Whatsapp account geblokkeerd door Meta koppelingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:18

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Topicstarter
Het WhatsApp account van mijn vrouw is onbereikbaar geworden doordat Meta een van de gekoppelde Insta-accounts heeft geblokkeerd. Nu zijn de blokkering van de Instagram en ook gekoppelde Facebook accounts prima te overzien, maar WhatsApp niet meer beschikbaar hebben is erg lastig.

Een korte omschrijving voor wat mij nu bekend is:

Afgelopen zaterdag werd plotseling het gebruik van Whatsapp onmogelijk gemaakt door deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rkEXTU6xWPGzZp9MWks_C-e0X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9zARVyHxQVnrmJ71madOf8I.jpg?f=fotoalbum_large

Nu bleek dat mijn vrouw een tijdje geleden had geprobeerd een status te delen op Whatsapp en blijkbaar heeft dit er onbewust voor gezorgd dat Whatsapp gekoppeld kan worden aan Facebook en Instagram.

Omdat ze op haar werk ook zo nu en dan een Instagram/Facebook update doet op de accounts van haar werk, is er ook hier een koppeling ontstaan, waarschijnlijk begin dit jaar. Deze ontstond per ongeluk, hier kreeg ze een notificatie van ze heeft daarna, dacht ze, die koppeling weer verwijderd. Nu, met deze blokkering, blijkt dat dit niet het geval is en alles nog steeds gekoppeld stond.

We kwamen er al snel achter dat het Instagram bedrijfsaccount van haar werk om een voor ons onbekende reden geblokkeerd was en een leeftijdsverificatie vereist. Haar bazin heeft dit afgelopen zaterdag geprobeerd te regelen met haar ID kaart. Echter is dat account nu permanent gesloten, zonder verdere uitleg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xf6YuH-U5nTvHK1dCmHgrOU_W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6YntSj6VxXoj7lx7caXbVCy.jpg?f=fotoalbum_large

Er kan dus niet meer ingelogd worden op Instagram, Facebook of Whatsapp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMWVjvMsV1EGqSGMy3xKf6ak9gY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F40f3wmPOedVSyRbb5T6HDpX.png?f=user_large

Het Whatsapp account lijkt dus nu afhankelijk te zijn van Instagram en vraagt nog steeds om die eerdere leeftijdsverificatie op Instagram. Echter is dat niet meer mogelijk.

Mijn vraag is: Wat kunnen we nu nog doen om Whatsapp weer werkend te krijgen?

Een ander telefoonnummer is een uiteindelijke oplossing, maar proberen we liever te voorkomen.

We hebben contact geprobeerd te leggen met Meta, maar hebben geen reactie ontvangen. Hetzelfde geldt voor Facebook.

Van Whatsapp kregen we wel reactie, namelijk:
I'm here to help you. I understand you're having issues with your WhatsApp account being linked to other Meta accounts. However, I can't assist with unlinking your WhatsApp account from other Meta accounts or provide a phone call to discuss the issue.

If you're unable to access your account, it might be caused by a ban due to a Facebook or Instagram ban. Violating Meta's Terms of Service or policies on your Facebook or Instagram account could cause you to lose access to your WhatsApp account. If this happens, you should appeal the decision on the platform where your account was disabled. We can't restore your WhatsApp account until your Facebook or Instagram account is reinstated. For more information, visit the Facebook or Instagram Help Center.

If you're seeing a message stating your account cannot use WhatsApp, you can request a review in the app from the same screen to appeal the ban. If you do not see an option to request a review, it means the ban is final and cannot be appealed.

Learn more in this Help Center article.
Hopelijk weet iemand nog andere opties die we kunnen proberen uit te voeren.

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Alle reacties

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 12:55
Heftig dit. Was mij er niet van bewust dat dit een mogelijkheid was, en met name ook dat je slachtoffer kan zijn door handelingen van anderen.

Ik dacht dat er een vergelijkbare casus was waar met de Digital Services Act in de hand een casus was gewonnen, maar daar kan ik geen link vinden.

De DSA is denk ik wel relevant. Deze casus is in ieder geval bekend en je zou melding kunnen maken bij de AP en de ACM

Kun je via Meta niet direct iets voor elkaar krijgen, dan kun je altijd overwegen om een kort geding aan te spannen.

ps allemaal antwoorden waar je waarschijnlijk niet op zit te wachten ben ik bang.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het wordt toch wel duidelijk vermeld:
Violating Meta's Terms of Service or policies on your Facebook or Instagram account could cause you to lose access to your WhatsApp account. If this happens, you should appeal the decision on the platform where your account was disabled. We can't restore your WhatsApp account until your Facebook or Instagram account is reinstated.
Verder is het één bedrijf met één overkoepelende set voorwaarden (die van Meta) en dan individueel nog wat aanvullingen per platform. Verder loop je nu gewoon tegen de kostenbesparingen aan, voordat je een persoon spreekt ben je al duizenden keren door een AI te woord gestaan.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:15
Dit soort koppelingen zijn natuurlijk vervelend. Maar voor zover ik weet bij Meta schering en inslag, ze knopen alles aan elkaar. En als er iets geblokkeerd wordt heeft dat vaak ook consequenties voor andere meta diensten. Terwijl de boel herstellen bij Meta helaas vaak zeer lastig is.

Als je met Meta verder wil, vermoed ik dat dit via instagram spelen zoals Meta's eigen ToS ook aangeeft het beste is, al kan dit weer lastig zijn omdat het blijkbaar niet het account van de je vrouw is, waardoor Meta mogelijk daarover niet meer je vrouw zal willen communiceren.

Alternatief als je minder aan Meta gebonden wil zijn, wat 'out-of-the-box' denken en dit moment zien als goed begin om helemaal uit het meta ecosysteem te stappen en over te stappen op een alternatief.

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:18

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Topicstarter
We zullen nog eens een poging doen Instagram te contacten. De grootste 'fout' is in dit geval wel het koppelen van alle diensten geweest.

We weten tot op heden niet wat de blokkade getriggerd heeft. Maar dat doet er voor ons ook niet zoveel toe, want geblokkeerd is geblokkeerd op dit moment.

Ik ben groot voorstander van het niet gebruiken van Meta diensten. Echter daar vanaf stappen is nog best lastig met Appgroepen voor de school van de kinderen, van hun sportclub, etc. Veel loopt niet meer via de mail, maar gaat alleen via Whatsapp.

Voor de korte termijn lijkt een prepaid telefoonnummer als tweede SIM en dat maar gebruiken voor Whatsapp een oplossing. Intussen hebben al redelijk wat mensen in de nabije omgeving Signal ook in gebruik genomen. We gaan wel zien hoever we komen.

Mochten we wat bereiken bij de 'mensen' van Meta, laat ik het weten.

Andere ideeën blijven welkom! :)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja dat koppelen hebben wel meer van die grote jongens ernstig last van. Als je niet heel goed oplet wordt alles aan elkaar geknoopt en met elkaar verweven. Google is er ook heel goed net als Microsoft. succes met het uit elkaar halen van alles.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1