[Azure] 12 maanden Gratis VM, toch worden kosten opgebouwd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 11:29

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
Hoi tweakers,
Allereerst: wellicht dat dit soort vragen waarschijnlijk vaak gesteld worden, dus excuses als ik iets overduidelijks over het hoofd zie. Ik heb echt grondig gezocht, maar ik snap het nog steeds niet helemaal.

Ik heb een paar dagen geleden een Azure-account aangemaakt om de basis beter te leren (ter voorbereiding op AZ-900). Door mijn werk heb ik al wat praktijk ervaring, dus het is niet helemaal nieuw voor mij. Toch zou ik graag gebruik willen maken van de 12 maanden gratis VM-service om wat te experimenteren en labs/oefeningen te doen.

Als ik naar de pagina met gratis services kijk, zie ik dat de volgende specificaties gratis zijn:

750 hours each of B1s, B2pts v2 (Arm-based), and B2ats v2 (AMD-based) burstable VMs

Ik heb daarna nog wat extra onderzoek gedaan en begrepen dat bepaalde schijven nodig zijn om binnen de gratis limieten te blijven. Daarom heb ik gekozen voor:

-Standard SSD LRS – 127 GB
-Standard B2ats v2

Daarnaast heb ik niets extra’s ingesteld zoals:
  • Premium disks
  • Standard public IP (Standard SKU)
  • Backup
  • Extra disks
Ik dacht dat alles goed stond, maar na een paar dagen zie ik dat er toch kosten worden opgebouwd. In Cost Analysis zie ik dat het vooral om storage en networking gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XfIdxSY05QNoVeHvNdYplzzL9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJPrf6dgwDV6pQqKllobyuts.png?f=fotoalbum_large

Betekent dit dat deze VM dus niet gratis is en dat ik na mijn 30-dagen trial en het verbruik van de credits moet gaan betalen? Of worden deze kosten door Microsoft nog “gedekt” na de trialperiode?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze VM daadwerkelijk gratis blijft en dat ik hem 12 maanden kan gebruiken?

Nog wat extra specificaties:

Operating system: Windows (Windows Server 2022 Datacenter)
VM generation: V2
VM architecture: x64
Hibernation: Disabled
Availability zone: 1

Size: Standard B2ats v2
vCPUs: 2
RAM: 1 GiB

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je meer dan 100GB uitgaand internet verkeer genereert betaal je wel kosten. Zelfde geldt voor storage transactions
En ja die moet je dan dus gaan betalen. 750 uur betekent dat je VM iets meer dan 1 maand 24x7 aan kan staan. Er is meestal wel iets van uitgaand Internet verkeer, al is het maar telemetry. Gebruik je ook RDP toegang naar je VM of andere applicaties/diensten dan kan het sneller oplopen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De vm (cpu mem) zal gratis zijn, de rest niet.

Ip, storage, backup zijn dus zaken die geld kosten.

Als je voor een MS partner werkt kun je vragen of ze een subscriptie kunnen geven aan je (weet even de exacte naam niet), daarmee krijg je 150$ tegoed per maand.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
akimosan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:32:
Als je meer dan 100GB uitgaand internet verkeer genereert betaal je wel kosten. Zelfde geldt voor storage transactions
En ja die moet je dan dus gaan betalen. 750 uur betekent dat je VM iets meer dan 1 maand 24x7 aan kan staan. Er is meestal wel iets van uitgaand Internet verkeer, al is het maar telemetry. Gebruik je ook RDP toegang naar je VM of andere applicaties/diensten dan kan het sneller oplopen.
Zover ben ik nog niet omdat ik het pas enkele uurtjes heb gebruikt (eigenlijk alleen de VM aangezet en rondgeklikt voor 5 min), dus dat zal het niet zijn. Heb het account pas een paar dagen geleden aangemaakt.
ZeRoC00L schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:50:
De vm (cpu mem) zal gratis zijn, de rest niet.

Ip, storage, backup zijn dus zaken die geld kosten.

Als je voor een MS partner werkt kun je vragen of ze een subscriptie kunnen geven aan je (weet even de exacte naam niet), daarmee krijg je 150$ tegoed per maand.
Aha. Ik hoorde net op reddit iemand die hetzelfde zei. Ik vind het dan wel een beetje misleidende 'reclame', gezien dat je toch echt diskspace nodig zal hebben om een VM te gebruiken. :+ Dus een gratis VM voor 12 maanden... niet echt dus.

Dankjewel in ieder geval!

[ Voor 31% gewijzigd door Fl0yd op 12-03-2026 16:29 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Microsoft Learn heeft ook best prima ingebouwde lab omgevingen voor hun Azure materiaal, dat was toen ik vorig jaar m’n AZ104 heb gedaan wel zo en dat kostte dus niets.

Als je je boterham verdient met Azure zou je werkgever zoiets gewoon moeten dekken, trouwens, maar dat is een andere discussie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Fl0yd

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
nelizmastr schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:44:
Microsoft Learn heeft ook best prima ingebouwde lab omgevingen voor hun Azure materiaal, dat was toen ik vorig jaar m’n AZ104 heb gedaan wel zo en dat kostte dus niets.

Als je je boterham verdient met Azure zou je werkgever zoiets gewoon moeten dekken, trouwens, maar dat is een andere discussie.
Late ractie, maar die ingebouwde lab omgeving is helaas niet meer beschikbaar.
https://learn.microsoft.c...ox-is-no-longer-available

En ik ben het met je eens over dat laatste, echter ligt het wat lastiger/complexer (werk bij een gemeente).

Intussen heb ik een 2e trial account gemaakt (2e creditcard voor aangevraagd). Niet helemaal kosher, maar ik kan vooruit.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Fl0yd schreef op woensdag 1 april 2026 @ 00:24:
[...]
Intussen heb ik een 2e trial account gemaakt (2e creditcard voor aangevraagd). Niet helemaal kosher, maar ik kan vooruit.
Microsoft maakt het inderdaad niet makkelijk(er)....

Ik ben overigens maar overgestapt op een eigen pay-as-you-go subscription voor mijn labs en studieomgevingen. Door dat wat slim te doen en resources uit te schakelen of te verwijderen vallen de kosten allemaal wel wat mee.

Tip: ik gebruik zelf veel teraform om labomgevingen uit te rollen, en laat de teraform code door AI (claude) genereren. Ik omschrijf in claude wat ik functioneel nodig ben, en claude genereert de code. (geef overigens wel in de prompt mee dat het zo kostenefficient mogelijk moet ;) ).Na een "studiesessie" gooi simpelweg de resourcegroup weg.

Mijn duurste examenvoorbereiding was het Azure Networking examen, wat in totaal op een euro of twaalf uitkwam. En dat kwam voornamelijk vanwege de relatief dure Premium Firewall(s) die onderdeel zijn van het examen. (En die twaalf euro zou ik evt. nog kunnen declareren bij mijn werkgever)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:52

Blokker_1999

Full steam ahead

En voor hen die een my.visualstudio.com subscreiption hebben via de werkgever is de kans groot dat je dan 50 dollar aan tegoed hebt in de tenant van je werkgever om mee te spelen. Daarnaast kan je ook een eigen test tenant opzetten met zo een subscription, maar daar kunnen dan wel weer geen betaalde resources in verbruikt worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:34
Fl0yd schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:27:

Aha. Ik hoorde net op reddit iemand die hetzelfde zei. Ik vind het dan wel een beetje misleidende 'reclame', gezien dat je toch echt diskspace nodig zal hebben om een VM te gebruiken. :+ Dus een gratis VM voor 12 maanden... niet echt dus.
Dit is alvast een mooie eerste les in de cloud! :+
Precies waarvoor het allemaal zo ondoorzichtig ontworpen is. En elke keer dat je ook maar een toetsaanslag of muisklik doet in portal.azure.com moet je dit in je achterhoofd meenemen.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Blokker_1999 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:44:
En voor hen die een my.visualstudio.com subscreiption hebben via de werkgever is de kans groot dat je dan 50 dollar aan tegoed hebt in de tenant van je werkgever om mee te spelen. Daarnaast kan je ook een eigen test tenant opzetten met zo een subscription, maar daar kunnen dan wel weer geen betaalde resources in verbruikt worden.
Is dat wel zo? In het verleden heb ik vanuit een vorige werkgever een visual studio subscription gehad, en kon die prima gebruiken in mijn eigen tenant. En generiek, als een subscription aan een tenant gekoppeld is, dan kun je deze gewoon consumeren.

Zou ook raar zijn om development subscriptions alleen maar beschikbaar te stellen in een produktie-tenant.

Dat een subscription gekoppeld is aan je zakelijke account, maakt niet uit. Dat zakelijke account ontsluit je wel via een guest-account naar je eigen tenant. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04 09:29
Question Mark schreef op woensdag 1 april 2026 @ 16:01:
[...]

Is dat wel zo? In het verleden heb ik vanuit een vorige werkgever een visual studio subscription gehad, en kon die prima gebruiken in mijn eigen tenant. En generiek, als een subscription aan een tenant gekoppeld is, dan kun je deze gewoon consumeren.

Zou ook raar zijn om development subscriptions alleen maar beschikbaar te stellen in een produktie-tenant.

Dat een subscription gekoppeld is aan je zakelijke account, maakt niet uit. Dat zakelijke account ontsluit je wel via een guest-account naar je eigen tenant. ;)
Yup, de subscription met de 150 euro Azure credits die je maandelijks krijgt met een VS subscription via je werkgever (met MSDN dingen erbij of hoe dat tegenwoordig ook mag heten) is gewoon over te hevelen naar een andere tenant.
Zo heb ik de betreffende Azure subscription ook overgezet naar mijn privé development E5 tenant (waar ik vervolgens mijn werk account weer als guest heb: en door een bug uit het verleden heb ik er nog een 2e subscription aan hangen die ook maandelijks met 150 euro wordt aangevuld dus 300 euro aan Azure credits maandelijks verspreid over 2 subscriptions).

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-04 23:20
Blokker_1999 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:44:
Dat is inderdaad zo als je een MSDN Platforms of een Visual Studio subscription claimed met je werk-account (dat gekoppeld is aan de productionele EntraID van het bedrijf). Deze kun je wel weer via een transfer overzetten naar je eigen/persoonlijke tenant. Bij mijn werkgever hebben we, om dit te voorkomen, aangegeven dat je deze met een eigen persoonlijke email-account moet claimen. Voor accountablility/tracability hebben we dan wel het notification email adres op het zakelijke mailadres staan.

Is een goede manier om te starten met Azure, zeker als je het kan combineren met het Microsoft 365 Developer Program. Als je daar voor in aanmerking komt (is helaas niet meer zo open als in het verleden) een mooie manier om 25x Microsoft 365 E5 te verkrijgen. Door misbruik is het gebruik hiervan helaas beperkt tot VS subscribers, bepaalde partner groepen of Premier/Unified klanten. Zelf ben ik nog "grandfathered" uit de periode voor deze regels maar anders zou ik als subscriber/Unified klant wel in aanmerking komen. Kan voor de TS interessant zijn om na te gaan of zij een dergelijk contract hebben.

Voor wat betreft de kosten die gemaakt worden kan je uit het plaatje opmaken waar de kosten in zitten; primair de storage en zo te zien wat netwerk-kosten. En ja, die zou je dus zelf moeten betalen als je trial-sub afloopt.

Vooral bij die storage zul je even goed moeten opletten: de documentatie geeft aan 2 disken à 64GB (categorie P6). De P6 categorie is wél PremiumSSD_LRS... En wees je bewust dat in dit geval 2x P6 niet betekend 1x P10 (128GB).

Free Services - Storage:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cyyo8dR.png
Storage classes/tiers:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QiXMldC.png
Killah_Priest schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:01:

[...]
Zo heb ik de betreffende Azure subscription ook overgezet naar mijn privé development E5 tenant (waar ik vervolgens mijn werk account weer als guest heb: en door een bug uit het verleden heb ik er nog een 2e subscription aan hangen die ook maandelijks met 150 euro wordt aangevuld dus 300 euro aan Azure credits maandelijks verspreid over 2 subscriptions).
Herkenbaar, die bug heb ik hier ook >:) :9B
Daarnaast hebben we de baas bereid gevonden om gewoon een subscription in een aparte tenant beschikbaar te stellen voor training & test doeleinden. Uiteraard zijn daar wel regels voor en 1 daarvan is bijv. zoals @Question Mark aangeeft het gebruik van Terraform om omgevingen snel en reproduceerbaar op te spinnen en uiteraard is het niet de bedoeling dat er zaken langdurig draaien.

[ Voor 6% gewijzigd door Clueless op 06-04-2026 22:10 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1