Beste gasloze sww opstelling - beperkte ruimte.

Pagina: 1
Acties:

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:35
Ik heb sinds 2021 een hybride WP (Bosch Compress 7400i 5kW monoblock ) die ik volgens mij redelijk goed waterzijdig heb ingeregeld. Het CV-bedrijf op de ketel heb ik uitgezet, en de WP houdt het huis sindsdien prima op 20,5 (ik hou het verbruik een beetje bij, de laatste 2149 kWh (meerdere jaren) hebben 9686kWh warmte opgeleverd, dus een COP van 4,5). Huis is een 2-1-kap met vvw beneden en in de badkamer en we verwarmen eigenlijk alleen die ruimtes. Dat zal ca. 100m2 zijn. Slaapkamers hebben Jaga Strada radiatoren, maar die staan allemaal altijd dicht. Op de slaapkamers (4 stuks) hangen airco’s, zodat snel een beetje bijverwarmen daarmee ook makkelijker is. Totale inhoud van het huis rond de 650m3.

Tapwater doen we nog op gas. Dat is zo’n 270m3 per jaar. Nu wil ik toch een keer van het gas. Een aparte oplossing voor alleen SWW lijkt mij handig, omdat een all-e WP die zowel CV als SWW doet, al snel overgedimensioneerd zal zijn voor CV. En de functies loskoppelen is ook niet gek gelet op mogelijke storingen.

De installatie locatie is alleen wat beperkt. Ik heb een ‘cv-hok’ op zolder waar nu de CV, binnendeel WP en MV-box hangen. De hoogte onder de schuine kap is beperkt (zal iets van 1,75m max zijn). De meest voor de hand liggende oplossing als een Atlantic Explorer past hier qua hoogte niet. Maar ik heb wel richting de 300 liter warm water nodig met een gezin met 3 kinderen. Een aparte liggende WP-boiler zou dan een oplossing zijn, maar dat is kennelijk nogal nadelig voor het rendement. Iemand tips?

[ Voor 19% gewijzigd door The Legend op 12-03-2026 10:03 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:19

Carboy54

Duurzaamheid coach

The Legend schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:52:
Ik heb sinds 2021 een hybride WP (Bosch Compress 7400i 5kW monoblock ) die ik volgens mij redelijk goed waterzijdig heb ingeregeld. Het CV-bedrijf op de ketel heb ik uitgezet, en de WP houdt het huis sindsdien prima op 20,5. Huis is een 2-1-kap met vvw beneden en in de badkamer en we verwarmen eigenlijk alleen die ruimtes. Dat zal ca. 100m2 zijn. Totale inhoud van het huis rond de 650m3. Tapwater doen we nog op gas. Dat is zo’n 270m3 per jaar. Nu wil ik toch een keer van het gas. Een aparte oplossing voor alleen SWW lijkt mij handig, omdat een all-e WP die zowel CV als SWW doet, al snel overgedimensioneerd zal zijn voor CV. En de functies loskoppelen is ook niet gek gelet op mogelijke storingen. De installatie locatie is alleen wat beperkt. Ik heb een ‘cv-hok’ op zolder waar nu de CV, binnendeel WP en MV-box hangen. De hoogte onder de schuine kap is beperkt (zal iets van 1,75m max zijn). Een aparte liggende WP-boiler zou dan een oplossing zijn, maar dat is kennelijk nogal nadelig voor het rendement. Iemand tips?
Een H-WPV vat van Itho met warmtewisselaar en pomp met hoog rendement tot max 270 liter

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• The Legend
Carboy54 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:54:
[...]

Een H-WPV vat van Itho met warmtewisselaar en pomp met hoog rendement tot max 270 liter
Ik lees hier op GoT toch vaak dat horizontale boilers zo slecht zijn voor het rendement, valt dat in jouw ervaring dan wel mee? En dit is dus alleen een boiler, daar moet dan dus nog een WP los bij. Een ventilatie-WP zou niet slecht uitkomen, omdat het platte dak buiten al vol staat met de monoblock en 2 airco-buitendelen.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:19

Carboy54

Duurzaamheid coach

The Legend schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:09:
[...]

Ik lees hier op GoT toch vaak dat horizontale boilers zo slecht zijn voor het rendement, valt dat in jouw ervaring dan wel mee? En dit is dus alleen een boiler, daar moet dan dus nog een WP los bij. Een ventilatie-WP zou niet slecht uitkomen, omdat het platte dak buiten al vol staat met de monoblock en 2 airco-buitendelen.
Die koppel je aan de warmtepomp. Kijk maar op Itho forum met uitstekende ervaringen

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• The Legend
Carboy54 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Die koppel je aan de warmtepomp. Kijk maar op Itho forum met uitstekende ervaringen
Maar wat is dan ‘de warmtepomp’? :) Toch niet de bestaande monoblock? Die kan het cv-bedrijf wel aan, maar als die in de winter ook tapwater moet gaan doen dan red ‘ie het niet.

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-03 21:18
Kunnen je airco's niet meehelpen?

• The Legend
Taxi645 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 03:17:
Kunnen je airco's niet meehelpen?
Nee, die hangen alleen op de slaapkamers en die verwarmen we überhaupt niet. Ik geef wel de voorkeur aan een gescheiden systeem. Ten eerste omdat je wat minder afhankelijk bent als een apparaat defect gaat (de Nefit/Bosch WP lag er vorig jaar januari en februari uit en heb toen op gas verwarmd) en ten tweede omdat een WP in de basis natuurlijk veel minder rendement haalt voor SWW. Dat combineren in 1 systeem heb ik nooit echt begrepen. Die Qvantum van hierboven leek me wel mooi, maar die is te groot voor op zolder. En een andere plaats is niet goed mogelijk zonder mega verbouwing, omdat je de warmwaterleiding natuurlijk niet kunt afdoppen op zolder ivm legionella.

De meest voor de hand liggende oplossing als een Atlantic Explorer past hier qua hoogte niet. Maar ik heb wel richting de 300 liter warm water nodig met een gezin met 3 kinderen.

[ Voor 25% gewijzigd door The Legend op 12-03-2026 09:56 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@The Legend je hebt een eigen topic in plaats van een post in een ander topic over speciek warmtepompen zonder buitendeel.

Wise enough to play the fool

• The Legend
teacher schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:37:
@The Legend je hebt een eigen topic in plaats van een post in een ander topic over speciek warmtepompen zonder buitendeel.
Thx! Dat had ik zelf kunnen bedenken :Y

@teacher Zou een titel change nog kunnen? Iets als: Laatste stap naar gasloos, welke oplossing voor alleen SWW met beperkte opstelruimte

[ Voor 19% gewijzigd door The Legend op 12-03-2026 09:52 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Korter!

• The Legend
Beste gasloze SWW-oplossing in beperkte opstelruimte.

Anders, mand! @teacher

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 12-03-2026 11:30 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:02
Als het vat liggend moet, dan zijn er 2 opties die je aan de WPV-H kan hangen... Monoblock buitendeel of een Hewalex / vergelijkbaar SWW-makend binnendeel met lomp grote ventilatiekanelen naar buiten,

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 12-03-2026 12:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:30
Weet iemand of er concrete cijfers zijn over het lagere rendement van een liggend tov een staand vat?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

The Legend schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:18:
Beste gasloze SWW-oplossing in beperkte opstelruimte.

Anders, mand! @teacher
Oehhhh tempting...

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-04 23:27
The Legend schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:52:
Een aparte oplossing voor alleen SWW lijkt mij handig, omdat een all-e WP die zowel CV als SWW doet, al snel overgedimensioneerd zal zijn voor CV.
Kan je een warmtepomp voor SWW is overgedimensioneerd voor CV toelichten?

In de meeste gevallen is een All-E warmtepomp die gedimensioneerd is voor CV prima geschikt om elke dag een boilervat tot 200-300L te verwarmen tot ong 60 °C. Dit even los gezien van je beperkte ruimte voor een boilervat van die omvang en evt het loskoppelen ivm mogelijke storingen.
Dit is omdat een warmtepomp (vrijwel) nooit wordt gebruikt als doorstromer.

Wellicht dat ik iets over het hoofd zie.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:03

DropjesLover

Dit dus ->

The Legend schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Maar wat is dan ‘de warmtepomp’? :) Toch niet de bestaande monoblock? Die kan het cv-bedrijf wel aan, maar als die in de winter ook tapwater moet gaan doen dan red ‘ie het niet.
Gaat met een 3-weg klep, waarna je warmtepomp op hoogste temperatuur over het boilervat gaat pompen, in plaats van door je normale verwarming.
Je sww opwarmen duurt nog geen half uurtje, zo lang kan je wel verwarming missen :)

Dat draait al 8 jaar zo bij ons thuis met een (split) Loria 6010.

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 12-03-2026 16:56 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:03

DropjesLover

Dit dus ->

marvel27 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:27:
Weet iemand of er concrete cijfers zijn over het lagere rendement van een liggend tov een staand vat?
Je zou meer kortsluitstroom hebben tussen je koude aanvoer en warme uitvoer van water begrijp ik.
Maar je hebt ook dat het water in je vat minder temperatuurverschil tussen onder en boven heeft, dus een "homogenere" temperatuurverdeling.
Bij ons verticale vat zit de temperatuursensor halverwege en zie je duidelijk de temperatuur linear zakken gedurende de dag, redelijk ongeacht wel/niet douchen. En dan bij 41°C en je gaat dan douchen, knalt de temperatuur omlaag. Net op de temperatuur dat de warmtepomp weer bij gaat stoken :')

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• The Legend
Lawrentz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:50:
[...]

Kan je een warmtepomp voor SWW is overgedimensioneerd voor CV toelichten?

In de meeste gevallen is een All-E warmtepomp die gedimensioneerd is voor CV prima geschikt om elke dag een boilervat tot 200-300L te verwarmen tot ong 60 °C. Dit even los gezien van je beperkte ruimte voor een boilervat van die omvang en evt het loskoppelen ivm mogelijke storingen.
Dit is omdat een warmtepomp (vrijwel) nooit wordt gebruikt als doorstromer.

Wellicht dat ik iets over het hoofd zie.
Ja dat weet ik eigenlijk niet. Ik ging ervan uit dat het vermogen voor SWW hoger moet zijn, omdat de temperatuur ook een stuk hoger moet zijn. Ik merk in de echte winter (dagen vorst) dat de WP wel op z’n tenen loopt. Een aanvoertemperatuur hoger dan 35 graden haalt ie dan niet meer. Als je op zo’n dag ook een 300l boiler naar 60 graden wil stoken geeft dat voor mijn gevoel problemen. Los nog van driewegkleppen die kunnen falen e.d. Vorig jaar heeft de WP in januari en februari stil gelegen ivm een defecte printplaat en kon ik nog met gas verwarmen en douchen. Als ik van het gas ga, vind ik het wel een fijn idee dat CV en SWW systemisch gescheiden is, zodat een defect of storing niet direct alles platlegt.

Klopt mijn aanname trouwens dat de SWW oplossing wel op zolder ‘moet’ ivm de bestaande leidingen die nu vanaf de ketel de dekvloer ingaan naar de badkamer en verder?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:27:
De meest voor de hand liggende oplossing als een Atlantic Explorer past hier qua hoogte niet.
Ik heb een 300L vat op een plateau boven de zoldertrap geplaatst. Vereist wel een constructieberekening maar met mijn nokhoogte van 4,5 was daar ruimte zat. Warm- en koudwaterleiding ligt om de hoek, tegen het trapgat was een scheidingsmuur geplaatst, waar voorheen de gasketel zat (nu de WP binnenunit).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je het over Atlantic hebt, er is een split versie met buitenunit die een stuk vlotter verwarmt dan een Explorer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01-04 23:27
The Legend schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Ja dat weet ik eigenlijk niet. Ik ging ervan uit dat het vermogen voor SWW hoger moet zijn, omdat de temperatuur ook een stuk hoger moet zijn. Ik merk in de echte winter (dagen vorst) dat de WP wel op z’n tenen loopt. Een aanvoertemperatuur hoger dan 35 graden haalt ie dan niet meer. Als je op zo’n dag ook een 300l boiler naar 60 graden wil stoken geeft dat voor mijn gevoel problemen. Los nog van driewegkleppen die kunnen falen e.d. Vorig jaar heeft de WP in januari en februari stil gelegen ivm een defecte printplaat en kon ik nog met gas verwarmen en douchen. Als ik van het gas ga, vind ik het wel een fijn idee dat CV en SWW systemisch gescheiden is, zodat een defect of storing niet direct alles platlegt.
Ter ondersteuning twee formules die je mogelijk kunnen helpen bij het berekenen van het opwarmen van water.
Zolang je vermogen toevoegt wordt het koude water opgewarmd, even los gezien van het gespecificeerde warmteverlies van het boilervat, tussentijds gebruik en je geduld.

Formule voor berekening van de benodigde energie om water op te warmen.
Q = (c * m * dT) / 3600 s
Formule voor berekening van de benodigde tijd om water op te warmen.
t = Q / P
Gebruikte eenheden
Q = Thermische energie kWh]
m = massa [kg]
c = Soortelijke warmte van water (4,186 kJ/K.kg)
dT = temperatuurverschil tussen warm water en koud water [K]
P = Vermogen van je warmtepomp [kW]
t = tijd [h]
Klopt mijn aanname trouwens dat de SWW oplossing wel op zolder ‘moet’ ivm de bestaande leidingen die nu vanaf de ketel de dekvloer ingaan naar de badkamer en verder?
Ik denk dat dit afhankelijk is van de situatie.
Zelf wil ik het niet omdat het warme water dan eerst naar zolder moet en dan om het trapgat terug naar de badkamer op de slaapetage.
Alleen een flinke verbouwing zou dit bij mij kunnen oplossen, of ik moet de leiding op de muur plaatsen, en dat zie ik niet zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Lawrentz op 12-03-2026 20:39 ]

Pagina: 1