Synology-task: check WAN-IP met email bij wijziging...

Pagina: 1
Acties:

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-03 21:28

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Ik wil graag een task maken die;

1. Bij opstarten/booten van de NAS een email stuurt wat momenteel het public WAN-IP-adres is
2. Ééns per uur/dag draait om te kijken of er een wijziging is in het WAN-IP-adres en zo ja, een email met notificatie
3. Dit alles op de méést eenvoudige wijze denkbaar: zonder installatie van extra packages, zonder opslag van wijzigingen in extra (log-)files en/of noodzakelijke wijzigingen van CHMOD-rechten op mappen en files.

Ik ben op zoek naar SIMPEL, SNEL en STANDAARD toepasbaar!

Op de Synology heb ik bij Configuratiescherm | Meldingen | Email mijn GMAIL-account ingegeven.
En dat werkt en "test-emails".

Het méést eenvoudige en aantrekkelijke script wat ik heb gevonden was:

#!/bin/sh
# the first check of current ip
ip_current=`curl -silent -L http://checkip.amazonaws.com|tail -n 1`

while :
do
# check current ip
ip=`curl -silent -L http://checkip.amazonaws.com|tail -n 1`
# compare current ip to previous or first check
if [ "$ip" != "$ip_current" ]; then
# notify all members of administrator group
synodsmnotify @administrators "IP has changed" "New IP is $ip"
# email someone through configured notification smtp server
printf "Subject: IP has changed\nNew IP is $ip\n" | sudo ssmtp -vvv your.email@address.com
# set as current ip
ip_current=$ip
fi
# wait ten minutes
`sleep 600`
done

...en dat werkt voor geen meter.
Geen logfiles, geen "resultaten" bij opstarten en óók geen emails.

Maar....het principe van dit script spreekt mij zéér aan (zie mijn wensen).
De vraag is dus: bestaat er inmiddels een beter script?

- Mijn NASjes zijn zéér magere Synology DS418Slim/DS419Slim
- Ik heb eigen domeinen met eigen DNS-controle bij B-Hosted
- Ik wil eenvoudigweg mijn DNS-records handmatig kunnen wijzigen zodra Ziggo mijn publieke WAN-IP adres heeft gewijzigd en ik daarvan een mailtje heb gehad van mijn Synology NAS
- En nee, ik ben géén liefhebber van Dynamische DNS over Synology, No-IP, etc.; ik wil graag naamgeving en redirects zèlf in de hand houden

Is er inmiddels een beter ULTRA-clean! script beschikbaar?

Bij VOORBAAT DANK!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Heb je overwogen om het script te debuggen? Als je het start met
sh -x jouwscriptnaam.sh
kun je zien hoe de flow is.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:48
Denk dat het beter is om je ip naar een bestandje weg te schrijven dan een oneindige loop te draaien. Zou mij niet verbazen als het os van syno je scriptje na x tijd killed (weet niet of dat ook het huidige probleem is, daarvoor mag je even zelf gaan debuggen)

[ Voor 8% gewijzigd door kwibox op 14-03-2026 12:18 ]

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Andere invalshoek: ondersteunt je modem iets van dyndns achtig iets? Mijn modem kan bv periodiek bij [code]https://freedns.afraid.org/[/code] een request doen waarna mn ip/dns daar geüpdatet wordt.

Ah wacht, dan heb je natuurlijk geen notificatie.

[ Voor 13% gewijzigd door Arie- op 14-03-2026 12:24 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:14
Waarom niet gewoon een CNAME-record van je eigen domein naar de Synology DDNS? Dan regelt hij het zelf en heb je alsnog je eigen domeinnaam.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2026 12:27 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23
Ik heb daarvoor in het verleden Cloudflare voor gebruikt:
- DNS onderbrengen bij Cloudflare
- API activeren in Cloudflare
- Om de X-tijd via cronj(ob) een script afschieten die het huidige IP-adres opvraagt en dat via de API naar Cloudflare stuurt.

Bij deze usecase deed ik die controle 1 keer per dag en mocht het IP-adres wijzigen dan werd het ook gelijk in de DNS bijgewerkt. Er zat geen controle op of het IP-adres daadwerkelijk was gewijzigd. In de praktijk bleek het die IP-adres op die specifieke aansluiting eigenlijk niet te veranderen, dus na een half jaar elke dag de DNS updaten zonder het IP-adres te wijzigen heb ik het script uiteindelijk gekilled.

Spel en typfouten voorbehouden

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:45
Waarom zou je dit überhaupt willen? De Synology heeft al een ingebouwde manier om dynamische ip adressen te koppelen aan een statische domeinnaam (hierbij controleert die zelf of je ip adres wijzigd). Als je de meeste diensten via quickconnect verbind dan heb je ook bij de meeste locaties geen problemen als de firewall bepaalde dingen dicht zet. Quickconnect kijkt zelf of een directe verbinding nodig is of dat je via de Synology servers moet verbinden vanwege de firewall. Dit is nog los van de dyndns functionaliteit van Synology zelf.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1