Apple ecosysteem en integratie

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vorig jaar ben ik (na tig Android telefoons/tablets en windows pc's) begonnen met het switchen naar Apple devices. Begonnen met een iPad 2025 en later een iPhone 17 Pro en een MacBook Air M4. Mijn voornaamste redenen daarvoor waren de kwaliteit/look en feel/doordachtheid van de apparaten, updatebeleid, lange levensduur. Ook het 'beperkte aanbod' van Apple spreekt me wel aan. Je hebt geen keuzestress aan tig verschillende types waarvan de verschillen onduidelijk zijn. En omdat daardoor veel mensen hetzelfde apparaat gebruiken zullen er niet snel gekke bugs zijn die alleen jij ervaart en waar geen oplossing voor te vinden is

Dat gezegd hebbende.. ik hoor ook veel dat als je meerdere devices van Apple hebt, dat het 'zo lekker integreert'. Daarnaar ben ik nog wel een beetje zoekende ;) Ik verwachtte 'magie' zoals dat als ik mijn iPhone naast de nieuwe MacBook leg dat ie automatisch de wallpaper instelt zoals op mijn iPhone en al mijn accounts al heeft ingesteld, maar zo'n feest was het niet en dat moest gewoon handmatig de eerste keer ;) Of dingen als dat ik met mijn iPhone in de buurt kom dat de MacBook ontgrendelt. Lijkt ook niet mogelijk.
Verder zag ik laatst wel dat als ik de telefoon op de speaker wil zetten dat de MacBook er dan ook bij staat als output apparaat. Dat werkte wel goed. Dat is eigenlijk een van de enige dingen die ik tot nu toe gezien heb waarvan ik dacht, dat is handig dat ik alles van Apple heb. En ik las dat je tekst kunt copy pasten tussen je iPhone en Mac. Wel leuke gimmick, maar heb ik nog niet nodig gehad.

Toch ben ik nog wel benieuwd wat nog meer de grote voordelen zijn van alle devices binnen het Apple ecosysteem die goed met elkaar integreren? Begrijp me niet verkeerd, ik ben super tevreden met de apparaten die ik nu heb, maar ik kan nog niet echt vinden hoe alles nu opeens super goed met elkaar integreert, vergeleken met dat ik bijvoorbeeld een MacBook en een Android telefoon of Windows PC heb :)

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
De echte kracht zit hem voornamelijk in de software: iCloud, Photos, Safari, etc. Dan is er sprake van “continuïteit”, wat wil zeggen, je instellingen en geschiedenis gaan gedeeld over alle apparaten. Je kan ook je huidige activiteit op je telefoon direct oppakken op je Mac. Ook kan je Apple Pay betalingen bevestigen via je telefoon als je geen biometrische bescherming heb op je Mac.

Andere functionaliteit die ik vaak gebruik is de gedeelde focus modes. Die gewoon overgaan op alle apparaten.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:10
Een poosje geleden heb ik een Apple TV kastje gekocht. Had al veel langer een iPhone en nog langer een iPad.
Het integreren van de TV ging probleemloos, zodat ik de iPhone of tablet kan gebruiken om tekst te typen op de TV i.p.v. geklungel met de pijl toetsen op de AB.

Ben toe aan een nieuwe PC vanwege EOL Win 10, maar overweeg nu ook een iMac.
Alleen jammer dat je die niet zelf kan bouwen en dan het Apple OS er op te zetten.
Ook ben ik bang dat het met de iMac net zo gaat als de iPad en iPhone. Elke 5 jaar nieuw kopen omdat het nieuwste OS niet meer op de oude hardware draait.
Met Windows is dat toch wat meer rekbaar. Mijn huidige PC van 9 jaar oud is nu pas niet meer geschikt om Win 11 er op te zetten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TobyW
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-03 22:19
Met iPhone mirroring kun je je telefoon vanuit je Mac bedienen, maar in de EU is die functie uitgezet.

• Palomar
  • Niet online
BiaggioLuciano schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:09:
De echte kracht zit hem voornamelijk in de software: iCloud, Photos, Safari, etc. Dan is er sprake van “continuïteit”, wat wil zeggen, je instellingen en geschiedenis gaan gedeeld over alle apparaten. Je kan ook je huidige activiteit op je telefoon direct oppakken op je Mac. Ook kan je Apple Pay betalingen bevestigen via je telefoon als je geen biometrische bescherming heb op je Mac.

Andere functionaliteit die ik vaak gebruik is de gedeelde focus modes. Die gewoon overgaan op alle apparaten.
Misschien zit ik nog teveel in andere software ecosystemen, echter waar die continuïteit er ook al wel gewoon is natuurlijk. Ik gebruik nog veel van Google: Gmail met 25 jaar archief, Chrome (met bookmarks/wachtwoorden), Keep notities (gedeelde lijstjes met mijn vrouw die nog wel Android heeft), Google Maps waarin ik een heel archief heb opgebouwd van POI's etc. Het overstappen naar de Apple hardware vond ik vrij probleemloos gaan. Juist omdat die Google apps daar allemaal op werken. Ik realiseer me ook wel dat als ik meer van die kracht van het Apple softwareplatform wil gebruiken, dat ik eigenlijk zou moeten switchen naar de Apple equivalenten (Safari, iCloud mail Apple Maps etc.). Maar dat wordt een wat grotere exercitie om even te doen... ;)

• Palomar
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:27:
Een poosje geleden heb ik een Apple TV kastje gekocht. Had al veel langer een iPhone en nog langer een iPad.
Het integreren van de TV ging probleemloos, zodat ik de iPhone of tablet kan gebruiken om tekst te typen op de TV i.p.v. geklungel met de pijl toetsen op de AB.

Ben toe aan een nieuwe PC vanwege EOL Win 10, maar overweeg nu ook een iMac.
Alleen jammer dat je die niet zelf kan bouwen en dan het Apple OS er op te zetten.
Ook ben ik bang dat het met de iMac net zo gaat als de iPad en iPhone. Elke 5 jaar nieuw kopen omdat het nieuwste OS niet meer op de oude hardware draait.
Met Windows is dat toch wat meer rekbaar. Mijn huidige PC van 9 jaar oud is nu pas niet meer geschikt om Win 11 er op te zetten.
Apple TV staat ook op de planning idd. Dat biedt idd ook weer meer integratie. Net als een Apple Watch waar ik mss ook wel eens naartoe wil (alleen die batterijduur vergeleken met mijn Garmijn word ik niet zo blij van).

En verder idd de Windows 10 EOL was voor mij ook een reden om voor iets anders te gaan (ook al zijn er wel hackjes, maar dat is allemaal houtje touwtje met updates enzo). Ben over Windows 11 ook niet heel erg spreken, dus Mac OS leek me daarom een goede optie. Vraag me wel af of 5 jaar niet heel kort is qua ondersteuning. Ik ga er met mijn MacBook M4 toch wel vanuit dat ie nog minstens een jaar of 7 updates krijgt en hopelijk nog iets langer ook nog security updates. Idem voor mijn iPad 2025 en iPhone 17 pro.

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:58:
Begonnen met een iPad 2025 en later een iPhone 17 Pro en een MacBook Air M4.

Of dingen als dat ik met mijn iPhone in de buurt kom dat de MacBook ontgrendelt. Lijkt ook niet mogelijk.

En ik las dat je tekst kunt copy pasten tussen je iPhone en Mac. Wel leuke gimmick, maar heb ik nog niet nodig gehad.

Toch ben ik nog wel benieuwd wat nog meer de grote voordelen zijn van alle devices binnen het Apple ecosysteem die goed met elkaar integreren? Begrijp me niet verkeerd, ik ben super tevreden met de apparaten die ik nu heb, maar ik kan nog niet echt vinden hoe alles nu opeens super goed met elkaar integreert, vergeleken met dat ik bijvoorbeeld een MacBook en een Android telefoon of Windows PC heb :)
Ah, jij mist nog een Apple Watch, dan wordt het wel automatisch ontgrendeld. https://support.apple.com/nl-nl/102442

En copy/paste tussen verschillende Macs en iOS apparaten is echt fantastisch. Gebruik dit dagelijks.

Daarnaast zoals @BiaggioLuciano al zegt, iCloud. In Safari heb ik tabbladgroepen. Als ik naar mijn iPhone ga, heb ik dus exact dezelfde tabbladen open als op mijn Mac.

Foto's, net even wat fotos gemaakt met de iPhone van de nieuwe Macbook en binnen een minuut staan ze al op mijn Mac (Dit werkt ook perfect met bijvoorbeeld een Apple TV. Echt ideaal als je fotos wilt laten zien aan mensen van je vakantie etc.

Geen zin om berichten te versturen via je iPhone? geen probleem op de Mac ga ik lekker verder.

Notities synchroon tussen alle apple apparaten.

Wachtwoorden app op beide apparaten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-03 15:24
Alles wat hierboven al genoemd is.... maar je moet dan inderdaad wel een stapje weg doen van Google. Een Android telefoon wegleggen maar dan gewoon in de Google applicaties blijven zitten, dan speel je eigenlijk vals. Je kan natuurlijk je contacten via een Google account overnemen in de contactenlijst van je iPhone. Je kan je zaken van Chrome prima naar Safari importeren. Zet je Gmail niet in die maffe app van hun maar stel het account in via IMAP in Mail op je telefoon en de Mac. Dan kom je al wat meer in de buurt! Wel zorgen dat je op iCloud bent ingelogd op beide apparaten en de juiste vinkjes aanzetten om continuity te kunnen gebruiken en zo. Een mailtje starten op je iPhone en op je Mac verder kunnen typen is soms best handig hoor.

• Palomar
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:17:
Alles wat hierboven al genoemd is.... maar je moet dan inderdaad wel een stapje weg doen van Google. Een Android telefoon wegleggen maar dan gewoon in de Google applicaties blijven zitten, dan speel je eigenlijk vals. Je kan natuurlijk je contacten via een Google account overnemen in de contactenlijst van je iPhone. Je kan je zaken van Chrome prima naar Safari importeren. Zet je Gmail niet in die maffe app van hun maar stel het account in via IMAP in Mail op je telefoon en de Mac. Dan kom je al wat meer in de buurt! Wel zorgen dat je op iCloud bent ingelogd op beide apparaten en de juiste vinkjes aanzetten om continuity te kunnen gebruiken en zo. Een mailtje starten op je iPhone en op je Mac verder kunnen typen is soms best handig hoor.
ok point taken ;) Ik heb nu op mijn iPhone/iPad/MacBook Safari ingesteld als primaire browser en Apple Mail als mailclient. Dat extra knopje in de taakbalk dat erbij komt als je op je iPhone iets met mail doet ziet er idd wel handig uit :) Verder vind ik Safari sowieso wel lekker werken merk ik nu. Enige nadeel is wel dat je met Safari ook echt vast zit aan Apple... toch even een keer een Windows of Linux computer gebruiken en je hebt niet meer zo makkelijk je browser-gegevens als met Chrome. Nog even over nadenken of ik dat echt wil.

Ook qua clouddiensten ga ik eens rustig kijken wat ik daarmee doe. Heb Onedrive voor mijn documenten, Google Drive vnl. voor Google Photos (vele gigabytes) en dan nu iCloud er ook nog bij. Zou het gunstigst zijn om alles op 1 te doen, maar dat wordt een operatie. En dan heb ik ook nog een aantal van die Google Nest Hubs die ik gebruik als fotolijstje en gevoed worden door Google Photos.

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:11
Het gaat nog veel verder als je apple tv met homepods en een deurbel met homekit hebt.
Deurbel geluid gaat via de homepods met een melding wie er voor de deur staat .
Belt er iemand aan dan krijg ik op mijn mac, tv en iphone een popup met beeld wie er belt.
Camera,s met homekit kun je via de apple tv bekijken.
Belt er iemand op dan zie ik op mijn tv wie er belt en kan ik de oproep aannemen via de homepods.

• j.f.otten
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:49
Nou die laatste van dat bellen, vind ik super. Soms ligt mijn telefoon nog beneden en zit ik boven achter mijn Mac te werken. Als ik dan gebeld wordt, hoef ik niet naar beneden te rennen, maar neem ik het gesprek gewoon aan op mijn Mac. Echt super.
Pagina: 1