Afwerking / nabewerking 3D prints

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Shadral
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-03 12:16
Hallo kenners,

Wij zijn in het bezig van een prusa mk3s 3d printer , de prints komen er mooi uit alleen nu willen we het gaan afwerken en hadden we een paar vraagjes:

Hoe doen jullie nabewerking van PLA-prints?

Gebruiken jullie daar schuurpapier of vijlen voor en zo ja welke?

En moet je dan nog iets van een PPE-masker op ofzo?

Ik hoor het graag

Alle reacties

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat voor soort dingen print je wat je wilt nabewerken? Ik doe zelf helemaal niet aan afwerking, ik vind de laagjes vaak wel prima.

Je gaat stof maken als je schuurt, dus dan wil je fatsoenlijke afzuiging en een maskertje inderdaad. Microplastics in je longen ben ik geen fan van.

Ga je alleen schuren of ga je ook de kieren vullen met een plamuur/allesvulller of wat dan ook? Verder kun je nog denken over nat vs droog schuren, een primer gebruiken voor het schilderen etc.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat ligt een beetje aan hoe geraffineerd de afwerking moet zijn. Als je een rand wil verwijderen en het niet kritiek is hoe scherp die rand is, dan is een ontbramer een fijn gereedschap, maar als het wat preciezer moet is een scalpel of hobbymes het aan te raden gereedschap. Eventueel navijlen of schuren. Als je dan geen verkleuring wil, dan is nat vijlen/schuren aan te raden.

Als je ondersteuning wil verwijderen moet je die los krijgen en dan vaak met een mes de vaste lagen aan de bovenkant van de ondersteuning alsnog los krijgen om vervolgens te vijlen of schuren. Wanneer precisie wat minder van belang is en je snel resultaat wil kan dat eventueel ook met een multitool.

Het dragen van een veiligheidsbril is iets wat je kan overwegen., maar een halfgelaatsmasker of iets anders voor de luchtwegen is voor standaard PLA wat mij betreft te veel van het goede als je handgereedschap gebruikt. Als je met vezels versterkte plastics gebruikt of als je machinegereedschap gebruikt is het echter wel aan te raden.

Je kan dit over het algemeen wel bij een Gamma o.i.d. krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door ocf81 op 10-03-2026 11:48 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!