CPU-upgrade Lenovo IdeaPad G700 (i5-3230M → i7-3840QM?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Hoi allemaal,

Ik heb hier een oudere Lenovo IdeaPad G700 staan en overweeg een CPU-upgrade. Voordat ik een processor bestel wil ik even checken of iemand ervaring heeft met dit model.

Laptop:
Lenovo IdeaPad G700

Huidige specificaties:
  • CPU: Intel Core i5-3230M (Ivy Bridge)
  • Socket: rPGA988B (socketed CPU)
  • GPU: NVIDIA GeForce GT720M + Intel HD Graphics 4000
  • RAM: 16 GB DDR3
  • Storage: SATA SSD
De CPU zit onder een dual-heatpipe koeler met het bekende schroefje en lijkt dus gewoon vervangbaar.

Wat ik interessant vond: de G700 is in Nederland ook verkocht met een Intel Core i7-3612QM. Dat is dus al een quad-core Ivy Bridge CPU in dezelfde laptopserie.

Upgrade die ik overweeg:

Intel Core i7-3840QM
  • 4 cores / 8 threads
  • 2.8 GHz base / 3.8 GHz turbo
  • 8 MB cache
  • 45W TDP
  • Ivy Bridge
  • Socket rPGA988B
Mijn vragen:
  • Werkt een i7-3840QM zonder BIOS-issues in deze laptop?
  • Kan de standaard koeling van de G700 een 45W CPU aan?
De laptop heeft inmiddels al 16 GB RAM en een SSD, dus de CPU lijkt eigenlijk de laatste zinvolle upgrade.

Alle ervaringen of tips zijn welkom 🙂

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3Hb-iCyb5z5wUUHei1zvbVIndM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ts5ub8aWOwXimRz1x82oiyTa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door TwingyTwingy op 11-03-2026 16:35 ]

Alle reacties

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:47

Nemesizz

Untouchable

Als ik zo rond kijk qua CPU's die in die G700 series zitten/zaten/kunnen gaan ze eigenlijk niet hoger dan een i7 3632QM, dus dan heb je de kans dat de 3840QM niet gaat werken (cpu compatible list bij laptops is vaak een stuk minder dan bij desktops).

Als de prijs niet te hoog zou je het kunnen proberen, maar zoals gezegd is de 3632QM de snelste waar die laptop mee werd geleverd.

TDP moet wel willen, als ik zo her en der specs lees suppost die wel 45W TDP, maar met een snellere CPU moet je er wel vanuit gaan de laptop wat luidruchtiger word omdat de fans wat meer werk moeten verrichten tov een lichtere CPU.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Nemesizz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:04:
Als ik zo rond kijk qua CPU's die in die G700 series zitten/zaten/kunnen gaan ze eigenlijk niet hoger dan een i7 3632QM, dus dan heb je de kans dat de 3840QM niet gaat werken (cpu compatible list bij laptops is vaak een stuk minder dan bij desktops).

Als de prijs niet te hoog zou je het kunnen proberen, maar zoals gezegd is de 3632QM de snelste waar die laptop mee werd geleverd.

TDP moet wel willen, als ik zo her en der specs lees suppost die wel 45W TDP, maar met een snellere CPU moet je er wel vanuit gaan de laptop wat luidruchtiger word omdat de fans wat meer werk moeten verrichten tov een lichtere CPU.
Super, dankjewel voor je reactie. Dan gaan we het gewoon eens proberen, anders kunnen we altijd nog de 3632QM pakken.

Er is geen whitelist voor CPU's op de BIOS (zoals bij netwerkkaartjes) waar ik rekening mee moet houden toch? Hard afblokken is natuurlijk iets anders dan dat iets technisch vanuit Intel niet wil :P

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
Ik heb hier in de loop der jaren ook heel wat laptop Ivy/Sandy bridge CPU's geüpgradede.
Blijft toch altijd leuk om te doen. :)
Deze sites zijn daarbij dan wel handig:
CPU-Upgrade: Intel Core i7-3632QM (PGA) CPU
CPU-World: Intel Core i7-3632QM (PGA) specifications

Als de koeling niet helemaal toereikend zijn voor de nieuwe CPU kan je altijd nog wat aanpassen in de energie/boost instellingen:

Enable Processor Boost Mode Control in Windows

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large