EcoTEC plus + VRC720 – BT‑uitschakelgrens schakelt óók warm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Aykan
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 00:38
Hallo allemaal,

Ik loop tegen een vreemd probleem aan waar ik zelf als installateur niet uitkom, en ik ben benieuwd of anderen dit herkennen.

Installatie:

Vaillant ecoTEC plus 346/5‑5

Vaillant VRC 720 / sensoCOMFORT

Systeemschema 1 (1 CV‑circuit, geen menggroepen, geen boiler)

Sanitair warm water via interne platenwisselaar van de ketel

Buitenvoeler aanwezig

Probleem:
Wanneer de BT‑uitschakelgrens (buitentemperatuurgrens) in de VRC720 wordt bereikt (bijv. 19°C), dan gebeurt er iets wat volgens de documentatie niet zou mogen:

👉 De ketel stopt niet alleen met CV, maar ook met sanitair warm water.
👉 Bij tapvraag klapperen de relais in de ketel, ketel krijgt een startpuls omdat er warmtevraag komt van de tapwater maar wordt geblokeerd.
👉 Zodra de buitentemperatuur weer onder de BT‑grens komt, werkt warm water weer normaal.

Wat ik al gecontroleerd heb:

Systeemschema = 1 (klopt voor deze installatie)

Geen externe boiler → dus de “boiler”-opties in de thermostaat zijn niet actief

DHW‑instellingen in de VRC720 zijn minimaal (alleen legionella, comfort, etc.)

In de ecoTEC‑handleiding is geen instelling te vinden voor BT‑gedrag of “ketel uit / alleen CV uit”

De ecoTEC plus heeft volgens de handleiding geen eigen BT‑logica, dus de ketel zou warm water altijd moeten blijven leveren

Wat ik vermoed:
Het lijkt alsof de VRC720 de ecoTEC plus niet correct als DHW‑bron detecteert, waardoor warm water gekoppeld wordt aan Circuit 1.
Gevolg: als Circuit 1 wordt uitgeschakeld door BT‑grens, valt warm water óók weg.

Mijn vraag aan jullie:
Heeft iemand dit eerder meegemaakt dat bij systeemschema 1 de BT‑uitschakelgrens óók de sanitair warmwaterfunctie uitschakelt?
En zo ja:
👉 Waar zit de fout in de configuratie?
👉 Moet de installatieassistent opnieuw doorlopen worden?
👉 Is er een instelling in de VRC720 die DHW loskoppelt van Circuit 1 die ik over het hoofd zie?

Alle ervaringen of tips zijn welkom.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:45
TPA bellen