Ervaringen Asus Vivobook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:35
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe laptop. Ik ben altijd met Asus goed gevaren en het oog wil ook wat dus dat is eigenlijk mijn eerste keuze. Nu is mijn oog gevallen op;

uitvoering: ASUS Vivobook S15 M5506WA-MA071W

Echter zie ik dat deze nog maar schaars verkrijgbaar is en lijk ik te zien dat de S15 per 2026 niet meer gemaakt wordt en deze door de S16 serie wordt vervangen. Maar ook hier lijkt de opvolger niet of nauwelijks leverbaar. Begin dit jaar werden er nieuwe S16 modellen aangekondigd, begrijp ik nu dat deze nog op de markt moeten komen of moeten deze nog in de winkels verschijnen?

Zijn er mensen met ervaring met recente Vivobooks? Ik ben ook benieuwd naar hoe de geluidskwaliteit van de speakers is? Ik heb zakelijk een HP Probook en dat is werkelijk niet om aan te horen. Mijn huidige Asus (N53JQ) heeft een soort subwoofertje aan een draadje. Geeft 'acceptabel' geluid. Maar als ik bijvoorbeeld het geluid van Galaxt Tab S10 hoor is dat echt prachtig, bijna onmogelijk vanuit een plat schermpje zou je denken.

Is er iemand die uit ervaring wat meer kan vertellen?

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
Gebruik zelf nu een paar jaar een Asus Vivobook M413UA en ik vind de speakers net als alle andere laptop speakers crap en gebruik een Marshall Stanmore 2 voor geluid wat prima werkt. :D

• David14p
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:59
Heb een tijdje de ASUS Vivobook 16 OLED X1605VA-SH2185W gebruikt. De bouwkwaliteit van deze laptop vond ik zelf vrij beroerd en de wifi/bluetooth chip kon ik niet werkend krijgen op Ubuntu. Verder een redelijke laptop.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
David14p schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:23:
Heb een tijdje de ASUS Vivobook 16 OLED X1605VA-SH2185W gebruikt. De bouwkwaliteit van deze laptop vond ik zelf vrij beroerd en de wifi/bluetooth chip kon ik niet werkend krijgen op Ubuntu. Verder een redelijke laptop.
Had je de nieuwste kernel geprobeerd?
Ik had dat namelijk ook in het begin.

• Azeer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23:03
Ik kan niet echt uit eigen ervaringen spreken, maar ik had gehoord dat er soms problemen waren met de S16. ASUS zelf is meestal wel een betrouwbaar merk, maar elk merk heeft zo zijn afknappers. Vaak is het ook zo dat je de loterij kan verliezen.

Persoonlijk zou ik eens kijken naar reviews online of op YouTube, daar kunnen ze normaal gezien wel een blik geven op hoe het meestal zit.

Over geluidskwaliteit, hier hangt het echt van model tot model af. Macbooks hun speakers zijn vaak wel heel degelijk (natuurlijk is het het meestal niet waard om ecosystems te mengen voor enkel de speakers), maar bijvoorbeeld de ASUS Zephyrus is ook befaamd voor ook wel heel degelijke speakers te hebben. (deze is wel een pak duurder).

Voor de rest, ik heb zelf een Galaxy Tab S10 FE en deze zijn speakers zijn inderdaad redelijk goed voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Ik gebruik zelden de speakers van mijn laptop, dus hier kan ik niet echt mee vergelijken op lange termijn (ik gebruik IEMs en zou eigenlijk nog een DAC moeten halen voor de beste kwaliteit).