maar 1 heel energiezuinige die 100 jaar mee kan en gigantisch weinig ruimte inneemt.
Doet het ook bij stroomuitval.
https://www.marktplaats.n...sa-en-brocante/q/wasbord/

Er is gewoon geen goed advies.
De ene monteur adviseert Everglades omdat die vind dat 5 jaar garantie op papier het beste is. De ander zegt weer Miele, dan weer Asko en dan weer Bosch/Siemens.

Als je 1x per week wast neem dan een AEG.
Maar als je binnen paar jaar gezinsuitbreiding verwacht is het weer niet handig.

Tja... Zoveel mensen zoveel wensen.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• 1br1c1d1br1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:57
Mijn persoonlijke ervaring met Inventum VWM9010B is fantastisch. Prijs-kwaliteit is echt top. Nieuwprijs vind ik ze voor rond de 489 euro. Daarnaast heeft de wasmachine standaard 5 jaar on-site support.

• Ladypurple
  • Nu online
1br1c1d1br1 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:56:
Mijn persoonlijke ervaring met Inventum VWM9010B is fantastisch. Prijs-kwaliteit is echt top. Nieuwprijs vind ik ze voor rond de 489 euro. Daarnaast heeft de wasmachine standaard 5 jaar on-site support.
Ik lees een recensie dat de was nog erg nat is na centrifugeren, hoe ervaar je dat?

• 1br1c1d1br1
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:57
Ladypurple schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Ik lees een recensie dat de was nog erg nat is na centrifugeren, hoe ervaar je dat?
Definieer erg nat, ik zet hem eigenlijk altijd op 1400 toeren en tuurlijk is het vochtig/nattig maar het druipt zeker niet. Voorheen aan de waslijn, sinds kort in de droger (Inventum VDW8030B).

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-03 19:32
Kijk naar een nieuwe Zanussi met die functies. Voor een eenpersoonshuishouden is dat mijn inziens de meest betrouwbare machine.
Uitwijken naar 2ehands kan, maar je weet nooit hoeveel wasbeurten/uren de machine heeft gedraaid tenzij je een monteur meeneemt die ter plekke de machine uitleest. Ook weet je niet hoe de machine is verhuisd als dat is gebeurd.
Of even doorsparen als dat kan en een AEG kopen: https://www.coolblue.nl/p...eg-lf62cw84-prosense.html

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-03 20:04

Technicality

Vliegt rechtsom...

Ik heb 12 jaar geleden een tweedehands ook toen al wat oudere Miele gekocht bij de lokale (Capelle ad IJssel toen) tweedehands-witgoed-boer. Beetje aparte winkel, lekker roken in de achterruimte - maar het ding doet het nog steeds top!
Fysiek langsgaan bij zulke winkels werkt goed, denk ik. Zijn wel handelaartjes, dus misschien niet gelijk 'ja' zeggen maar even over nadenken ;)

• Ladypurple
  • Nu online
Ik ben op dit spoor verder gaan kijken en vond deze uitleg
YouTube: Washing Machine SCAM EXPOSED! The Truth About SEALED Drums: Naming &...

Voor wie niet alles wil kijken…..de wasprestaties van de bekende merken is prima, maar opvallend genoeg hebben Noord-Europese fabrikanten in eenzelfde tijdsperiode de mogelijkheid tot repareren van een machine (bewust) onrendabel gemaakt. Slijtage onderdelen als de lagers en het kruis zijn onbereikbaar gemaakt door de buitentrommel te verlijmen ipv deelbaar te houden. Bij versleten lagers moet dus het complete trommeldeel vervangen worden, wat ongeveer net zoveel kost als een nieuwe machine.

Bij aziatische machines is dit niet het geval? Helaas noemde hij daarbij alleen samsung, lg en daewoo

Zijn er dan geen ouderwets goed gebouwde machines? In die richting moet je dan alleen denken aan asko en miele, maar dan alleen de high-end prijzige exemplaren

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:55
Ik (eenpersoons huishouden) was al jaren met een simpele Whirlpool. Wel grote trommel en 1600 toeren.
Zoiets als deze, hier zit nog 1 jaar garantie op, alleen dekseltje aan de voorkant is er af, maar een ander stukje plastic ervoor maken is niet zo moeilijk. Als het ding 3 jaar mee gaat dan heb je voor minder dan 100 euro per jaar een machine die prima wast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Goed, je hebt hier waarschijnlijk niks aan maar..

Ik ben ook 1p dus weinig was. Ik koop al jaren het goedkoopste wat er is :P

Ik heb 8 jaar gedaan met een Nordland van It's ( ja ja, wie kent dat nog ), 8 jaar met een van de goedkoopste Beko's van Coolblue en nu met een goedkope LG van Coolblue welke nu al een nieuwe motor/trommel onder garantie heeft ontvangen na 1 jaar gebruik, nu 4 jaar oud.

Deze machines waren allemaal onder 300 euro, Nordland en Beko echt nieuw en de LG en een tweede kans met een krasje en dus die reparatie onder garantie.

Mijn keuzes zijn vaak om zo min mogelijk elektrische extra's erop te hebben maar tegenwoordig zit dat overal op, hence LG..

Ik zeg gewoon de goedkoopste kopen wetende dat hij na de garantie stuk gaat, elk jaar extra is meegnomen en reparatie is heel vaak duurder dan een nieuwe onder de 300,-

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 12-03-2026 22:28 ]

Wear Sunscreen!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:04
Voor een 1 persoonshuishouden een wasmachine aanraden onder of tegen de €300 is wel een leuke uitdaging. Het klopt dat er een tijd is geweest waarbij bijna alle apparaten onrepareerbaar werden gemaakt. Doel was om dan een nieuwe te kopen.
In principe is alles te repareren, de vraag is wat je er voor wilt betalen. Een reparatie van €500 voor een €300 machine is natuurlijk niet rendabel.
Je vraagt wat voor machines te kopen. Tja ik zou persoonlijk voor de witgoedhandel gaan die beschadigde machines verkoopt als je een kras op de zijkant niet erg vind. Weet namelijk niet waar de machine komt te staan. Er zijn ook witgoed handelaren die redelijk nieuwe machines verkopen en daar ook garantie op geven.
V.w.b. de dingen waarbij je weg moet blijven komt autodose direct bij mij op. Op de een of andere manier zijn die systemen nog echt niet volwassen en gaat het vaak stuk. Verder moet je van een €300 machine niet de allernieuwste snufjes en online mogelijkheden verwachten (al snap ik het appje dat de wasmachine klaar is nog steeds niet).
Bedenk dat machines uit 2000 ook de was schoon kregen, zonder autodose, ecobubble en appjes.

Neem er 1 met minimaal 1400-1600 toeren centrifuge dit omdat je geen droger hebt dan wil je de was uit de machine al zo droog mogelijk hebben.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:43

dragonhaertt

@_'.'

Koop de goedkoopste BEKO met brushless motor (volgens mij noemen ze die 'smart inverter motor')
Dan geef je misschien 100-150 euro meer uit dan je initiële budget, maar dan heb je een nieuwe relatief goede wasmachine.
Het liefste eentje met fysieke knoppen zonder al dat touchscreen gedoe.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1