Vraag

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:38

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Hoi! Een topic wat vast vaak naar voren komt, maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer, en ik hoop dat de medetweaker deze oudgediende enigszins wil helpen -- @Umbrah wil namelijk een warmtepomp!

Een stukje situatie:
  • Woning gebouwd in 2008, twee-onder-één-kap, energielabel A+, voorzien van centrale WTW installatie en een "ook uit 2008" PV installatie (staat ook op het lijstje om te vervangen), volledig op Zuid
  • Momenteel geen vloerverwarming, en ik heb dit de komende ~5jr zeker nog niet in de planning staan, maar ik wil er wel klaar voor zijn.
  • Isolatie vrij goed, door bevingschade (gaat eerder verholpen worden uit de compensatie) wel wat lekkage aan kozijnen voor. Voor = noord.
  • Rijdt elektrisch met laadpaal met loadbalancer, 3x25A aansluiting reeds aanwezig.
  • Gasverbruik januari/nu was wat hoog historisch mede door een griepje, maar 870m3/jaar is niet eens zó slecht.
  • Ik heb dit jaar op ~54 graden celcius gestookt met momenteel een Remeha 28kW ketel -- de ketel komt uit 2022 en is nog niet afgeschreven, maar hij verstookt gas, en daar ben ik klaar mee.
  • Mijn motivaties zijn gedeeltelijk filosofisch (duurzaam, goed voorbeeld), gedeeltelijk financiëel (geopolitiek gas, wonen rondom die regio).
  • Woonoppervlakte is ongeveer 150m2, inhoud zal zo'n 612m3 zijn
  • Koopwoning, relatief behapbare resthypotheek
Ik gok dat ik gezien het verbruik nu en een uitzicht op verbetering in de toekomst met zo'n 6kW wel klaar ben. Hoewel ik nu alleenstaand ben, hoef ik dat natuurlijk niet eeuwig te zijn (dit is mijn "forever huis" min of meer maar m'n glazen bol zegt: "No Signal Input or signal out of range", voordat ik het huis kocht zo'n 3 jaar geleden (ik ben niet nieuw op de woningmarkt maar dit was wel m'n eerste aardgas huis) woonde er een gezin in met 3 kinderen. Er is momenteel een bad aanwezig, maar zelf gebruik ik het nooit (de kat ligt er vaker in dan ik... maine coons zijn gestoord)

Omdat ik ook SWW wil gaan doen in deze situatie gok dat ik voor SWW ook een redelijk vat nodig heb. Er is voldoende plek op de zolder, en voor wat ik kan vinden van de constructie (groothuis stijl woning) is het stevig genoeg.

Ik zoek eigenlijk als eerste de beste uitgave een warmtepomp, met als doel om op korte termijn mijn laatste "fossiele" lijntje door te knippen. Dit moet echter wel aan wat eisen voor mijzelf voldoen:
  • Ik heb nu nog radiatoren, ze zijn welliswaar erg groot (eigenlijk elk vertrek ruimtebreed, vaak tweelaags), maar ik gok toch een buffervat nodig te hebben
  • Ik denk dat ik graag naar een R290 pomp ga, alleen ik mis een beetje een betrouwbare "tweakers pricewatch" waar ik filters kan aanzetten en kan vergelijken, de 6kW is denk ik bij -7 of -10 een wens? Dit is waar mijn kennis tekort schiet...
  • Ik vind het niet erg om tot ik vloerverwarming inbouw (zit nu mooi parket in, maar zodra de katten wat ouder zijn wil ik wel naar PVC, en dat is dan een mooi moment om dat te doen) nét wat minder COP te hebben: ik heb eigen opwek die zelfs in de winter vrij redelijk is, en in theorie kan ik ~60kWh opslaan/bufferen en terugsturen in het net via mijn auto (hoewel een echte batterij ook hoog op het lijstje staat)
  • Ik ben wat wantrouwend naar de installateurssector. Gedeeltelijk omdat ik de bouwsector ken, maar ook genoeg oplichters/beunhazen ken/langs zie komen... ook een van de redenen dat ik hier advies vraag.
  • Een buitenunit kan op het (sterke, verhardde) garagedak, waar de halve buurt hun airco buitenunits hebben neergezet. Alternatief heb ik naast een grote tuin naast de zolder (waar de installatie idealiter komt) ook een balkon. Stilte is wel een gigantische voorkeur: ooit naast iemand gewoont die een jacuzzi warmtepomp op een houten kast zetten en dat heeft mij bijna gebroken (mentaal en fysiek).
  • Ik zoek eigenlijk iets wat bij voorkeur soeverein/cloudvrij en digitaal veilig is. Home Assistant/on prem/RS485/modbus ben ik niet bang voor, heb ooit from scratch een 3D printer met custom PCB's gebouwd.
  • Subsidies zijn erg fijn, al was het maar om de terugverdientijd te verkorten
Mijn voorkeur is een L/W warmtepomp, waarbij ik bij voorkeur de installatie door een externe partij laat uitvoeren.

Paar plattegronden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix-kqig25TvtCUSzavqi6wE9DhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2zF4JoRlMAglHJY0E4dMAyz.jpg?f=fotoalbum_large
De zolder -- hier wil ik idealiter de binnen installatie + vaten opslaan. Het plafond is absurd hoog, en naast de WTW ketel en CV ketel staat hier een wasmachine die eventueel ook naar beneden kan naar de bijkeuken. Het plafond is hier absurd hoog. Het dakterras is een optie voor de buitenunit, het dak van de garage die tot de eerste komt is waarschijnlijk praktischer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igHRJng3zXXZvGsu-ylW4UXFyTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRkngA77YAa16zRAmOyDub5j.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste heeft een praktische kabelkast van de begane grond naar boven, dit sluit rechtstreeks aan op het garage geheel, zowel riool, water, als gas loopt hier door heen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pg6gFDXXQbUvH4ShiUhoqW5_F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YDQA2JbjkNHjLeJx1gQ2j7M.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de compleetheid ook maar de begane grond.

Doel van dit topic is om advies in te winnen, maar uiteraard ook om de reis te delen/terugkoppeling te geven. Mogelijk is mijn situatie standaard, mogelijk is mijn situatie eigenlijk vrij gewoon, maar ik vind het zelf nogal spannend, want ik ben zo'n iemand: "expert in veel dingen, maar eigenlijk in zo veel dingen een authentieke noob"!

Alle reacties

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lastig, ik zou eerst de afgifte (dus vloerverwarming) aanpakken, gezien het stookgedrag (en dus de "welke warmtepomp" vraag) mede afhankelijk is van de afgiftevorm.

Maar:
Welke aanvoertemperatuur doet je ketel nu? Die zou voor een warmtepomp ergens tussen de 30-40 graden zijn idealiter (of, zeker met vloerverwarming, nog lager, maar weinig ketels die dat trekken)
Welke diameter leidingen lopen er van je CV door het huis?
Hoe wil je een groot buffervat/SWW-vat binnen krijgen op zolder?