Toon posts:

wie kan er goed solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
weet niet of dit het juiste topic ervoor is maar wie kan er goe dsolderen en zou hier wel wat mee willen verdienen?
het gaat om het soldeerwerk van een kabeltje vergelijkbaar als een printerkabel in elkaar soldere, heb alle onderdelen al alleen het solderen lukt niet heb geen fijne soldeerbout ook :(

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-12 11:29
ikke nier...
maar je kan toch even snel naar de plaatselijke elektronikaboer gaan??
zoals okaphone
daar is dat soldeerwerk een eitje

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 14:43 schreef mr_niceguy het volgende:
ikke nier...
maar je kan toch even snel naar de plaatselijke elektronikaboer gaan??
zoals okaphone
daar is dat soldeerwerk een eitje
de lokaale electro boer vond het te moeilijk en ver in de stad kon ik nergens een winkel vidnen die het wilde doen, amsterdam

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik kan best redelijk solderen, maar kun je niet een fijne soldeerbout van iemand lenen ofzo?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik kan goed solderen, maar je kan het ook zelf leren :P
Zie:

Guide 1

Guide 2

Guide 3

Guide 4

Een vaste hand, geduld en een 25 watt soldeerboutje doen wonderen. :)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 15:05 schreef TeleManiac het volgende:
Een vaste hand, geduld en een 25 watt soldeerboutje doen wonderen. :)
vooral geduld is wel van belang ja als je die kleine zooi soldeert... veel mensen willen dat te snel doen en solderen dan alles aan elkaar |:(

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 14:53 schreef steve-a17 het volgende:

[..]

de lokaale electro boer vond het te moeilijk en ver in de stad kon ik nergens een winkel vidnen die het wilde doen, amsterdam
damm wat was dat dan wel niet voor hobby electro boer

Verwijderd

Een beetje oefenen misschien?

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Kan best leuk solderen (zelfs nog Philips gecertificeerd) ik heb alleen geen soldeerbout meer.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-12 09:48

sus

is druk :+

eehm, wat moet er precies gesoldeerd worden??

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 20:16 schreef suspicious het volgende:
eehm, wat moet er precies gesoldeerd worden??
moet een kabel maken voor een projector van 26 pins naar een 15 pins vga maar slechts 9 kabeltjes hoeven gesoldeerd te worden.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-12 11:55
Op donderdag 20 september 2001 21:35 schreef steve-a17 het volgende:

[..]

moet een kabel maken voor een projector van 26 pins naar een 15 pins vga maar slechts 9 kabeltjes hoeven gesoldeerd te worden.
phhh, dat kun je zelf ook wel, stelt echt niks voor, en anders oefen je toch?

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-12 10:03
Dan hoop ik dat je alles goed soldeert, als je besluit het zelf te doen...klinkt wel lastig :)

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 21:35 schreef steve-a17 het volgende:

[..]

Das idd een piece of cake, voor de wat meer ervaren soldeerplakker ;)

Pak een ouwe 25 pens connector oid, en begin aan elke pen een dun draadje te solderen, 0,5mm tin gebruiken, in een 60/40 verhouding. Dit met een 15 of 25 watt soldeerbout met fijne punt.

Je zal zien dat het bij het eerste pennetje voor geen meter gaat, nummer 25 zou normaal gesproken al een stuk mooier en sneller moeten gaan.

Even een half uurtje oefenen, en gaan! *D

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 21:49 schreef TeleManiac het volgende:

[..]

Das idd een piece of cake, voor de wat meer ervaren soldeerplakker ;)

Pak een ouwe 25 pens connector oid, en begin aan elke pen een dun draadje te solderen, 0,5mm tin gebruiken, in een 60/40 verhouding. Dit met een 15 of 25 watt soldeerbout met fijne punt.

Je zal zien dat het bij het eerste pennetje voor geen meter gaat, nummer 25 zou normaal gesproken al een stuk mooier en sneller moeten gaan.

Even een half uurtje oefenen, en gaan! *D
Helemaal mee eens, gewoon oefenen, Het is een kwestie van het 2 keer gedaan hebben, dan kun je het :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Inderdaad, en anders kun je altijd nog een "elektronica echt niet moeilijk" van Elektuur erop nalezen. Maar je houdt gewoon zo'n 3 sec de punt van de bout op zo'n pinnetjes (waar je dus het draadje al in het gelegd), dan druk je een beetje(!) tin tegen het draadje (dus niet de bout), en het zit mooi vast. Das toch niet moeilijk?

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 15:23

Diamon

The Weird One

Idd, oefening baart kunst (oid).
Maar goed gereedschap is het halvewerk.

And The Only One

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-12 21:22
Ik kan goed solderen vind ik. Ik zal je ff een hele kleine beschrijving geven hoe je het ongeveer moet doen (het beste leer je nog door het zelf te doen maar dit zijn een paar tips)
Gebruik voor jouw werk een kleine punt. Laat het +- 400°C worden. Houdt de punt op het gedeelte wat je wilt solderen en doe dan de tin erop. Als het goedgaat vloeit de tin er vanzelf op. Daarna is het klaar :) Als je goed en mooi gesoldeert hebt, zie je geen tinbolletje oid :)

Verwijderd

Mocht je zelf gaan solderen, let er wel even op dat je de stekker er weer uit haalt.. :)

anders krijg je het strijkijzereffect |:(

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 28 september 2001 22:49 schreef Davinci35 het volgende:
Mocht je zelf gaan solderen, let er wel even op dat je de stekker er weer uit haalt.. :)

anders krijg je het strijkijzereffect |:(
De volgende ochtend is ie gewoon stuk :( (tenzij je een die hiervoor beveiligd is hebt)

• banaan-X
  • Niet online
Trouwens, als je echt denkt dat je het niet kunt wil ik het wel ff tegen kostprijs voor je maken hoor. ICQ/mail me dan maar ff.

Verwijderd

ik wil niet opscheppen, maar ik kan goed solderen, heb laatst nog zelf een paralelle verlengkabel volledig bedraad gemaakt en een ook nog een vga kabel 15 pools bedraad.

Ik neem aan dat je zo iets bedoelt...

Ik wil ook niet zeuren, maar ik weet niet wat voor rouwe wousen die voor mij hebben gepost... komen ze aan met de van de braadstiften als soldeerbouten.
1. een goeie electronica bout is temp. instelbaar!
2. en is ook nog beveiligd!

ik zeg maar als je het doet doe het goed, maar ja een goeie soldeerbout kost geld dus ik zou zeggen ga naar de lokale elektroboer op de hoek. :)

dit is een hele omslachtige manier om dit voor mekaar te krijgen!!!

• banaan-X
  • Niet online
Op vrijdag 28 september 2001 23:00 schreef mad_maxz het volgende:

Ik wil ook niet zeuren, maar ik weet niet wat voor rouwe wousen die voor mij hebben gepost... komen ze aan met de van de braadstiften als soldeerbouten.
1. een goeie electronica bout is temp. instelbaar!
2. en is ook nog beveiligd!

dit is een hele omslachtige manier om dit voor mekaar te krijgen!!!
- Dank u! :+
Als ik gewoon de stekker eruit trek heb ik genoeg aan een bout van 25,- Ik weet niet hoeveel de bout gaat kosten die jij hier beschrijft, maar voor dit werk (super simpel!) is zo'n luxe bout echt niet nodig! Alleen als je IC's en elco's gaat solderen en dikke koperdraden kan het handig zijn een duurdere bout te hebben.

- :?

Verwijderd

Ik maak altijd te grote druppels, en die laat ik dan over mijn printkaartjes heen pleuren |:(

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-12 15:23

Diamon

The Weird One

Op vrijdag 28 september 2001 23:08 schreef banaan-X het volgende:

[..]

- Dank u! :+
Als ik gewoon de stekker eruit trek heb ik genoeg aan een bout van 25,- Ik weet niet hoeveel de bout gaat kosten die jij hier beschrijft, maar voor dit werk (super simpel!) is zo'n luxe bout echt niet nodig! Alleen als je IC's en elco's gaat solderen en dikke koperdraden kan het handig zijn een duurdere bout te hebben.

- :?
Als ik denk wat ik denk, dan zal mad_maxz bijvoorbeeld de Weller WS 50 bedoelen.
Bij deze bout kun je bv de temperatuur instellen.
Dit is een zeer fijn boutje om mee te werken, ik heb deze namelijk.
Okay, kost je wel wat duiten, maar dan heb je iig goed gereedschap.
Dus mocht je je project mollen, dan ligt het niet daaraan.

And The Only One

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Jongens, van die connectoren solderen is nog niet moeilijk, en daar heb je echt geen 'soldeer-station' voor nodig die je dan op 1 decimaal achter de komma kan instellen!

Je zou dit zelfs het secondenlijm kunnen doen, als je de daatjes goed 'erin' duwt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Solderen is niet moeilijk als je het eenmaal door hebt.

Een soldeerstation of dure bout is gewnno overkill als je niet zoveel soldeert.
Ik heb hier de Weller WM15L. klein boutje voor preciesiewerk.
Ideaal voor mensen die af en toe solderen aan printplaten en stekkertjes. prijs is iets van 35 piek. hij doet het hier al 2 jaar prima.

Puntjes zijn gewoon bij de praxis te koop, mischien de bout zelf ook wel.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12 15:44
Nu we toch over soldeer bouten bezig zijn

ik heb zelf zo'n 50W 24V magnastat soldeerbout
heel mooi boutje btw ..

nu kreeg ik van een kennis een LR-21 van weller

helaas zonder station
Heeft iemand een schematje van zo'n temp geregeld weller station ?

(mijn eigen opamp aan/uit temp regelaartje was niet zo'n succes)

Repareren doe je zo.

Pagina: 1