Vraag

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:15
Hi,

(disclaimer:het zou kunnen dat uit onderstaande vraag blijkt dat ik volkomen onnozel ben mbt het onderwerp)

Wij hebben thuis 16 zonnepanelen (zonneplan) verdeeld in 2 groepen van 8: er zitten 2 rode en 2 zwarte draden mc4 aansluitingen in de omvormer. Vanuit de omvormer gaat een dikke draad met een flip schakelaar naar onze meterkast. Op zich zou wat ruimte betreft prima een batterij bij de omvormer kunnen worden geplaatst.
Als ik het goed begrijp is het, als je een plugin thuisbatterij koopt, heel ineffcient (of onmogelijk?) de batterij te laden van af de zonnestroom. Daarom hebben die batterijen vaak ook een mc4 aansluiting. Om alle zonnestroom naar de batterij te sturen heeft mss 2 nadelen: bij veel zon kan de batterij het niet aan en als ik bv bij zon mijn airco wil gebruiken kan de batterij mss het wattage niet leveren.
Is het een rare gedachte om de ene groep panelen op zo'n batterij aan te sluiten en de andere groep aan het huis?

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Alle reacties

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-03 16:04
Nee dat zou ik niet doen, zou dan opteren alle zonnepanelen naar een vaste batterij die wel de benodigde elektriciteit kan leveren in combinatie met de panelen, Zo hebben wij hier 21 stuks, bij volle opbrengst een 5kWh, is de batterij van 11Kw zo vol en dan begint automatisch mijn wagen te laden (als ik thuiswerk dan) indien het volgens Home assistant te warm word in huis gaan de airco´s in de koel stand. Zo blijven de huisdieren koel :)

In de winter natuurlijk een ander verhaal, dan doet de batterij nagenoeg niets, behalve het beetje opbrengst die je hebt bij houden en terug leveren, zodra je het nodig hebt... Is een duurdere oplossing mogelijks, maar in mijn ogen velen malen efficiënter.