Vraag

• mrbvdb
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dag allen,

Een jaar geleden maakte ik al eens een bericht over het maken van een carrièreswitch naar een andere sector. Ik kreeg daar wat ervaringen en adviezen, vooral doen, was de strekking.

Nu is het zo dat ik een aantal stappen heb kunnen zetten en mezelf her-en-der kunnen ontwikkelen in de richting waar ik wil, maar ik toch tegen het eind van mijn latijn begin te lopen. Zo kan ik mezelf niet verder ontplooien binnen mijn functie en is er helaas geen mogelijkheid binnen de afdeling waar ik zit om dit wél te doen. Mijn ontwikkeling blijft hierdoor wat passief.

De andere kant is dus mezelf zien te plaatsen in een omgeving waar ik meer actief kan werken aan mijn ontwikkeling. Echter loop ik vast in de vicieuze cirkel van ervaring. Ik meen dat er nog een plethora aan mensen zijn die dit herkennen. Simpel gesteld: Ik word afgewezen voor functies omdat ik ervaring mis, maar kan mezelf niet duurzaam ontwikkelen in de functie die ik nu bekleed.

Zijn er meer hier die tegen dit probleem zijn aangelopen en zo ja, hoe ging je ermee om?

Hieronder nog wat meer inzage in mijn situatie. Deze hou ik even voor Members Only omdat het toch wat privé is. Sorry voor het lange verhaal:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via mrbvdb op 11-03-2026 16:06)

• Flaevo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:48
Ik begrijp uit je verhaal dat je momenteel aan het solliciteren bent, maar dat je wordt afgewezen wegens gebrek aan ervaring. Zelf kom ik net uit een vergelijkbare situatie, waarbij ik met een achtergrond in de IT support de stap naar functioneel beheer wilde maken.

Wat voor mij enorm heeft geholpen, is een vaardigheden-CV te maken in plaats van een werkervaring-CV (ik ga er althans vanuit dat je een werkervaring-CV gebruikt voor sollicitaties, zo niet corrigeer me dan vooral). Dus in plaats van een opsomming van welke functies je hebt gehad en wat je hebt gedaan, maak je een CV die focust op competenties/prestaties die je hebt welke aansluiten bij de functie waarop je solliciteert.

Toen ik met mijn werkervaring-CV solliciteerde, kreeg ik de ene afwijzing na de andere, ook met het verhaal "te weinig ervaring". Met mijn vaardigheden-CV heb ik 3 sollicitaties gedaan. De eerste werd alsnog een afwijzing, de andere twee hebben gesprekken opgeleverd en in beide gevallen een aanbod waarvan ik er een heb geaccepteerd.

Uiteraard moet je altijd alsnog een beetje mazzel hebben. Maar dat zou wel mijn tip zijn. Ik heb er de webinar Hoe maak ik een vaardigheden-cv? van UWV voor gevolgd (vereist wel registratie).

Alle reacties

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:38
Je blijft natuurlijk wel in de product-omgeving werkzaam. Waarom maak je geen switch naar een totaal andere tak van sport? denk aan onderwijs of het sociale domein?

• mrbvdb
  • Niet online
Hey dank voor je antwoord en je tip! Ik ben inderdaad vergeten in de tekst dat ik juist mezelf daar in oriënteer.

Korte toelichting: voor mij is de mooiste werkomgeving iets met sociaal-maatschappelijke impact.

Maar je hebt gelijk, af en toe komen functies vrij binnen die sectoren waar ik in zou kunnen stromen. Ik hou mijn ogen dan ook open voor zulks.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Prowareness of andere consultancy toko proberen? Het is niet ideaal, maar als je daar twee jaar werkt als scrum master bouw je een netwerk op en ontwikkel je jezelf vrij vlot.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ronwiel schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:53:
Prowareness of andere consultancy toko proberen? Het is niet ideaal, maar als je daar twee jaar werkt als scrum master bouw je een netwerk op en ontwikkel je jezelf vrij vlot.
Dit zou ik ook voorstellen, zoek een detachering / consultancy partij waar ze eventueel een traineeship aanbieden of iets dergelijks. Daar doe je heel snel veel relevante werkervaring op en je mag ook vaak certificaten halen (Scrum PSM I bijvoorbeeld).

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• mrbvdb
  • Niet online
Dank voor de antwoorden. Ik zat zelf ook aan zulks te denken, zoals @Ronwiel al zegt, niet ideaal. Echter voel ik wel dat je zo toch je ervaringen kan opdoen om uiteindelijk wel in een omgeving te zitten die mij meer ligt.

Overigens had ik mijn PSM1 onlangs nog gehaald. Om redenen heb ik deze zelf bekostigd, juist ook om mijn intentie duidelijk te maken. Maar ik waardeer de boodschap, ik zie ook in dat je bij een dergelijke toko zeer waarschijnlijk ook andere relevante certificaten kan halen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Flaevo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:48
Ik begrijp uit je verhaal dat je momenteel aan het solliciteren bent, maar dat je wordt afgewezen wegens gebrek aan ervaring. Zelf kom ik net uit een vergelijkbare situatie, waarbij ik met een achtergrond in de IT support de stap naar functioneel beheer wilde maken.

Wat voor mij enorm heeft geholpen, is een vaardigheden-CV te maken in plaats van een werkervaring-CV (ik ga er althans vanuit dat je een werkervaring-CV gebruikt voor sollicitaties, zo niet corrigeer me dan vooral). Dus in plaats van een opsomming van welke functies je hebt gehad en wat je hebt gedaan, maak je een CV die focust op competenties/prestaties die je hebt welke aansluiten bij de functie waarop je solliciteert.

Toen ik met mijn werkervaring-CV solliciteerde, kreeg ik de ene afwijzing na de andere, ook met het verhaal "te weinig ervaring". Met mijn vaardigheden-CV heb ik 3 sollicitaties gedaan. De eerste werd alsnog een afwijzing, de andere twee hebben gesprekken opgeleverd en in beide gevallen een aanbod waarvan ik er een heb geaccepteerd.

Uiteraard moet je altijd alsnog een beetje mazzel hebben. Maar dat zou wel mijn tip zijn. Ik heb er de webinar Hoe maak ik een vaardigheden-cv? van UWV voor gevolgd (vereist wel registratie).

• mrbvdb
  • Niet online
Flaevo schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:48:

Wow dat is een interessant iets! Kop op de spijker, ik solliciteer inderdaad met een werkervaring CV. Je ervaring laat direct ook zien waar er een kans ligt: mijn werkervaring zegt helemaal niet direct iets over de richting waar ik op wil gaan!

Ik neem deze tip zeker mee en ga eens aan de slag om iets dergelijks neer te zetten. Ontzettend bedankt!
Pagina: 1