Vraag

• kasper_vh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09-03 23:11
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe telefoon. Momenteel heb ik een iPhone XR 256GB maar ik wil nu graag een Android-telefoon.

Dit zijn een aantal voorwaarden die ik heb:
- Minstens 256GB ruimte
- In formaat liever kleiner dan maar mag ook even groot zijn als mijn huidige telefoon (6,1")
- Evengoede of betere camerakwaliteit dan mijn huidige telefoon

Er hoeft niet heel veel poes pas aanwezig te zijn dus ik hoop dat met een budget van tussen de €300 en €600 het wel moet lukken. Ik heb in de Best Buy Guide van Tweakers gekeken maar de telefoons die worden aangeraden zijn een stuk groter in formaat dan mijn huidige telefoon.

Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Samsung S25 tweedehands, dat is enige kleine mobiel die ik nog veel voorbij zie komen. (het gaat niet om scherm oppervlak maar ook om hoe groot de randen zijn, die zijn bij de S25 stuk kleiner).

S26 is alternatief, maar kost 699, dus buiten budget.

• kasper_vh
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 09-03 23:11
99ruud99 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:07:
Samsung S25 tweedehands, dat is enige kleine mobiel die ik nog veel voorbij zie komen. (het gaat niet om scherm oppervlak maar ook om hoe groot de randen zijn, die zijn bij de S25 stuk kleiner).

S26 is alternatief, maar kost 699, dus buiten budget.
Bedankt voor je reactie! Ik was vergeten erbij te zeggen dat ik bij voorkeur overstap op een telefoon van een kleiner bedrijf, dus eigenlijk liever geen telefoon van Samsung of Google oid.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Mag het Chinees? Xiaomi 17, als je die vanuit China besteld is ie 615.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik had een vergelijkbaar zoek profiel en heb uiteindelijk de grote van de telefoon als harde eis maar laten varen en ben voor de fairphone 6 gegaan. Die is iets groter ( niet veel) belangrijker voor mij was makkelijk te repareren en een klein (nederlands) bedrijf. nadelen zijn: niet draadloos opladen en niet waterdicht. De foto's zijn voor mij goed genoeg. YMMV.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 09-03-2026 23:24 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:34
De kleinere telefoons zijn wereldwijd een niche markt, dus eigenlijk alleen grote merken zoals Xiaomi, Samsung en Apple hebben die nog in hun modellen lijst en dat zijn voornamelijk duurdere high end modellen.
Bij Apple zou je nog een iPhone 16e kunnen overwegen (ik heb de mijne tweedehands voor 400 Euro gekocht toen de eigenaar naar een iPhone 17 ging upgraden).
Samsung zit je op een S25 (nog 6 jaar support met updates) of S26 (nog 7 jaar support met updates).
Bij Xiaomi op de 15 of 17.

Ik zou zeker in de winkel gaan kijken en vasthouden, soms is de lengte geen bezwaar maar ligt het meer in de breedte van het toestel wat lekker in de hand ligt.

Bovengenoemde Fairphone is een goede optie voor een kleinere fabrikant. 6,3 inch scherm, 519 Euro in de Pricewatch met 256 Gb opslag (uitbreidbaar met MicroSD):
uitvoering: Fairphone (Gen. 6) Wit
En zet je je oude en deze naast elkaar in de Pricewatch zie je dat de Fairphone smaller en langer is dan de XR, en bijna net zo zwaar:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1242931;2228282/
In de Pricewatch kun je dus ook op formaat filteren en kijken wat je nog meer vindt, maar doordat de telefoons minder vierkant geworden zijn, liggen de verhoudingen anders, ook zijn veel telefoons zwaarder geworden door de glazen behuizingen rondom en zitten boven de 200 gram (als gewicht belangrijk is).

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:12
Even de pricewatch openen, filters instellen en kiezen maar?
Pagina: 1