[Azure] 12 maanden Gratis VM, toch worden kosten opgebouwd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-03 21:38

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
Hoi tweakers,
Allereerst: wellicht dat dit soort vragen waarschijnlijk vaak gesteld worden, dus excuses als ik iets overduidelijks over het hoofd zie. Ik heb echt grondig gezocht, maar ik snap het nog steeds niet helemaal.

Ik heb een paar dagen geleden een Azure-account aangemaakt om de basis beter te leren (ter voorbereiding op AZ-900). Door mijn werk heb ik al wat praktijk ervaring, dus het is niet helemaal nieuw voor mij. Toch zou ik graag gebruik willen maken van de 12 maanden gratis VM-service om wat te experimenteren en labs/oefeningen te doen.

Als ik naar de pagina met gratis services kijk, zie ik dat de volgende specificaties gratis zijn:

750 hours each of B1s, B2pts v2 (Arm-based), and B2ats v2 (AMD-based) burstable VMs

Ik heb daarna nog wat extra onderzoek gedaan en begrepen dat bepaalde schijven nodig zijn om binnen de gratis limieten te blijven. Daarom heb ik gekozen voor:

-Standard SSD LRS – 127 GB
-Standard B2ats v2

Daarnaast heb ik niets extra’s ingesteld zoals:
  • Premium disks
  • Standard public IP (Standard SKU)
  • Backup
  • Extra disks
Ik dacht dat alles goed stond, maar na een paar dagen zie ik dat er toch kosten worden opgebouwd. In Cost Analysis zie ik dat het vooral om storage en networking gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XfIdxSY05QNoVeHvNdYplzzL9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJPrf6dgwDV6pQqKllobyuts.png?f=fotoalbum_large

Betekent dit dat deze VM dus niet gratis is en dat ik na mijn 30-dagen trial en het verbruik van de credits moet gaan betalen? Of worden deze kosten door Microsoft nog “gedekt” na de trialperiode?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze VM daadwerkelijk gratis blijft en dat ik hem 12 maanden kan gebruiken?

Nog wat extra specificaties:

Operating system: Windows (Windows Server 2022 Datacenter)
VM generation: V2
VM architecture: x64
Hibernation: Disabled
Availability zone: 1

Size: Standard B2ats v2
vCPUs: 2
RAM: 1 GiB

Alle reacties

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je meer dan 100GB uitgaand internet verkeer genereert betaal je wel kosten. Zelfde geldt voor storage transactions
En ja die moet je dan dus gaan betalen. 750 uur betekent dat je VM iets meer dan 1 maand 24x7 aan kan staan. Er is meestal wel iets van uitgaand Internet verkeer, al is het maar telemetry. Gebruik je ook RDP toegang naar je VM of andere applicaties/diensten dan kan het sneller oplopen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De vm (cpu mem) zal gratis zijn, de rest niet.

Ip, storage, backup zijn dus zaken die geld kosten.

Als je voor een MS partner werkt kun je vragen of ze een subscriptie kunnen geven aan je (weet even de exacte naam niet), daarmee krijg je 150$ tegoed per maand.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Fl0yd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-03 21:38

Fl0yd

Dovahkiin

Topicstarter
akimosan schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:32:
Als je meer dan 100GB uitgaand internet verkeer genereert betaal je wel kosten. Zelfde geldt voor storage transactions
En ja die moet je dan dus gaan betalen. 750 uur betekent dat je VM iets meer dan 1 maand 24x7 aan kan staan. Er is meestal wel iets van uitgaand Internet verkeer, al is het maar telemetry. Gebruik je ook RDP toegang naar je VM of andere applicaties/diensten dan kan het sneller oplopen.
Zover ben ik nog niet omdat ik het pas enkele uurtjes heb gebruikt (eigenlijk alleen de VM aangezet en rondgeklikt voor 5 min), dus dat zal het niet zijn. Heb het account pas een paar dagen geleden aangemaakt.
ZeRoC00L schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:50:
De vm (cpu mem) zal gratis zijn, de rest niet.

Ip, storage, backup zijn dus zaken die geld kosten.

Als je voor een MS partner werkt kun je vragen of ze een subscriptie kunnen geven aan je (weet even de exacte naam niet), daarmee krijg je 150$ tegoed per maand.
Aha. Ik hoorde net op reddit iemand die hetzelfde zei. Ik vind het dan wel een beetje misleidende 'reclame', gezien dat je toch echt diskspace nodig zal hebben om een VM te gebruiken. :+ Dus een gratis VM voor 12 maanden... niet echt dus.

Dankjewel in ieder geval!

[ Voor 31% gewijzigd door Fl0yd op 12-03-2026 16:29 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Microsoft Learn heeft ook best prima ingebouwde lab omgevingen voor hun Azure materiaal, dat was toen ik vorig jaar m’n AZ104 heb gedaan wel zo en dat kostte dus niets.

Als je je boterham verdient met Azure zou je werkgever zoiets gewoon moeten dekken, trouwens, maar dat is een andere discussie.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold