Metalen binnenkozijn stellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-03 22:56
Beste tweakers,

Binnenkort ga ik een nieuwe klik pvc vloer door leggen.
Om het bij de stalen kozijnen (3x) netjes te leggen wil ik deze graag onder de kozijnen door leggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0wLyynC4IvPy4t0WD1xDbEvTWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlRrg8BabIZXYIGs1b0B135B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0i73Fd4E4j3Qd34jVJ3CvEdhnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMWrXil40RiQXkr0vlI4PrZP.jpg?f=fotoalbum_large
Klopt het, dat zoals op de fotos te zien is, dat er nog ruimte is om deze naar boven te schuiven?
Ik vermoed dat het raampje dan eruit moet, is dit iets wat zonder problemen of gebroken glas kan?
De kozijnen zijn gemonteerd in gipsplaat wanden.
Is het dan ook gewoon een kwestie van de dopjes eruit halen en inbusschroeven losdraaien en dan naar boven schuiven?

Alle reacties

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 25-03 16:49
Ik zou ze lekker laten staan. De aansluiting voor je bovenlicht aan de plafond zijde heeft geen ruimte en ik heb het vermoeden dat het klem mechanisme in je kozijn(stijlen) wel eens moeilijk kan gaan doen als je die weer los draait om alles te liften. Verder heb je nu de boel op beton staan waardoor dat ook lekker stevig is onder het gewicht van de deur ook al is het niet heel zwaar maar staal op beton verzakt minder dan staal op pvc denk ik.

Ruitje kan je er waarschijnlijk via de andere kant uit krijgen door de kunststof “glaslatten” te verwijderen met een plamuurmes of iets dergelijks en dan de ruit naar beneden duwen, eventueel met hulp vanaf de andere kant van het glas.

Of je hebt hele andere stalen kozijnen dan ik en dan heb ik niets gezegd 😀

[ Voor 35% gewijzigd door Erebos op 11-03-2026 19:41 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ruitje kan je naar beneden duwen en kantelen, zit met een veermechanisme geklemd.

Verder inderdaad gewoon even klemmen losdraaien en kozijn omhoog schuiven.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:11
Dat iets smallere deel aan de bovenkant kan naar binnen schuiven, die hoogte is dus beschikbaar. Als de kunststof glaslatten verwijderd zijn kan het ruitje naar beneden geduwd en gekanteld worden, samen met het metalen profiel aan de bovenkant (die zit door de veren tegen het plafond aan geklemd).
Ik zie dat dat profiel wel iets te lang is om lager geplaatst te kunnen worden, daar moet een klein stukje af.
Waarschijnlijk moet er ook een strookje van het glas af...

Mijn GPS-collectie