Vraag

• Lekkerbek
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Hoi,

ik wil een downgrade van m'n Asrock ab350 pro4 doen (bios 10.41)

Dit omdat ik de ryzen CPU in een kleiner kastje wil zetten en een A10-9700e heb liggen (bristol bridge, moet naar versie 6.00)

Begrijp dat het wel mogelijk is om te downgraden maar dat je dat (het beste) kan doen versie naar versie.

Heb hiervoor een duidelijk filmpje van "Spaceinvader One" gevolgd: YouTube: How to Downgrade an AMD Bios & Agesa

Via EFIboot:
Met de dryrun lijkt het te mogen maar met de opties /P /B /N /K /X lijkt het te falen met de melding:

18 error secure flash rom verify fail
En is er niets gebeurd.

Bios clear, secureboot, ftpm uit gedaan maar het blijft dezelfde melding.

Weet iemand meer?

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Lekkerbek schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:19:
Begrijp dat het wel mogelijk is om te downgraden maar dat je dat (het beste) kan doen versie naar versie.
Bij een biosflash hoef je echt neit versie voor versie te doen.
Bij een biosflash wordt het hele geheugen ineens overschreven met de versie die je erin flasht. Dus alles wat daarop staat is weg. Het maakt dus niet uit wat erop stond, alleen wat je erop zet. Dus die downgrade kun je in 1 keer doen.

• Lekkerbek
  • Nu online
Ja, dat dacht ik ook maar soms wordt je op het verkeerde been gezet, vandaar dat ik het noemde.

Heb rechtstreeks ook geprobeerd, dat lukte ook niet. Dezelfde versie eroverheen ook niet.

Zelfs een USB2 stick+poort gebruikt.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32

HugoBoss1985

Xenotech

Als op de website van de fabrikant staat dat een downgrade niet meer mogelijk is, dan klopt dat vaak.
@TERW_DAN Misschien doelt hij daarop/gaf hij het daarom aan.

Wat je dan als laatste nog kan proberen (uitzoeken of het zo wél kan) is het proberen met een usb hardware flasher. Die kun je, bijvoorbeeld/oa vastklemmen op de bioschip en dan flashen.

Met verify fail denk ik dan aan dat je het geforceerd kan proberen zoals je het nu probeert (geen idee of je dat al gedaan had)?
Misschien overbodig maar let op dat je niet het M-atx bios pakt, ik heb zelf de AB350M Pro4 en de normale AB350 Pro4 en ben zelf al vaak de mist in gegaan daarmee :P (gelukkig fool proof zodra je gaat flashen).

Misschien is het anders makkelijker om een andere, goedkopere, cpu te vinden die aan je eisen voldoet en waarvoor je niet hoeft terug te flashen. Iets van een Ryzen 2400g ofzo, dan heb je gelijk een Windows 11 ready cpu met alle voordelen. Mits je Windows 11 gebruikt.

[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2026 14:30 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:43

nelizmastr

Goed wies kapot

HugoBoss1985 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:30:

Misschien is het anders makkelijker om een andere, goedkopere, cpu te vinden die aan je eisen voldoet en waarvoor je niet hoeft terug te flashen. Iets van een Ryzen 2400g ofzo, dan heb je gelijk een Windows 11 ready cpu met alle voordelen. Mits je Windows 11 gebruikt.
De 2400G is summit ridge, helaas geen w11 support. 3200G wel.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:32

HugoBoss1985

Xenotech

nelizmastr schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:42:
[...]

De 2400G is summit ridge, helaas geen w11 support. 3200G wel.
Foutje, ik dacht dat heel de 2000 series compatible was.

Een schone installatie zal overigens wel werken vanaf een usb stick. Alleen met een build update van de huidige 25h2 naar een nieuwere zal dat niet automatisch gaan omdat de cpu dus niet supported is.
Draai hier probleemloos een ryzen 1600 (de originele AE, geen AF "vermomde" 2600) met b350 pro4 op 25h2; windows 11 zonder omwegen geïnstalleerd.

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2026 23:20 ]

• Lekkerbek
  • Nu online
@HugoBoss1985 , grappig ... die ab350m pro4 heb ik ook gehad en moeten reviven via de usb "klem" methode (nadat een downgrade mis ging). Dat is toen wel gelukt en het ding heeft nog een paar jaar gewerkt.

Inderdaad windows wilk nie meer..
Pagina: 1