Radiator maakt stromend water geluid terwijl die uit staat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ectra
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:26
Hallo allen,

Mijn radiator in de slaapkamer maakt een vrij luid stromend water geluid terwijl die uit staat. Het is om gek van te worden.

Ik woon op de bovenste verdieping (4e) in een appartement verwarmd met blokverwarming. Ik heb op al mijn radiatoren in mijn woning Tado knoppen. Overige kamers hoor ik een licht stromend geluid alleen wanneer ik de verwarming aan zet in die kamers. In de slaapkamer hoor ik een luid stromend water geluid wanneer die uit staat en wordt nog luider als ik die aan zet.

Het is geen borrelend/tikkend geluid, klinkt echt als een gruis/stromend water geluid. De radiator wordt niet warm en stroomt ook geen water door, dit is meer het geluid dat het dichtst in de buurt komt.

Ik heb mijn radiatoren meerdere keren ontlucht, en vrijwel altijd komt er meteen water uit. Het is een enkele radiator type 10.

Enig advies wat de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen?

[ Voor 6% gewijzigd door Ectra op 11-03-2026 10:53 ]

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je wat hoort stromen dan staat ie dus niet helemaal dicht (uit).
Verder zou je kunnen vragen over de gebouwbeheerder kan meedenken.

• Ectra
De radiator staat echt uit en wordt niet warm, het is ook niet dat het water er doorheen stroomt, meer dat dat het geluid wat het dichtste in de buurt komt.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Je praat over blokverwarming in een appartement en dat de radiator dicht staat.
Als dit een oude installatie is kan het zijn dat niet iedere radiator los wordt gevoed vanuit een punt en dat de radiator op een hoofdtak zit. In het ventiel wordt dan de stroming door de radiator uit gezet maar het water gaat nog langs de radiator in het ventiel.
Is dat er aan de hand? Controle kan gedaan worden door de temperatuur te voelen aan de aan en afvoer. Als beide warm zijn heb je zo'n constructie en verklaart het het geluid.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:09
Nevermind..

[ Voor 94% gewijzigd door MacIsCool op 11-03-2026 11:01 . Reden: verkeerd gelezen ]

Runs everything...

• JCD29
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:06
Misschien hoor je het geluid van het stromend water door radiatoren van de onderburen? In sommige flats is er bij blokverwarming sprake van meerdere 'stijgpunten'/buizenstelsels, dit in tegenstelling tot constructies waarbij elk appartement één hoofdkraan heeft. Per stijgpunt is v an alle appartementen in één kolom bijvoorbeeld de woonkamer aangesloten, en op een ander stijgpunt alle badkamers.

Ruis door een radiatorkraan van de onderburen hoor je dan ook in je eigen appartement. En dat kan afhankelijk van de grootte van de radiatoren best luidruchtig worden.

• Ectra
ollie1965 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:59:
Je praat over blokverwarming in een appartement en dat de radiator dicht staat.
Als dit een oude installatie is kan het zijn dat niet iedere radiator los wordt gevoed vanuit een punt en dat de radiator op een hoofdtak zit. In het ventiel wordt dan de stroming door de radiator uit gezet maar het water gaat nog langs de radiator in het ventiel.
Is dat er aan de hand? Controle kan gedaan worden door de temperatuur te voelen aan de aan en afvoer. Als beide warm zijn heb je zo'n constructie en verklaart het het geluid.
De aan en afvoer voelen niet warm aan als ik de radiator uit heb staan.
JCD29 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:14:
Misschien hoor je het geluid van het stromend water door radiatoren van de onderburen? In sommige flats is er bij blokverwarming sprake van meerdere 'stijgpunten'/buizenstelsels, dit in tegenstelling tot constructies waarbij elk appartement één hoofdkraan heeft. Per stijgpunt is v an alle appartementen in één kolom bijvoorbeeld de woonkamer aangesloten, en op een ander stijgpunt alle badkamers.

Ruis door een radiatorkraan van de onderburen hoor je dan ook in je eigen appartement. En dat kan afhankelijk van de grootte van de radiatoren best luidruchtig worden.
De radiatoren in onze appartementen hebben inderdaad meerdere stijgpunten (mijn slaapkamer radiator gebruikt dus dezelfde leidingen als de onderburen). Mijn onderburen horen het geluid ook in de slaapkamer en hebben hier ook last van.

Zijn hier oplossingen voor om het geluid te voorkomen/minderen want het geluid is heel luidruchtig en houdt me ook gewoon wakker in de nacht.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Ectra schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:19:
Zijn hier oplossingen voor om het geluid te voorkomen/minderen want het geluid is heel luidruchtig en houdt me ook gewoon wakker in de nacht.
Ja, die zijn er maar niet door jou uit te (mogen) voeren vanwege de blokverwarming. En als het uitgevoerd word dan ook heel prijzig.
Om van het geluid af te komen kan er voor 2 manieren gekozen worden
1- de bron aanpakken: mogelijk dat er er te korte bochten, dunne leidingen of bramen zijn i.c.m. de flow die er ontstaan is en dat het geluid veroorzaakt (vaak alles dichtzetten bij meerdere mensen dus die op de kring zitten).
2- de geluidbron ontkoppelen: d.m.v. flexibele leidingen tussen het eerste punt van binnenkomst en de geluidsbron.

Resume: beide oplossingen zijn duur in materiaal en tijd en het is maar de vraag of het ook een oplossing is als de situatie weer wijzigt (een andere buur die op dezelfde kring zit past wat aan).

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 11-03-2026 12:41 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• JCD29
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:06
Voordat je aan technische oplossingen gaat denken zou ik aanraden om met alle onderburen te spreken. Misschien heeft de bewoner van het appartement waar het geluid vandaan komt geen benul van hoe hoorbaar het is maar is er wel bereidheid om nader onderzoek te doen aan zijn/haar kant.
En soms helpt het voor jezelf al enorm dat je snapt wat je hoort.

Als er geen concreet defect is te vinden is het nemen van maatregelen of verder melding doen waarschijnlijk niet een heel haalbare kaart (duur en/of moeilijk te beargumenteren via kanalen als verhuurder/VvE). Het is helaas één van de bekende problemen met blokverwarming, ik gok dat het je eerste stookseizoen is in dit gebouw?

• Ectra
Bedankt!. Ik zal het verder gaan bespreken met de onderburen en eventueel de VVE erbij halen voor verder advies en onderzoek. Dit is inderdaad de eerste winter in dit appartement.

Ik wist niet dat dit een bekend probleem was, online kon ik er eigenlijk ook niet veel over vinden. Meeste problemen zijn gerelateerd aan ontluchting.
Thanks,
Pagina: 1