• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:48
Ik ben op zoek naar een goede back-up oplossing voor mijn PC (4x4TB SSD, met zo'n 5-8 TB aan data die ik wil backuppen, met name foto's). Ik heb al een online back-up via Backblaze (en ik maak af en toe een back-up op een externe HDD buitenshuis), maar dat voelt nog niet helemaal solide. Mijn doel is vooral om een goed back-up systeem te maken (wat nog een jaar of 10 mee kan) voor wanneer bv een SSD het begeeft.

Is dit een goede optie voor mijn use case?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
2Interne harde schijvenWD Red Plus (512MB cache), 12TB€ 323,-€ 646,-
1NasUgreen NASync DXP4800 Plus€ 579,-€ 579,-
Totaal€ 1.225,-
Het idee zou dan zijn om de PC automatisch te laten back-uppen naar de NAS HDDs (in RAID 1). 12TB is daarvoor voorlopig ruim voldoende en ik heb nog 2 bays vrij voor toekomstige uitbreiding. Daarnaast hou ik de Backblaze-optie voor offsite back-up.

Gaat dit werken of is er een beter alternatief?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad een goed idee om nog een extra schakel in de keten op te nemen.

In principe volstaat wat je als basis hebt uitgezocht. Een kleine zoekopdracht toont dat Ugreen ook kan migreren van RAID1 naar 5 wanneer je extra schijven toevoegt, dus je hebt ook een prima upgradepad qua capaciteit als je meer nodig hebt in de toekomst.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• James71
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-03 13:41
(jarig!)
Kijk ook eens naar de UNAS producten van Ubiquity
Voor budget van 1.200 EUR heb je daar de UNAS2 met 2x 24TB HD

Losse unit zonder HD's kost je 216,59 EUR, heb je al die toeters en bellen die UGREEN/Synology en Co je bieden werkelijk nodig of gaat het om de opslag?

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-03 12:42
Zelf een goede ervaring met mijn dxp6800 , de Ugreen NAS heeft prima capaciteiten voor je use case, zelfs veel meer dan dat. Wellicht wil je van de NAS je main storage maken ipv de backup, zo kun je altijd bij je data en kun je je fotos ook mooi inzien via bijvoorbeeld immich.

• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:48
maffiabaas schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:24:
Zelf een goede ervaring met mijn dxp6800 , de Ugreen NAS heeft prima capaciteiten voor je use case, zelfs veel meer dan dat. Wellicht wil je van de NAS je main storage maken ipv de backup, zo kun je altijd bij je data en kun je je fotos ook mooi inzien via bijvoorbeeld immich.
Ik zit er inderdaad over te denken om die extra functionaliteit ook te gaan gebruiken. Wellicht ook als vervanging voor Dropbox.

Welke software kan ik het beste gebruiken om back-ups te maken van de PC naar de NAS? Ik zie o.a. Duplicati, AOMEI, EaseUS, Veeam, Syncthing en ik neem aan dat UGreen zelf ook software heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door eighty-four op 12-03-2026 22:49 ]

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 23:05
Ik heb een tijd geleden voor het eerst een nas gekocht en ben tevreden met mijn Qnap. Alles draait als een zonnetje. Het kostte even wat tijd om in te verdiepen (ik had 0ervaring en nauwelijks kennis) maar als het staat dan draait het ook.
Hier werkt het als back up van de pc en twee iphones plus nog een ipad.

Hier was de grootste motivatie om voor een nas te gaan dat we van de amerikaanse bigtech af wilde en weg bij Onedrive.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• maffiabaas
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-03 12:42
eighty-four schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:37:
[...]

Ik zit er inderdaad over te denken om die extra functionaliteit ook te gaan gebruiken. Wellicht ook als vervanging voor Dropbox.

Welke software kan ik het beste gebruiken om back-ups te maken van de PC naar de NAS? Ik zie o.a. Duplicati, AOMEI, EaseUS, Veeam, Syncthing en ik neem aan dat UGreen zelf ook software heeft.
Ugreen heeft idd ook zelf software al gebruik ik liever die van derde. Voor compressed backups is Duplicati een goede optie! Syncthing is een fijn programma voor een spiegel van je bestanden gelijk bruikbaar, maar indien in twee richtingen niet echt een backup.
Pagina: 1