Opzoek naar een goede laptop voor opleiding en prive gebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• David14p
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:59
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede laptop voor zowel mijn opleiding als privégebruik.

Ik volg een IT-opleiding waarbij ik veel gebruik maak van virtuele machines via VMware en VirtualBox. Dat is ongeveer het zwaarste dat ik doe. Ik speel weinig zware games; meestal niet verder dan Minecraft. Een dedicated videokaart is daarom niet per se nodig, al is het natuurlijk wel een mooie extra.

Daarnaast zoek ik een laptop die Linux goed ondersteunt, omdat ik dat privé gebruik.

Ik maak geen gebruik van AI-functionaliteiten, dus een NPU is voor mij niet nodig. De resolutie maakt mij ook niet heel veel uit. Qua beeldverhouding lijkt 16:10 of eventueel 4:3 mij wel prettig.

Omdat ik niet altijd in de buurt van een oplader ben en mijn laptop vaak meeneem, zoek ik een laptop met een goede bouwkwaliteit en een goede batterijduur. Qua formaat dacht ik zelf aan ongeveer 14 of 15 inch.

Mijn budget ligt rond de €1200 tot maximaal €1250. Misschien ben ik daarmee wat veeleisend, maar ik ben benieuwd naar de suggesties.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?
Wil je x86 of mag het ook Arm zijn?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Kijk zeker ook naar tweedehands laptops. Heb onlangs echt een top apparaat tweedehands gekocht met 32 GB ram en prima videokaart voor een fractie van het budget wat je hier aangeeft. Hij is wel wat jaartjes oud, maar draai er prima meerdere VMs tegelijkertijd mee op OpenSUSE in Virtualbox.

• David14p
Ik was nu zelf aan het kijken naar de Lenovo thinkpads, maar ik heb het gevoel dat die best duur zijn voor wat ze bieden. Helaas kun je zover ik weet VMware en Virtualbox niet gebruiken op Arm laptops dus x86.

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

HP Zbooks staan er zat in Vraag en Aanbod en op Marktplaats met 32GB ram van een paar jaartjes oud. Kan je wellicht nog een goede deal maken ook.

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

• David14p
Bedankt voor de tip ik zal een gaan kijken

• David14p
Heb je suggesties voor wat voor laptops ik voor zou kunnen kijken?
Pagina: 1