Betonrot kelder en scheur buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• muurgleuf
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:06
Goedemorgen,
Wij dienen uiterlijk morgen een bod te doen op een huis. Daarbij is bieden onder voorbehoud van technische keuring mogelijk, maar dan sta je direct 2-0 achter ten opzichte van andere bieders.
Het enige waar ik me enigszins zorgen over maak is deze scheur in de muur. Zouden jullie willen aangeven of deze scheur zorgwekkend is?
Daarnaast heeft de kelder een tijd lang onder water gestaan, vermoedelijk door een gesprongen kraan. Daarvan heeft nu 1 muur wat betonrot.
Zouden jullie het aandurven om te bieden zonder voorbehoud van technische keuring? Het huis komt uit 1971.
Alvast hartelijk dank voor een reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-cnynsUFxCBPbg4HK1xKxWIRfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaliqyJdnL0CNcaD46yh2hn2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAXIkouyoo-1knv6NuipoRXdqYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5BtF92GreAccEX9rrVkRb7w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCxh0rschl3FQxpzMWF8E14QtO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5Ok3FWtg844GP5ZdOApZQ6g.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Scheur:
* wat voor fundering; houten palen, beton?
* Hoe zien andere huizen in de straat eruit? Zijn daar scheuren, verzakkingen?
* Houten palen constructie zit net bij bij de scheur; toeval?
* https://www.eigenhuis.nl/...en/klussen/scheurenwijzer welke is het "verticaal, soms verspringen" of "scheur vanuit latei"?

Kelder:
* hoe groot is de kelder? Heeft deze een rol in de constructie/ fundering?

[ Voor 23% gewijzigd door bombadil op 10-03-2026 08:27 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• muurgleuf
bombadil schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:22:
Scheur:
* wat voor fundering; houten palen, beton?
* Hoe zien andere huizen in de straat eruit? Zijn daar scheuren, verzakkingen?
* Houten palen constructie zit net bij bij de scheur; toeval?
* https://www.eigenhuis.nl/...en/klussen/scheurenwijzer welke is het "verticaal, soms verspringen" of "scheur vanuit latei"?

Kelder:
* hoe groot is de kelder? Heeft deze een rol in de constructie/ fundering?
Bedankt voor je reactie. Probleem is dat we niet weten wat voor palen/fundering. We weten dat er een kruipruimte onder het huis is en dat de vloer is geïsoleerd.
De kelder is 2 bij 4 meter, stahoogte. Het is voornamelijk op de plek die op de foto staat waar (zichtbare) schade is.
De scheurenwijzer heb ik gisteren gedaan, maar ik weet niet precies onder welk type scheur deze valt.
Het is een vrijstaand huis, zonder vergelijkbare situaties in de omgeving.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:51
Op basis van deze 2 foto's zou ik het huis gewoon kopen. Als ik zo kijk dan is het een lang stuk muur met een knullig bevestiging van de pergola en roest wat nog wel te behandelen is.

De vraag is overzie je de consequenties voor het gene wat je niet hebt gezien en er meer aan de hand is? Misschien kan je bieden ovb van technische keuren meer dan 30k of alleen obv fundering/bouwkundige problemen. Dan hou je klein onderhoud buiten je bod om. 10k onderhoud voor een huis uit 1971 komt zonder moeite uit een technische keuring.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-03 15:14
Zou je dit huis ook kopen als er 50 duizend euro fundatiewerk moet worden gedaan voor het geld dat je nu wil uitgeven? En kan je dat?

Die pergola lijkt niet zo boeiend. Die andere kan van alles zijn. Maar ook iets simpels als onvoldoende dekking irt de waterschade (beton = poreus / niet waterdicht als het maar enkele cm dekking is) en dat toen / daarmee de binnenlaag is losgesprongen door spanning. Het kan ook zijn dat alle wapening in deze hoek nu rustig aan het roesten is en je hier constructief aan de bak moet..

Lekker kopen :)

• muurgleuf
Stanzi schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:26:
Op basis van deze 2 foto's zou ik het huis gewoon kopen. Als ik zo kijk dan is het een lang stuk muur met een knullig bevestiging van de pergola en roest wat nog wel te behandelen is.

De vraag is overzie je de consequenties voor het gene wat je niet hebt gezien en er meer aan de hand is? Misschien kan je bieden ovb van technische keuren meer dan 30k of alleen obv fundering/bouwkundige problemen. Dan hou je klein onderhoud buiten je bod om. 10k onderhoud voor een huis uit 1971 komt zonder moeite uit een technische keuring.
Vooral het feit dat de scheur recht door stenen heen gaat en niet alleen door de voegen baarde mij wat zorgen.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:02
muurgleuf schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:51:
[...]

Vooral het feit dat de scheur recht door stenen heen gaat en niet alleen door de voegen baarde mij wat zorgen.
Als een malloot met een klopboor op een bakstenen muur gaan boren kan dat effect wel geven dus inderdaad niks om je zorgen over te maken. Gezien de dikte van de schroefkoppen zou het me niks verbazen als de schroeven/pluggen niet eens in het dragende deel van de muur zitten.

Voor wat betreft de betonrot, hier is de wapening te dicht op de buitenzijde van het beton geplaatst en met een vochtprobleem krijg je dat dan, het repareren is wel een klusje gok ik...
of het onderdeel is van de draagstructuur is eenvoudig na te gaan met de bouwtekeningen deze zijn vaak wel op te vragen/ in te zien bij de gemeente. Anders kun je op basis van bouwjaar en ondergrond vaak wel een redelijke schatting maken (op staal, houten palen, betonpalen etc.) en lopen de muren van de kelder bijvoorbeeld gelijk aan de verdiepingsvloeren er boven.

Lang verhaal kort als je het een mooi huis vindt binnen budget zou ik er niet te lang over nadenken en de verhuisdozen alvast gaan inpakken
Pagina: 1