Vast internet en mobiel abonnement in België

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Welke providers voor vast internet en welke mobiele telefonie providers zijn aan te raden in België?

Ik ga ongeveer een jaar in een huurwoning in België en ik heb begrepen dat met name vast internet anders (duurder) is dan in Nederland. En het lijkt me ook beter om daar een abo voor mobiele telefonie te nemen.

De Belgische providers ken ik helemaal niet, dus alle tips zijn welkom. Dan ga ik op basis daarvan verder uitzoeken wat het precies gaat worden.

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-03 21:16
En wat heb je allemaal zelf al gevonden?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:15
https://www.aanbieders.be/telecom/

https://www.mijnvergelijker.be/telecom/

Het is dat LMGTFY niet zo lekker meer werkt maar bovenstaande links zouden moeten helpen. Succes :) .

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
Hangt ook een beetje af van waar je gaat wonen.
Midden in een stad, of op een buitenwijk?

De grote (dure) spelers zijn Proximus en Telenet.
Daar onder heb je Orange, Mobile Vikings, Scarlet, Digi (redelijk nieuw, nog niet veel goeds van gehoord), ...
Als je huurwoning al een fiber aansluiting heeft heb je nog wat meer opties.
om exacte prijzen te weten ga je idd bovenstaande links moete gebruiken met je exacte locatie.

Wat is je reden om ook een mobiel abo te nemen? roaming kost niets in de EU, dus niets houd je tegen om je NL nummer te houden. Tenzij je provider moeilijk gaat doen over langdurig in het buitenland te zijn.

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Deathaspire schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:52:
Hangt ook een beetje af van waar je gaat wonen.
Midden in een stad, of op een buitenwijk?

De grote (dure) spelers zijn Proximus en Telenet.
Daar onder heb je Orange, Mobile Vikings, Scarlet, Digi (redelijk nieuw, nog niet veel goeds van gehoord), ...
Als je huurwoning al een fiber aansluiting heeft heb je nog wat meer opties.
om exacte prijzen te weten ga je idd bovenstaande links moete gebruiken met je exacte locatie.

Wat is je reden om ook een mobiel abo te nemen? roaming kost niets in de EU, dus niets houd je tegen om je NL nummer te houden. Tenzij je provider moeilijk gaat doen over langdurig in het buitenland te zijn.
Ah dat is zo, roaming vanuit NL kost daar niets. Dan is er idd geen reden om met mijn mobiel over te stappen. Thanks, al één ding gereed.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:39
Ik heb zelf een Nederlands abonnement aangehouden en een base-0 abonnement erbij voor Belgen die mij willen bellen.

Dan kan je heel Europa gratis bellen en base 0 is postpaid, zolang je niet belt betaal je niet, en je simkaart verloopt nooit :D

Belgen die naar NL nummer bellen betalen veel, dus hun dank gaat groot zijn voor je Belgische nummer.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 12-03-2026 08:33 ]

• PeterDeTweaker
  • Niet online
Andros schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:45:
https://www.aanbieders.be/telecom/

https://www.mijnvergelijker.be/telecom/

Het is dat LMGTFY niet zo lekker meer werkt maar bovenstaande links zouden moeten helpen. Succes :) .
Dank voor de links, hier lukt het wel mee!

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:13
99ruud99 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:33:
Belgen die naar NL nummer bellen betalen veel, dus hun dank gaat groot zijn voor je Belgische nummer.
Hier zit dus een regeltje achter dat ik totaal niet wist en niet begrijp :D

Als Belg: als ik in het buitenland zit (EU), kost bellen mij niets extra, naar welk EU land ik ook bel.
Ben ik in Belgie en bel ik naar het buitenland (EU), kost het mij wel extra..??.

welke ezel heeft die regel bedacht?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:39
De ezels in brussel :)

Nu snap je waarom ik 2 simkaarten heb, 1 om zelf mee te bellen met abbo en 1 met postpaid. (Geen prepaid want dan verloopt de simkaart na 6 maanden geen tegoed laden oid).

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:15
En dat is overigens een Europese regel, geen Belgische. De Europese ezels hebben alles dichtgetimmerd wat roaming betreft. Uitgaand bellen en sms'en is geen roaming dus dat staat er buiten. Mocht je met je NL nummer in NL naar een ander land bellen dan betaal je ook meer.

• RonnieKo
Andros schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:48:
Mocht je met je NL nummer in NL naar een ander land bellen dan betaal je ook meer.
Ligt aan je abbo. Er zijn providers die dat ook "vrij" hebben gegeven. In mijn RED-abbo zit nog de optie van 100 minuten per maand naar het buitenland. Bij kpn staat op de website:
Zit bellen in en naar het buitenland in mijn bundel?
Bellen vanuit de EU
Bellen vanuit een land in de EU naar Nederland of naar een ander land in de EU valt binnen je abonnement.

Bellen naar de EU
Met een Mobiel abonnement valt bellen vanuit Nederland naar een buitenlandsnummer in de EU ook binnen je abonnement.
Zo zullen mogelijk meer providers zijn die het opgenomen hebben in hun abbo.

• RonnieKo
Deathaspire schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:52:
Daar zijn voorwaarden voor. Zie daarvoor de voorwaarden van je huidige provider. Meestal is dat maximaal 3 maand achter elkaar dat een Nederlands nummer niet op het Nederlands netwerk hoeft aan te melden. Daarna kunnen mogelijk kosten voor het gebruik van het buitenlands netwerk in rekening worden gebracht.

• PeterDeTweaker
  • Niet online
RonnieKo schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Daar zijn voorwaarden voor. Zie daarvoor de voorwaarden van je huidige provider. Meestal is dat maximaal 3 maand achter elkaar dat een Nederlands nummer niet op het Nederlands netwerk hoeft aan te melden. Daarna kunnen mogelijk kosten voor het gebruik van het buitenlands netwerk in rekening worden gebracht.
Goed om te weten, dank!
In mijn geval blijf ik een aantal keer per week in NL komen, dus dan zou het weinig problemen geven.

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:18
Ik zit zelf in een Belgische huurwoning en heb een Belgische sim-only genomen omdat er een beperkt aantal diensten is die alleen +32 accepteert. Yoin is bijvoorbeeld erg goedkoop en snel geregeld. Niet iedereen biedt al e-sim aan, maar zij bijvoorbeeld wel.

Voor internet heb ik lang Tadaam gebruikt, dit is een 5G-modem van het type dat onlangs ook in Nederland gelanceerd is. Was binnen 2 dagen geleverd én aangesloten. Er zit ook TV-bij, maar zonder Nederlandse kanalen, mocht je die zoeken. Tadaam activeren moest bijvoorbeeld met een Belgisch gsm-nummer, dus ik was blij dat ik die had.

Tadaam is niet supersnel, maar meer dan genoeg voor één persoon, inclusief thuiswerken en videobellen. Voordeel ook was dat ik het kon meenemen toen ik verhuisde binnen België.

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

• PeterDeTweaker
  • Niet online
AntiPasta schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:26:
Ik zit zelf in een Belgische huurwoning en heb een Belgische sim-only genomen omdat er een beperkt aantal diensten is die alleen +32 accepteert. Yoin is bijvoorbeeld erg goedkoop en snel geregeld. Niet iedereen biedt al e-sim aan, maar zij bijvoorbeeld wel.

Voor internet heb ik lang Tadaam gebruikt, dit is een 5G-modem van het type dat onlangs ook in Nederland gelanceerd is. Was binnen 2 dagen geleverd én aangesloten. Er zit ook TV-bij, maar zonder Nederlandse kanalen, mocht je die zoeken. Tadaam activeren moest bijvoorbeeld met een Belgisch gsm-nummer, dus ik was blij dat ik die had.

Tadaam is niet supersnel, maar meer dan genoeg voor één persoon, inclusief thuiswerken en videobellen. Voordeel ook was dat ik het kon meenemen toen ik verhuisde binnen België.
Klinkt goed, vooral handig dat het een 5G modem is. Dat kun je overal zo neerzetten.

• Stefferke
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-03 13:45
Is de COAX kabel aanwezig zou ik gaan voor heytelecom. Is B merk van Orange werkt super hier.
29€ momenteel met promo voor ongelimiteerd internet. Heb ik zelf.

Is er enkel een tel lijn aanwezig, Scarlet is het B merk van Proximus.

Of Tadaam zoals eerder aangegeven door anderen. Werkt ook goed bij kennisen. Ze hebben ook een data only e sim kaart die je kan gebruiken in te gsm mocht dat handig zijn bv.
Pagina: 1