Nieuwe douche en badkraan lauw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JelleSchaap
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:27
Hoi allemaal,
Ik heb tweakers altijd gebruikt om veel informatie te vergaren, maar een echte vergelijkbare situatie kan ik niet vinden. Bij deze het verhaal/probleem:

Sinds anderhalve week een nieuwe badkamer met douchekraan, badkraan en wastafelkraan. Eerste dagen heerlijk staan douchen, maarrr sinds een aantal dagen wordt de douchekraan en de badkraan niet meer heet. (ook niet na het doordraaien van de beveiliging). De wastafelkraan wordt overigens nog steeds mega heet! In de tussentijd heb ik beneden een Tado Thermostaat opgehangen voor de vloerverwarming. Dus ik dacht dat het daarmee te maken zou hebben. Ik heb de thermostaat weer losgekoppeld, maar dat hielp niet helaas.

Ik heb contact gezocht met de verkoper van de kranen. Deze gaf aan om eerst te testen door de kranen iets minder flow te laten geven, dus maar een beetje open te zetten en dan voelen. Helaas... probleem bleef. Ook gaven zij aan om het filtertje te checken tussen de warme aanvoer en de kraan. Hier zat wel iets op, maar dat mocht geen naam hebben. Kraan teruggeschroefd. Geen verbetering. De aanvoer van de ketel is echt mega heet en de aanvoer (op de wartels) bij de kranen zelf is ook te heet om lang aan te raken. De kans dat beide thermostaatkranen kapot zijn is toch nihiel???

Ik heb nog een nieuwe thermostaatkraan liggen die ik vanavond er op ga zetten. Ben zeer benieuwd wat er dan gebeurt. Maar dacht misschien heeft iemand in de tussentijd de gouden oplossing? De kinderen en de vrouw willen graag dat het wordt opgelost ;)

Kortom:
- Tado thermostaat uitgesloten
- Filtertje schoon
- Ook bij lage flow geen heet water
- Aanvoer is heet

Gr Jelle

Alle reacties

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-03 16:48
Dus heet water de kraan in, lauw eruit = kraan kapot. Zo lijkt het tenminste.
Als je die nieuwe kraan erop zet, weet je het zeker.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:22
Hoe is de watertemperatuur in de keuken?

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het zou raar zijn omdat het eerst wel werkte, maar zijn warm en koud juist aangesloten? Warm hoort links en koud rechts.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

niet meer nodig

[ Voor 97% gewijzigd door Fanta op 12-03-2026 11:40 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 15:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Controleer eens wat de watertemperatuur is in de ketel.
Deze staat vaak veel te hoog afgesteld. 65 of 70 graden is voldoende (niet lager i.v.m. Legionella)

Het kan zijn dat de aanvoer dermate heet is dat het binnenwerk van je thermostaatkranen beschadigd is geraakt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• JelleSchaap
HeldereM schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:42:
Hoe is de watertemperatuur in de keuken?
Alleen koud aangesloten in de keuken (Quooker), Wastafelkraan in badkamer heet!
Chaos schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:43:
Het zou raar zijn omdat het eerst wel werkte, maar zijn warm en koud juist aangesloten? Warm hoort links en koud rechts.
Warm links inderdaad rechts koud. Ik heb de leidingen niet verplaatst.
Nyarlathotep schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:00:
Controleer eens wat de watertemperatuur is in de ketel.
Deze staat vaak veel te hoog afgesteld. 65 of 70 graden is voldoende (niet lager i.v.m. Legionella)

Het kan zijn dat de aanvoer dermate heet is dat het binnenwerk van je thermostaatkranen beschadigd is geraakt.
Staat op 65 afgesteld. Daar kunnen de kranen toch niet kapot van gaan zou je zeggen?

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

niet meer nodig

[ Voor 102% gewijzigd door Fanta op 12-03-2026 11:40 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Een andere bedenking: is je watertemperatuur niet te laag? Als de Tado de instelling verzet heeft naar 45° dan is dat evengoed "heet" als 65°; maar is het mogelijk dat de mengkraan moeite heeft om erg weinig koud water te gebruiken met erg veel heet water (je hoort nog wel eens dat je bij warmtepompboiler moet opletten welke mengkraan je gebruikt in de douche om dit probleem te vermijden).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-03 21:14
Even de vraag wat voor kraan het is: Ik weet in mijn inbouw mengkraan. dat je hier eerst de flow van de warmwater moest instellen (doormiddel van een inbus sleutel achter de knop). deze vervolgens meten met een thermometer op de gewenste temp.

Klinkt een beetje vreemd, maar wellicht staat deze flink gesmoord op de hete kant en kun je hem instellen.

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

niet meer nodig

[ Voor 95% gewijzigd door Fanta op 12-03-2026 11:40 ]

• Hendrik53
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-03 17:40
Mocht je nog meer thermostaatkranen hebben, dan kan het zijn dat een van de andere thermoelementen slecht is. Je krijgt dan valse wateraanvoer naar de andere kraan. Ik heb zojuist precies hetzelfde gehad en beide thermoelementen van Grohe vervangen. Probleem opgelost. (Je kunt het testen door een andere kraan even lost te halen en de leidingen even af te doppen. Dan kun je geen valse waterflow meer krijgen.)

• JelleSchaap
Ik heb gisteravond een nieuwe thermostaat kraan geinstalleerd en hier kwam gewoon heet water uit :D

Heb contact gezocht met de verkoper en deze gaan het doorsturen naar hun technische afdeling. Het meest rare is natuurlijk dat er 2 (nieuwe) kranen binnen 1,5 week kapot zijn gegaan. Toeval? Pech?

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-03 10:41
Misschien nog bouwgruis (wat er überhaupt niet in hoort natuurlijk, alleen bij slordige bouwers) in de leidingen wat het kraanmechanisme verstopt of beschadigd heeft?

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:02
JelleSchaap schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:31:
Ik heb gisteravond een nieuwe thermostaat kraan geinstalleerd en hier kwam gewoon heet water uit :D

Heb contact gezocht met de verkoper en deze gaan het doorsturen naar hun technische afdeling. Het meest rare is natuurlijk dat er 2 (nieuwe) kranen binnen 1,5 week kapot zijn gegaan. Toeval? Pech?
Ik heb in de badkamer een inbouwkraan. Daar bladerd elke keer de coating van de frontplate af. Ik heb nu nummer 4 hangen binnen een jaar. Het probleem komt de leverancier niet bekend voor, ik heb toevallig 3 slechte gehad... Kan pech zijn, of gewoon een slechte batch.

• JelleSchaap
Denman_ schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 09:23:
Misschien nog bouwgruis (wat er überhaupt niet in hoort natuurlijk, alleen bij slordige bouwers) in de leidingen wat het kraanmechanisme verstopt of beschadigd heeft?
In het filtertje tussen aanvoer en kraan, zat wel iets maar dat mocht geen naam hebben. Heb de thermostaat van de kraan los gemaakt en daar zat op het filter niets.

• Mauzer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-03 18:38

Mauzer

Wololoo

Ik heb dit laatst ook gehad met een hagelnieuwe Hotbath badvuller met thermostaat. De interne thermostaat 2x bijgedraaid (beveiligingspunt "warmer" gezet), maar toch creep naar kouder met enkele dagen.

Vervolgens de thermostaat uit de kraan gehaald, deze in een pan laten koken, vervolgens af laten koelen door koud water, daarna weer laten koken, en daarna weer ingebouwd. 1x opnieuw beveiligingspunt bepaald (39 graden), en daarna nooit meer probleem gehad.

Trukje geleerd toen de koelvloeistofthermostaat van mijn oude Ford niet meer werkte (stond altijd open), en ik deze voor de lol kookte, daarna deed die het weer :D

Wololoo

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

JelleSchaap schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:31:
Het meest rare is natuurlijk dat er 2 (nieuwe) kranen binnen 1,5 week kapot zijn gegaan. Toeval? Pech?
Wat ik dan weer raar vind, is dat je geen antwoord geeft op vragen die gesteld worden om te bepalen of het toeval is.

• JelleSchaap
Fanta schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Wat ik dan weer raar vind, is dat je geen antwoord geeft op vragen die gesteld worden om te bepalen of het toeval is.
Je bedoelt dat ik jou vragen niet beantwoord? Dan moet ik wel antwoorden hebben...

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

JelleSchaap schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:24:
[...]

Je bedoelt dat ik jou vragen niet beantwoord? Dan moet ik wel antwoorden hebben...
Laat maar dan.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Ook al vind je het niet meer nodig, 65 graden is wel degelijk megaheet en zal voor brandwonden zorgen als je daaronder gaat staan.

[removed]

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

redwing schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:59:
[...]

Ook al vind je het niet meer nodig, 65 graden is wel degelijk megaheet en zal voor brandwonden zorgen als je daaronder gaat staan.
Zo bedoelde ik het gelukkig ook niet, nergens heb ik voorgesteld om onder een douche van 65 graden te gaan staan. 65 graden is niet heel gek als maximale tapwatertemperatuur, maar is ook niet 'megaheet'. Laat je kopje thee maar eens afkoelen tot 65 graden en neem dan een slok, dan zal je het eerder lauw noemen.

Als de tapwatertemperatuur op 80 graden staat (bijvoorbeeld in combinatie met een boiler komt dat wel eens voor) is dat eerder megaheet en sloopt het ook de binnenwerken van je thermostaatkranen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Fanta schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:08:
[...]

Zo bedoelde ik het gelukkig ook niet, nergens heb ik voorgesteld om onder een douche van 65 graden te gaan staan. 65 graden is niet heel gek als maximale tapwatertemperatuur, maar is ook niet 'megaheet'. Laat je kopje thee maar eens afkoelen tot 65 graden en neem dan een slok, dan zal je het eerder lauw noemen.

Als de tapwatertemperatuur op 80 graden staat (bijvoorbeeld in combinatie met een boiler komt dat wel eens voor) is dat eerder megaheet en sloopt het ook de binnenwerken van je thermostaatkranen.
Aangezien het hier om een douche/bad/wastafel kraan gaat, zal het gaan om iets waar je zelf onder gaat staan, in gaat zitten, of je handen onder houdt. In al die gevallen is 65 graden gewoon megaheet. En in dit geval is de conclusie dan ook makkelijk dat de thermostaat kraan te weinig war,/teveel koud water geeft. Aangezien er al gecontroleerd is dat er 65 graden is ingesteld is de kans wel heel klein dat die temp hoger is.

En met een nieuwe kraan werkt het weer, dus ik verwacht dat het of pech, of dat er toch gruis/zooi achter gebleven is in de leiding.

[removed]

• Fanta
  • Nu online

Fanta

FordPerformance™️

redwing schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:18:
[...]
Aangezien er al gecontroleerd is dat er 65 graden is ingesteld is de kans wel heel klein dat die temp hoger is.
In een ander bericht had TS het ook over de instelling van de vloerverwarming, wat de suggestie wekte dat TS het verschil niet wist tussen tapwater en cv water. Vandaar mijn vraag wát er ingesteld staat op 65 graden. Ik door het stellen van wat extra vragen de oorzaak te vinden van een probleem, om TS te proberen te helpen. Ik zit hier niet om een oeverloze discussie te voeren over hoe heet 65 graden is, want daar gaat het helemaal niet over.

• JelleSchaap
Fanta schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:35:
[...]

In een ander bericht had TS het ook over de instelling van de vloerverwarming, wat de suggestie wekte dat TS het verschil niet wist tussen tapwater en cv water. Vandaar mijn vraag wát er ingesteld staat op 65 graden. Ik door het stellen van wat extra vragen de oorzaak te vinden van een probleem, om TS te proberen te helpen. Ik zit hier niet om een oeverloze discussie te voeren over hoe heet 65 graden is, want daar gaat het helemaal niet over.
Dank daarvoor. Alle hulp is ook welkom. Het tapwater staat ingesteld op 65. Ik benoemde de Tado omdat in de Tado app je het warm water ook kan instellen.

• JelleSchaap
Heb gister de badkraan weer aan de praat gekregen. Zat toch nog wat vuil op het filtertje van de thermostaat. Vandaag de douchekraan even in de ultrasoon hopelijk gaat die het dan uiteindelijk ook weer doen!
Pagina: 1