Vraag

• Dennis!90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:23
Mogen twee groepen op één kabel op deze manier gemonteerd zijn? Dit is in het verleden door een elektricien uitgevoerd. Vandaag was voor een klein klusje een ander aanwezig, die stelde dat het niet mocht op deze manier.

Wie heeft er nu gelijk? En als het niet 'mag', wat zijn de risico's / is wijsheid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWExQPaaNi1Gd2Q8JmTvupGgB7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPKb1PXhecTJfbu8VzgWPb1A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEfodmzyT33s5aqCEIkg7T-gxrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeDRxi89rQLfoOgcLFyVYhjU.jpg?f=fotoalbum_large

Meer technische installatie wordt het niet => schopje

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 11-03-2026 22:29 ]

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik snap 'm niet.
Is dat een 6-aderige kabel ofzo?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
5x 2,5mm² kabel...

en nee.. mag niet

404 Signature not found

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Wat bedoel je exact met 2 groepen op 1 kabel?

Bedoel je 2 stopcontacten? Dat mag prima.

Bedoel je dat je in de schuur nog een groep kastje hebt hangen? Mag ook prima.

Of bedoel je inderdaad 5x 2.5 mm die gesplitst wordt zonder extra groepenkast?

• Dennis!90
Juup schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:20:
Ik snap 'm niet.
Is dat een 6-aderige kabel ofzo?
Geen idee, hoezo?

Ik heb de ballen verstand van elektra. Weet alleen wel dat het twee groepen in de meterkast zijn.
SMSfreakie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:22:
5x 2,5mm² kabel...

en nee.. mag niet
Wat is hiervan een eventueel risico? De ene groep staat een wasmachine op met max 2300 watt, de ander wordt max met 500 watt belast.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:23
Wat er waarschijnlijk gedaan is
Met een 5-aderige kabel zijn twee eenfasige groepen gemaakt:
Groep 1: L1 + N (+ PE)
Groep 2: L2 + N (+ PE)

De nulgeleider wordt gedeeld
Waarom dit niet mag
1. Gedeelde nulgeleider is gevaarlijk

Bij twee groepen op één gedeelde N kan bij het uitschakelen van één automaat nog steeds spanning op de nul staan via de andere nog actieve groep.

Iemand die denkt veilig te werken aan "uitgeschakelde" groep 1, kan toch geraakt worden.
2. Aardlekschakelaar werkt niet correct
Als er een aardlekschakelaar per groep zit, meet die alleen de stroom van zijn eigen fase maar de gedeelde nulstroom loopt er ook doorheen. Dit geeft valse aansturing of juist geen aansturing bij een echt lek.
3. Overbelasting nulgeleider
Bij gelijktijdige belasting van beide groepen draagt de gedeelde N de gecombineerde stroom.
De automaten beveiligen elk alleen "hun" fase de nul is onbeveiligd.

Bij 2× 16A op twee stopcontacten kan de N in theorie 32A moeten voeren op 2,5mm² (max. ~26A).

4. Herkenbaarheid
De installatie is niet eenduidig traceerbaar: één kabel, twee groepen een volgende elektricien (zoals vandaag) weet niet wat hij aantreft.

De tweede elektricien heeft gelijk.
De eerste heeft het werkend gemaakt, maar niet conform de norm. De kern van het probleem zit niet in de kabeldikte (2,5mm² is op zichzelf prima), maar in de gedeelde nulgeleider
dat is de NEN 1010-overtreding die ook een veiligheidsrisico vormt.

Oplossing:
twee aparte kabels trekken
elk op een eigen automaat en eigen nul. Dan is de situatie volledig conform.

• Dennis!90
99ruud99 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:27:
Wat bedoel je exact met 2 groepen op 1 kabel?

Bedoel je 2 stopcontacten? Dat mag prima.

Bedoel je dat je in de schuur nog een groep kastje hebt hangen? Mag ook prima.

Of bedoel je inderdaad 5x 2.5 mm die gesplitst wordt zonder extra groepenkast?
Denk dat die gesplitst is dan. Beide stopcontacten hebben een aparte groep in de meterkast.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dennis!90 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Wat is hiervan een eventueel risico? De ene groep staat een wasmachine op met max 2300 watt, de ander wordt max met 500 watt belast.
Niemand verwacht dat twee stopcontacten in dezelfde behuizing van een andere groep komen. Dus bij onderhoud schakel je een groep uit waardoor het bovenste stopcontact spanningsloos is en je gaat er dan van uit dat degene er onder ook spanningsloos is. Maar dat is die niet want het is een tweede groep.
Dit kan je oplossen door de zekeringen/automaten te koppelen met een balkje, dan kan je ze niet onafhankelijk van elkaar uit zetten.

• jadjong
  • Niet online
d-vine schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:29:
Groep 1: L1 + N (+ PE)
Groep 2: L2 + N (+ PE)

Waarom denk je dat de nulgeleider gedeeld wordt? Vijf aders, twee keer L, twee keer N en nog een PE.

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 20:33
je kan er van alles van maken maar volgens de norm mag het niet.
omdat het niet overzichtelijk is en gevaarlijk.
maar dat zien de hobby elektriciens hier wel anders want ja wat kan er gebeuren hoogstens krijg je een dood klap.
maar daar weet je dan toch niets meer van.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:07
.

[ Voor 99% gewijzigd door No Hands op 11-03-2026 20:36 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jadjong
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:36:
[...]

omdat er anders 1 stopcontact geen randaarde heeft?
Het is juist de randaarde die je deeld. ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:07
jadjong schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Het is juist de randaarde die je deeld. ;)
vandaar dat ik mijn onzin al weggehaald had

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
d-vine schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:29:
[..]
Even daargelaten dat dit niet mag (uitgezonderd een zogenaamde gekoppelde kookplaat groep), zie ik geen enkele logische aanname dat de nulgeleider gedeeld wordt.

• Dennis!90
Maar oplossing is dus een nieuwe kabel trekken (niet heel happig op omdat er dan flink wat meters stoep moet worden opengebroken..). Of zou het koppelen van de automaten in de meterkast ook voldoende zijn?

Ik heb niet te maken met verhoogt brandgevaar of iets in die richting? Want dan sluit ik direct de boel ff af.

[ Voor 21% gewijzigd door Dennis!90 op 11-03-2026 20:42 ]

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:08
Heb je 2 groepen nodig? Anders zet je de twee stopcontacten toch gewoon met 3 aders op dezelfde groep. Dan gebruik je gewoon 2 aders niet en vervalt ook die automaat in de meterkast.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dennis!90 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:41:
Maar oplossing is dus een nieuwe kabel trekken (niet heel happig op omdat er dan flink wat meters stoep moet worden opengebroken..). Of zou het koppelen van de automaten in de meterkast ook voldoende zijn?

Ik heb niet te maken met verhoogt brandgevaar of iets in die richting? Want dan sluit ik direct de boel ff af.
ALS de nulkabel gedeeld wordt (zou echt dom zijn) EN als het een behoorlijk lange kabel is EN als je twee hoog vermogen apparaten lang tegelijk aanzet zou het link kunnen worden.

Maar als de aarde "gedeeld" is (wat echt 1000x logischer is), is het vooral niet conform de norm en gevaarlijk omdat het niet snel te begrijpen is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dennis!90
Mania-92 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:45:
Heb je 2 groepen nodig? Anders zet je de twee stopcontacten toch gewoon met 3 aders op dezelfde groep. Dan gebruik je gewoon 2 aders niet en vervalt ook die automaat in de meterkast.
Verleden wel, nu en in de toekomst niet meer. Komt max nog geen 3000 watt op samen.

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:27
Als t netjes is gemaakt is het nu niet direct gevaarlijk, Maar t is wel iets dat je op wil lossen, omdat het onoverzichtelijk is en daarmee gevaarlijk kan worden voor wie er aan gaat werken.

Wat @Mania-92 zegt lijkt me een prima pragmatische oplossing.

• Dennis!90
JvS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:50:
[...]

ALS de nulkabel gedeeld wordt (zou echt dom zijn) EN als het een behoorlijk lange kabel is EN als je twee hoog vermogen apparaten lang tegelijk aanzet zou het link kunnen worden.

Maar als de aarde "gedeeld" is (wat echt 1000x logischer is), is het vooral niet conform de norm en gevaarlijk omdat het niet snel te begrijpen is.
Kan ik dat makkelijk zien?

Max 2300watt wasmachine in de ene en soms max 500watt aan spul in de ander. Kabel zal ongeveer 20 meter zijn schat ik.

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-03 21:21
Het verdient niet de schoonheidsprijs maar ik heb weleens gezien dat men dan een 2x230V fornuisgroep plaatst, met de gedachte dat de kabel geheel spanningsloos wordt gemaakt omdat beide 'groepen' dan uit gaan. Daar zou ik mee kunnen leven

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Dus er lopen gewoon meerdere kabels ? Maar de stopcontacten zitten gewoon stom gemonteerd?

Mijn oplossing: zet ze uit elkaar, bijvoorbeeld 1 achter wasmachine, en geef ze duidelijke naam (wasmachine en droogtrommel oid, en dan zelfde naam in meterkast bij de groep).

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:08
99ruud99 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:56:
Dus er lopen gewoon meerdere kabels ? Maar de stopcontacten zitten gewoon stom gemonteerd?

Mijn oplossing: zet ze uit elkaar, bijvoorbeeld 1 achter wasmachine, en geef ze duidelijke naam (wasmachine en droogtrommel oid, en dan zelfde naam in meterkast bij de groep).
Op de foto is duidelijk te zien dat het een enkele 5x2.5mm2 kabel is.

Ik zou het gewoon installeren als ware het een 3x2.5mm2 kabel is op een enkele groep en net doen alsof die 2 aders niet bestaan. Dat heeft een elektricien binnen 10 minuten geregeld en als je aan één groep voldoende hebt lijkt me dat ook helemaal prima.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38

Cheezus

Luiaard

Nee, één kabel waar de aders over twee groepen zijn verdeeld. Zoals @Mania-92 al zegt: gewoon één groep van maken, dat is de goedkoopste oplossing en dan heb je weer een normale situatie.

• Dennis!90

Nee er loopt één kabel vanuit de meterkast naar die twee stopcontacten. En beide stopcontacten zijn een aparte groep.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:24
jadjong schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Waarom denk je dat de nulgeleider gedeeld wordt? Vijf aders, twee keer L, twee keer N en nog een PE.
Omdat je van ganser harte hoopt dat er maar één kleur voor de nulgeleider gebruikt wordt?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Dennis!90
Mania-92 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Op de foto is duidelijk te zien dat het een enkele 5x2.5mm2 kabel is.

Ik zou het gewoon installeren als ware het een 3x2.5mm2 kabel is op een enkele groep en net doen alsof die 2 aders niet bestaan. Dat heeft een elektricien binnen 10 minuten geregeld en als je aan één groep voldoende hebt lijkt me dat ook helemaal prima.
Als dat mogelijk is, dan lijkt me dat inderdaad de beste optie. Heb ik ook weer een groep extra vrij, kan nooit kwaad met het oog op de toekomst.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tenzij de tweede Nul goed blauw getaped is voor de kleur... Maar dan nog mag het niet.

@Dennis!90 Het veiligste is de tweede monteur vragen of hij van de twee groepen één kan maken. Aangezien je aangeeft niet over de 3000W te gaan is dat heel goed mogelijk én past het op die manier weer in de norm. Die norm is niet voor niets, die zorgt ook voor jouw veiligheid. Het klusje om dit juist aan te sluiten is prima te doen, vergt weinig inspanning van de installateur, de vraag is of die er tijd voor wil en kan maken.

• Dennis!90
Ik kan wel stellen dat ik blij mag zijn dat de factuur (ondanks twee herinneringen van onze kant) voor deze klus nooit verstuurd is. Wellicht wel handig ook ff het ander werk van hem te laten nakijken..

Ja, het was en is wel door een echte elektricien aangelegd uit ons dorp.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:22
Zitten de twee zekeringsautomaten naast elkaar? En worden de automaten alleen gebruikt voor deze twee stopcontacten? Je zou dan zo'n brug over de automaten kunnen plaatsen: https://www.sandervunderi...b-sn201b16-automaten.html
Neem wel een brug die past bij het merk automaat.

Onder de volgende voorwaarden is het volgens mij wel toegestaan:
  • De automaten zijn gekoppeld, zodat je met één handeling de kabel af kan schakelen, en duidelijk is dat het dezelfde leiding is. Je maakt eenzelfde soort groep als bij een kookplaat vaak wordt toegepast.
  • De nul mag uiteraard niet gedeeld worden in de kabel. Ik ga er van uit dat b.v. de grijze fasedraad omgekleurd is naar een tweede (blauwe) nul.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Een goede automaat kan wel 3600 watt aan en springt er ook op tijd uit bij overbelasting.

Dus de 2 stopcontacten terug brengt naar 1 automaat in de meterkast.
Dit kan met de bestaande kabel, alleen moet je dan 2 aders niet gebruiken.
Maar even goed aangeven met een label en tekening in de meterkast welke kleur aders je wel gebruikt, bij voorkeur blauw, bruin en geel/groen.

Voor de zekerheid kan je eventueel de niet gebruikte aders afdoppen met een lasdop.

[ Voor 10% gewijzigd door djmuggs op 11-03-2026 21:35 ]

ICE ICE Baby

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het werkelijk twee losse groepen zijn dan mag het niet.

Dan moet of:
- De twee automaten gekoppeld zijn met een beugel tot (2x P+N) kookgroep
- Dat stopcontact (en alle eventuele tussenliggende dozen) gemarkeerd zijn dat er twee voedingen zijn.

Laatste niet zo'n fan van. Maar als je ABB automaten hebt is er makkelijk een beugel op te zetten. Heb je het vermogen eigenlijk niet nodig zou je het ook op één groep kunnen doen. Gezien het er al ligt zou ik dan gewoon het stopcontact zo laten en gewoon de twee paar in een enkele autmaat doen.

@StevenK Dan zou ik even opletten bij (1-fase) kookgroepen, daar is de 2e N heeeeeel vaak grijs. Wat ook gewoon mag.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:18
Wij hebben ook 2 stopcontacten (maar dan naast elkaar) die op 2 groepen zitten en dat mag ook zolang ze geen kabels delen. Dit is heel gebruikelijk op de plek waar je een wasmachine en wasdroger zet.

Veel mensen doen een aanname dat de nul bijvoorbeeld gedeeld is. Er is maar 1 oplossing voor, controleer dat. Dat de nul wordt gedeeld is niet gebruikelijk en dat mag ook inderdaad niet. Maar daar ga ik ook niet standaard van uit.

Zet beide groepen uit, pak een schroevendraaier en haal de kap eraf, maak een foto ervan en plaats die hier. Als je beide groepen uit hebt staan dan staat er geen stroom meer op en kun je veilig de kap eraf halen van het stopcontact.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Dennis!90
Zo ziet het er van binnen uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPwN_bHCI0tBw9wpA3VcJBVXKd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2XEAhBeQts5VhgEHo8YARqE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFdJbIBvqZbHSrhlhXcfqW-C2V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djWX612AHZ1SQvCFxchZYvd0.jpg?f=fotoalbum_large

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:14
Dit is hoe Sjakie die wel eens van elektra gehoord heeft het zou doen. Je gaat eigenlijk al nat met de draadkleuren (al is dat het minste probleem). Wat eerder al is aangegeven heb je geen visuele indicatie dat het 2 verschillende groepen zijn. Ik zou toch de stoep weer open breken, een aantal buizen erin leggen (je hebt nooit teveel buizen om spul doorheen te trekken) en opnieuw de stopcontacten monteren maar wel los van elkaar dus geen dubbel stopcontact zoals hier (dus linkerhoek stopcontact op groep 1 en rechterhoek stopcontact op groep 2). En dit voor veiligheidshalve (niet noodzakelijk) zowel in meterkast noteren bij het groepenoverzicht als bij de stopcontacten zelf

edit: over de kwaliteit van de montage zelf heb ik weinig opmerkingen eigenlijk, geen bloot koper ed.

[ Voor 3% gewijzigd door squashedraven op 12-03-2026 08:45 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50
@Dennis!90

Is dit volgens de norm? Zeker niet. Dus installateur heeft inderdaad gelijk.
Dit is wel makkelijk op te lossen door in de groepenkast een brug te plaatsen voor beide groepen:
Afbeeldingslocatie: https://123groepenkast.nl//Files/10/222000/222295/ProductPhotos/448/2071410567.jpeg

Is dan nog steeds niet volgens de norm maar wel veilig. Beide groepen gaan tegelijk uit. Op die manier is het risico praktisch weg. Tevens zou je ook nog wat stikkers kunnen plakken om dit bij het stopcontact en de groepenkast aan te geven.

Bij mij thuis is ook zo de wasmachine/droger aansluiting gemaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door chrisborst op 12-03-2026 08:49 ]

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:22
Even een vraag er wordt hier gezegd dat dit volgens de norm mag. Maar waat staat in de NEN1010 norm dat je de aarde niet mag delen?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
chrisborst schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:47:
@Dennis!90
Beide groepen gaan tegelijk uit. Op die manier is het risico praktisch weg.
Goed om nog even erbij te vermelden: niet bij kortsluiting/overbelasting. Dan gaat maar 1 groep uit (bij het model op jouw foto).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:14
chrisborst schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:47:
@Dennis!90

Is dit volgens de norm? Zeker niet. Dus installateur heeft inderdaad gelijk.
Dit is wel makkelijk op te lossen door in de groepenkast een brug te plaatsen voor beide groepen:
[Afbeelding]

Is dan nog steeds niet volgens de norm maar wel veilig. Beide groepen gaan tegelijk uit. Op die manier is het risico praktisch weg. Tevens zou je ook nog wat stikkers kunnen plakken om dit bij het stopcontact en de groepenkast aan te geven.

Bij mij thuis is ook zo de wasmachine/droger aansluiting gemaakt.
Dit is wel een beetje de beun oplossing om nog erger gebeun te repareren zeg...

• Septillion

Septillion

@chrisborst Dan is het gewoon volgens de norm :)

• janvanhetdak
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:22
Dat het niet slim is om op 1 dubbele wcd twee groepen uit te laten komen is duidelijk. Hier ontstaat een gevaar dat je een fout maakt. Maar dat je over een 5 aderige kabel niet twee groepen mag plaatsen/aansluiten (op dezelfde fase in geval van 3 fase aansluiting) met een gedeelde aarde (PE) dat betwijfel ik nog. En welke norm hier dan wat over zegt?

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:51
Brug in de meterkast, dan wordt het een kookgroep. Daarna de kabels markeren met tape zodat duidelijk is wat wat is. Dit moet aan twee kanten. Is niet meest nette oplossing maar wel de meest goedkope. Andere oplossing is, wanneer dit de schuur is, er een 3 fase aansluiting van maken en dan een onderverdeler in schuur ophangen.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• Septillion

Septillion

WargamingPlayer schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 13:47:
er een 3 fase aansluiting van maken en dan een onderverdeler in schuur ophangen.
Niet nodig bij 3-fase, mag je gewoon splitsen in 3x Schuko.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Zitten de twee groepen wel op dezelfde fase en achter dezelfde aardlekschakelaar?

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1