Hallo allemaal,
Ik loop tegen een vreemd probleem aan waar ik zelf als installateur niet uitkom, en ik ben benieuwd of anderen dit herkennen.
Installatie:
Vaillant ecoTEC plus 346/5‑5
Vaillant VRC 720 / sensoCOMFORT
Systeemschema 1 (1 CV‑circuit, geen menggroepen, geen boiler)
Sanitair warm water via interne platenwisselaar van de ketel
Buitenvoeler aanwezig
Probleem:
Wanneer de BT‑uitschakelgrens (buitentemperatuurgrens) in de VRC720 wordt bereikt (bijv. 19°C), dan gebeurt er iets wat volgens de documentatie niet zou mogen:
👉 De ketel stopt niet alleen met CV, maar ook met sanitair warm water.
👉 Bij tapvraag klapperen de relais in de ketel, ketel krijgt een startpuls omdat er warmtevraag komt van de tapwater maar wordt geblokeerd.
👉 Zodra de buitentemperatuur weer onder de BT‑grens komt, werkt warm water weer normaal.
Wat ik al gecontroleerd heb:
Systeemschema = 1 (klopt voor deze installatie)
Geen externe boiler → dus de “boiler”-opties in de thermostaat zijn niet actief
DHW‑instellingen in de VRC720 zijn minimaal (alleen legionella, comfort, etc.)
In de ecoTEC‑handleiding is geen instelling te vinden voor BT‑gedrag of “ketel uit / alleen CV uit”
De ecoTEC plus heeft volgens de handleiding geen eigen BT‑logica, dus de ketel zou warm water altijd moeten blijven leveren
Wat ik vermoed:
Het lijkt alsof de VRC720 de ecoTEC plus niet correct als DHW‑bron detecteert, waardoor warm water gekoppeld wordt aan Circuit 1.
Gevolg: als Circuit 1 wordt uitgeschakeld door BT‑grens, valt warm water óók weg.
Mijn vraag aan jullie:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt dat bij systeemschema 1 de BT‑uitschakelgrens óók de sanitair warmwaterfunctie uitschakelt?
En zo ja:
👉 Waar zit de fout in de configuratie?
👉 Moet de installatieassistent opnieuw doorlopen worden?
👉 Is er een instelling in de VRC720 die DHW loskoppelt van Circuit 1 die ik over het hoofd zie?
Alle ervaringen of tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Ik loop tegen een vreemd probleem aan waar ik zelf als installateur niet uitkom, en ik ben benieuwd of anderen dit herkennen.
Installatie:
Vaillant ecoTEC plus 346/5‑5
Vaillant VRC 720 / sensoCOMFORT
Systeemschema 1 (1 CV‑circuit, geen menggroepen, geen boiler)
Sanitair warm water via interne platenwisselaar van de ketel
Buitenvoeler aanwezig
Probleem:
Wanneer de BT‑uitschakelgrens (buitentemperatuurgrens) in de VRC720 wordt bereikt (bijv. 19°C), dan gebeurt er iets wat volgens de documentatie niet zou mogen:
👉 De ketel stopt niet alleen met CV, maar ook met sanitair warm water.
👉 Bij tapvraag klapperen de relais in de ketel, ketel krijgt een startpuls omdat er warmtevraag komt van de tapwater maar wordt geblokeerd.
👉 Zodra de buitentemperatuur weer onder de BT‑grens komt, werkt warm water weer normaal.
Wat ik al gecontroleerd heb:
Systeemschema = 1 (klopt voor deze installatie)
Geen externe boiler → dus de “boiler”-opties in de thermostaat zijn niet actief
DHW‑instellingen in de VRC720 zijn minimaal (alleen legionella, comfort, etc.)
In de ecoTEC‑handleiding is geen instelling te vinden voor BT‑gedrag of “ketel uit / alleen CV uit”
De ecoTEC plus heeft volgens de handleiding geen eigen BT‑logica, dus de ketel zou warm water altijd moeten blijven leveren
Wat ik vermoed:
Het lijkt alsof de VRC720 de ecoTEC plus niet correct als DHW‑bron detecteert, waardoor warm water gekoppeld wordt aan Circuit 1.
Gevolg: als Circuit 1 wordt uitgeschakeld door BT‑grens, valt warm water óók weg.
Mijn vraag aan jullie:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt dat bij systeemschema 1 de BT‑uitschakelgrens óók de sanitair warmwaterfunctie uitschakelt?
En zo ja:
👉 Waar zit de fout in de configuratie?
👉 Moet de installatieassistent opnieuw doorlopen worden?
👉 Is er een instelling in de VRC720 die DHW loskoppelt van Circuit 1 die ik over het hoofd zie?
Alle ervaringen of tips zijn welkom.
Alvast bedankt!