NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:34:
[...]
NEN 1010 is
geen wet, maar een richtlijn. Dat komt ook hier nog regelmatig voorbij. Voor TS is het niet de vraag hoe we hem een verbouwing kunnen aandoen, maar hoe hij het zo veilig mogelijk kan herstellen.
Door eea te markeren en een brug over twee groepen te zetten is het grootste probleem opgelost en kan wanneer de boel weer open moet dit alsnog hersteld worden.
100% ideaal? Nee. Veilig: zo te zien aan de reacties wel.
Elke norm is geen wet.
De wet zegt dat je het bouwbesluit moet volgen.
Het bouwbesluit zegt dat je aan de NEN1010 moet voldoen, of gelijkwaardige veiligheid moet kunnen aantonen.
De NEN1010 zegt dat twee groepen in één buis, en een gedeelde aarde, niet veilig is.
Die discussie ga ik hier verder ook niet meer voeren, die is al 100 keer gedaan en dit zijn de feiten.
Wil je daarvan afwijken dan moet je dat vooral doen, maar de uitspraak van zijn elektricien dat dit niet mag, is gewoon correct.
Zelf zou ik kijken of ik hier één groep van kan maken, of desnoods een 3-fase groep (met geschikte automaat)
Voor zover ik me kan herinneren is het wel toegestaan om een 3-fase groep op te splitsen zonder onderverdeler, zolang de labeling duidelijk is.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.