Vraag

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kenissen van mij zijn onlangs verhuisd naar een nogal achteraf gebied een paar honderd meter over de grens in België.
Binnenshuis is nagenoeg geen mobiele netwerk dekking, buiten hooguit een bare minimum om een enigzins verstaanbaar telefoon gesprek te kunnen voeren.
Ze zitten precies in een blackspot van zowel Nederlandse als Belgische telefonie netwerken.

Ze hebben een KPN en een Vodafone abonnement. Soms zitten ze op het thuisnetwerk, dan weer roamen ze op een Belgisch netwerk. (net wat de telefoon besluit)

Zodoende kwamen ze op het idee om VoWiFi te gaan gebruiken.
Zoals verwacht werkt dit niet rechtstreeks op een Telenet verbinding, providers laten blijkbaar geen VoWiFi clients toe vanuit buitenland.

In plaats van een VPN met Nederlandse IP, dachten we dat dit ook wel zou werken met een Odido Klik&Klaar set met buitenantenne.
Zoals gemeld, ze zitten vlakbij de grens, en inderdaad met de 5G antenne op het dak, gericht naar de (relatief) dichtsbijzijnde Odido mast geeft een heel goed resultaat. 73% signaalsterkte, stabiel en 300+ Mbit netto download.

Als de telefoons hiermee verbonden zijn, zijn ze inderdaad verbonden met Odido internet (dubbelcheck gedaan op whatismyip en Ookla speedtest, en in 5G modem gecheckt of deze daadwerkelijk met een Odido mast is verbonden)
Maar al onze telefoons weigeren VoWiFi te doen.

Deze outdoor Odido 5G set werkte voorheen wel met KPN en Vodafone VoWiFi, maar dan vanuit een andere plaats in Nederland.

Wat doen providers nog meer om het onmogelijk te maken? Lijkt me niet dat VoWiFi clients ook een GPS positie doorgeven? (zowel, zou GPS spoofing het dan fixen?)

Of is er iets van een filter aktief bij de grensmasten Odido dat VoWiFi plaatselijk niet mogelijk maakt?

We proberen te begrijpen wat hier misgaat.
Wellicht dat iemand hier meer ervaring mee heeft?

Alle reacties

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:50

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Als je telefoon op de achtergrond verbonden is met een Belgisch netwerk dan gaat VoWiFi zelfs over de Klik&Klaar niet werken want je toestel is dan technisch nog steeds in België en is VoWiFi niet toegestaan.

Enige optie is om roaming uit te zetten en aan te melden op je NL thuisnetwerk.

Antenne en masten malloot

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:08
Mijn ervaring is dat wanneer je op een Nederlands IP in België (of ergens anders) zit dat VoWiFi dan werkt met een Nederlandse sim zoals hij dat ook in Nederland zou doen. Een VPN kan hier dus mogelijk uitkomst bieden, maar hier gebeurde dat op netwerkniveau vanuit de firewall welke al het verkeer tunnelde.

Hoi

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:18
Ik neem meestal m'n gl.inet travel router mee met VPN naar huis. Iedereen die verbonden is, kan dan gebruik maken van vowifi. Maar een VPN op je telefoon werkt niet.