Vraag

• janmuijtjens
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-03 09:48
Mijn vraag
ik heb een medion akoya 14409 laptop nu hen ik een biosbattery vernieuwd en nu komt tijd altijd op 1/1/21219
uit nu kan ik deze wel wel automatische laten veranderen via windows maar bij uitzetten komt hij weer terug op 1/1/2119 battery is 3,1 vol dus is met draad je zou zeggen is leeg maar dus niet
mvg jan

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
van alles bedrading om gewisselt dacht misschien verkeerd om krijg wel te zien Load Optimized Defaults
en ik wel de klok goed zetten in bios maar niet vast zetten :'(
groet jan
...

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1/1/2119 is een fall-back datum. Kun je de datum & tijd in de bios instellen en onthoudt ie het dan wel? Zo niet, check of de spanning van de batterij wel correct is en of deze wel goed aangesloten is.

Simracing set: Thrustmaster TX Servo Base + T3PA Pro + Leather 28GT Wheel (Revisie nodig!) aangeboden - En meer!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
De interne accu werkt toch nog wel neem ik aan?
Normaal houdt deze ook de bios/tijd instellingen vast zolang deze nog genoeg stroom heeft.
De CMOS batterij is dan als extra backup.
Zo werkt het tenminste bij de meeste laptops en ook de laatste Medion die ik hier had voor reparatie.
Veel moderne laptops hebben geen aparte bios batterij meer.
janmuijtjens schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:47:
van alles bedrading om gewisseld dacht misschien verkeerd om krijg wel te zien Load Optimized Defaults
en ik wel de klok goed zetten in bios maar niet vast zetten :'(
Krijg je die melding nu elke keer na volledig uitschakelen of was die er alleen na omwisselen/loskoppeln van de accu/CMOS batterij/bedrading?
De melding BIOS Reset/Load Optimized Defaults krijg je normaal gesproken als de CMOS/bios instellingen verloren zijn gegaan/gereset.

Als het echt alleen de tijd instellingen betreft is het wel vreemd en waarschijnlijk een ander probleem.
Wat dat ook de reden om de BIOS batterij te wisselen?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

als de root cause niet gevonden kan worden, probeer dan eens een commando voor time sync dat automatisch start bij opstarten Windows. zodat je in dagelijks gebruik van de laptop geen last hebt van foutieve datum.

d:)b :henk d:)b

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Root cause lijkt me dat ook de nieuwe CMOS batterij leeg/defect is en/of verkeerd aangesloten.
battery is 3,1 vol
Bedoel je dat je hem doorgemeten hebt met een multimeter en 3.1V gemeten hebt? Zo niet, wat wil je hier exact mee zeggen?

Als het inderdaad 3.1V levert: is het mogelijk om de batterij andersom aan te sluiten? Zo ja, probeer dat eens.

Oslik blyat! Oslik!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11
dion_b schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 16:20:
Als het inderdaad 3.1V levert: is het mogelijk om de batterij andersom aan te sluiten? Zo ja, probeer dat eens.
Pas hier wel mee op, die CMOS batterij connectors passen doorgaans maar op maar één manier en kunnen snel beschadigen door geforceerd verkeerd inpluggen.
"Omgekeerde" polariteit bij CMOS batterijen komt inderdaad wel voor maar dat kan je natuurlijk verifiëren met je oude batterij.
Room42 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:51:
1/1/2119 is een fall-back datum. Kun je de datum & tijd in de bios instellen en onthoudt ie het dan wel? Zo niet, check of de spanning van de batterij wel correct is en of deze wel goed aangesloten is.
Die fallback datum is toch wel vreemd lijkt mij.
Misschien is er wel iets met de RTC waardoor deze geen nieuwe tijd accepteert?
Je zou dan een een volledige systeem/CMOS reset door langdurig afkoppelen van zowel accu en CMOS batterij.
Google: akoya e14409 cmos reset

@janmuijtjens
Blijft de tijd wel goed als je de laptop herstart vanuit Windows?
Dus zonder uit te schakelen?
Als je de laptop uitzet maar wel aangesloten op de voedingsadapter, blijft de tijd dan wel goed?
Zelfde met opgeladen accu.
Dan moet je in ieder geval geen meldingen krijgen dat de CMOS/Bios instellingen zijn gereset naar Optimized Defaults.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:24
The_Doman schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 17:25:
[...]

Pas hier wel mee op, die CMOS batterij connectors passen doorgaans maar op maar één manier en kunnen snel beschadigen door geforceerd verkeerd inpluggen.
"Omgekeerde" polariteit bij CMOS batterijen komt inderdaad wel voor maar dat kan je natuurlijk verifiëren met je oude batterij.
Je weet dat er veel te verkrijgen is op internet en dat ze niet allemaal hetzelfde polarisatie hebben?
Misschien heeft de TS er wel 1 gekocht dat dacht het wel goed is zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-QiGAy7AYLHi28vKAyEYBgZfP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mMbdzrbu4ZF8hZ5v2458y7ru.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYu25SPR4Bmo0yCJVgMET68-Pcs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgrNeutYKj5XvEekyn1Icx6A.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1